7 998 komt dichterbij Column 4 Het is nog maar anderhalfjaar geleden dat we in de CKV en daarna in de kringen met elkaar de discussie over het nieuwe beleid voor de particulierenmarkt openden. Ik heb dit steeds gezien als een zoe ken naar een programma dat een commer cieel antwoord wil geven op de vele externe ontwikkelingen. In nauw overleg met de loka le banken is dit beleid opgezet en uitgewerkt en heeft een plaats gekregen in Visie '98. Zowel lokaal als centraal wordt hard gewerkt aan de uitvoering van het nieuwe beleid voor de particulierenmarkt. Dat is geen eenvoudi ge opgaaf. We hebben daarvoor dan ook een aantal jaren uitgetrokken. Als we straks ons eeuwfeest vieren, hopen we dat het karwei geklaard zal zijn. Alhoewel: de ontwikkelin gen staan niet stil. En dus zullen we nooit helemaal klaar zijn met het doorvoeren van veranderingen. Misschien is wel de belangrijkste wijziging in het nieuwe beleid dat onze medewerkers ini tiatief nemen richting klant. Niet opdringerig om alleen maar zoveel mogelijk produkten af te zetten. Dat zou door de klanten niet wor den gewaardeerd en irritatie oproepen. Nee, het gaat om actie waarbij de medewerker zich tevoren heeft afgevraagd met welke pro dukten of diensten kan worden ingespeeld op reële behoeften bij de klant. En dan niet in algemene zin, maar heel specifiek voor die ene klant die wordt benaderd. Zo'n benade ring zal overtuigend zijn, omdat vaststaat dat de aanbieding in het belang van de klant is. In het segment Eigen Huis zijn de vorderin gen bij de uitvoering van het beleid het grootst. Op veel banken zijn medewerkers 'vrij' gemaakt om zich uitsluitend bezig te houden met de verkoop van hypotheken en andere produkten die daarmee verband hou den. En het werkt. Het kan immers niet toe vallig zijn dat ons marktaandeel het laatste halfjaar flink is gestegen, ondanks felle con currentie op dit gebied. Ook in het segment Financiële Advisering beginnen de eerste resultaten zichtbaar te worden. In de praktijk blijken onze klanten die over enig vermogen beschikken, zeer ontvan kelijk voor advies. Initiatief van de adviseur van de bank wordt op hoge prijs gesteld. Ver trouwen en deskundigheid spelen daarbij een grote rol. Inspelen op de individuele behoefte van de klant is in dit segment uiterst belang rijk. Hier liggen ruime mogelijkheden om bepaalde zaken die onze klanten bij andere instellingen hebben ondergebracht - denk aan effectenportefeuilles - naar ons toe te halen. Met terdege voorbereide adviesge- sprekken blijken hier hoge scoringskansen. Het segment Basisvoorzieningen vraagt sterk de aandacht. In de consultatiedagen dit najaar staat dit segment dan ook centraal. Mede door de technologische ontwikkelingen moet en kan hier het meeste gebeuren. De marges staan sterk onder druk en de kosten blijven stijgen. Het is voor de continuïteit van onze bank van het grootste belang dat wij bij de bediening van onze klanten in dit segment het roer drastisch omgooien. Een krachtige inspanning zal moeten worden geleverd om alle administratieve werkzaamheden aan en achter de balie binnen een paar jaar te laten vervallen. Automatisering zal hierbij een dominante rol vervullen. En de klant zal voor transacties voor het overgrote deel gebruik moeten gaan maken van zijn telefoon of com puter, of van apparaten op de bank of elders. De medewerkers, werkzaam in dit segment, zullen zich nagenoeg uitsluitend gaan bezig houden met advisering en verkoop. En niet alleen op verzoek van de klant, maar in steeds sterkere mate op eigen initiatief. Bij deze ont wikkelingen mag onze klant niet het gevoel krijgen dat ook de Rabobank steeds minder persoonlijk wordt. Bij advisering en verkoop blijft de persoonlijke benadering vanuit een landelijk kantorennet (altijd dichtbij) een onderscheidend kenmerk van de Rabobank. We bevinden ons nog volop in de discussie over onze coöperatieve identiteit. En we zoe ken naar nieuwe mogelijkheden om het lid maatschap van de coöperatieve Rabobank ook voor particulieren weer aantrekkelijk te maken. Het lijkt erop, dat we die mogelijkhe den zullen vinden. Maar nog belangrijker zal het zijn dat we een uitstekende service zullen weten te combineren met een aantrekkelijke tariefstelling. Pas onder die voorwaarden kun nen we de coöperatieve gedachte nieuwe inhoud geven. H.van den Broek lid Hoofddirectie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 4