9 Vijf banken doen het samen Het managementteam van de bank wist het bestuur er echter van te overtuigen dat benchmarking een prima hulpmiddel zou zijn om juist in deze turbulente tijd de ontwikkeling naar Visie '98 mogelijk te maken. Coenen daarover: 'Voordat ik bij de Rabobank in dienst trad, heb ik gewerkt bij Vendex Supermarkten. Daar hadden we een verfijnd systeem om de prestaties van de verschil lende filialen te vergelijken en te verbeteren. Het heeft mij wat verwonderd dat de Rabobank daarin veel minder ver was, terwijl elke bank toch over een schat aan cijfer- matige gegevens beschikt. Die cijfers benutten we onvol doende als input om processen te veranderen, of om serieus onze prestaties met elkaar te vergelijken en zo mogelijk te verbeteren. In onze cultuur zijn cijfers feite lijkheden. We hebben altijd wel een verklaring als we achterblijven bij andere banken. Toen in Visie '98 de omslag werd aangekondigd van transactie- naar markt gericht werken, werd het voor mij duidelijk dat dit een ingrijpende verandering betekent in je marktbenadering. Je kunt dat alléén doen, maar mijn ervaring is dat je veel verder komt door met collega-banken dingen samen op te zetten. Ik heb toen het initiatief genomen om met vier collega-banken in de regio te bekijken wat we van elkaar zouden kunnen leren. Het betrof de banken Maastricht, Heerlen, Sittard en Weert, banken die qua ontwikkeling in een vergelijkbare situatie zitten. Dit initiatief is door de collega's positief ontvangen. De hoofden Bedrijfsvoe ring hebben een inventarisatie gemaakt van de bij elke bank beschikbare gegevens en aangegeven hoe deze ge gevens kunnen worden ingezet om tot verbetering van het marktgericht werken te komen. Vervolgens is contact gezocht met Rabobank Nederland, waar inmiddels het project Benchmarking van start was gegaan. In overleg met Planning Sc Control in Eindhoven is besloten als eer ste aandachtsgebied het segment Eigen Huis te nemen. Met ons vijven gaan we in dit segment benchmarken onder begeleiding van de externe adviseur die ook Rabo bank Nederland hierbij ondersteunt. Aan het bestuur heb ik duidelijk kunnen maken dat dit project een hoge prio riteit heeft en niet zal leiden tot oververhitting van de organisatie', aldus Coenen. Oogkleppen af Uit eigen ervaring weet Visschers dat benchmarking een ingrijpend proces is: 'Het is primair een kwaliteitsslag. Je krijgt nadrukkelijk de spiegel voorgehouden. Zo werken we in de gezondheidszorg met bezoekteams, samenge steld uit collega's van andere instellingen. Die vertellen je haarfijn wat er aan je aanpak mankeert. Het is dan vaak wel even slikken. Maar ze halen wel de oogkleppen bij je weg. Benchmarking moet je gefaseerd invoeren, activiteit voor activiteit, anders kan je organisatie het niet aan. Coenen haakt hierop in door aan te geven dat het cen traal stellen van de klant veel consequenties heeft. 'We zullen meer energie moeten steken in onze relatie met de klant. Het heeft geen zin meer om in onze externe com municatie de kwaliteit van onze produkten uit te dragen. Daarin onderscheiden we ons echt niet van de concurren tie. Nee, we moeten meer en meer het accent leggen op de kwaliteit van onze dienstverlening. Daarmee kunnen Directeur Coenen: 'Cijfers zijn feitelijkheden. we het winnen. Niet in de produkten- of tarievensfeer, waar we het afleggen tegen gespecialiseerde dienst verleners', aldus Coenen. Veranderende rol bestuurders Voorzitter Ronckaerts benadrukt dat de deelnemers aan een dergelijk proces zich kwetsbaar moeten durven opstellen. 'Je moet kritisch op jezelf willen zijn en je zult open moeten staan voor veranderingen als je merkt dat bepaalde procedures die je al jarenlang hanteert, toch nog voor verbetering vatbaar zijn. Als leiding van de bank - en dit geldt ook voor het bestuur - zul je bereid moeten zijn om de verantwoordelijkheden daar te leggen waar het contact met de markt plaatsvindt. Ik denk dus dat dit ook voor ons gevolgen heeft. We zullen ons steeds meer moeten instellen op besturen op hoofdlijnen. Met die aanpak hebben we bij deze bank overigens al prima ervaringen opgedaan. We houden wel de vinger aan de pols, houden ook contact met de medewerkers, maar bemoeien ons absoluut niet met de dagelijkse praktijk. We willen voor het managementteam sparringpartner zijn. Daarin liggen onze kwaliteiten. Onze informatie stroom zal zeker onder invloed van projecten zoals benchmarking anders worden, minder cijfermatig, meer gericht op het zichtbaar maken van het effect van onze operaties op de markt.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 9