vermaarde - Sociale Verzekeringsbank was. Het biedt onder meer onderdak aan Schreden Co. Directievoor zitter K. Veen bedient van hieruit, samen met zijn 55 medewerkers, met groot enthousiasme een toene mend aantal banken en vermogende klanten. Hij heeft een kwart eeuw ervaring in het effecten vak, waarvan twintig jaar binnen de Rabobankorga- nisatie. 'Vermogen en ver mogensvorming zijn onderwerpen die tegen woordig nieuwswaarde hebben. Vroeger las je er alleen over in de vakpers. Nu heeft elke krant haar financiële pagina's en vor men de beursontwikkelin- gen een vast onderwerp tijdens het Tv-journaal en in radioprogramma's. De consument krijgt dus steeds meer informatie en wordt steeds kritischer bij het inschakelen van advi seurs en dienstverleners op financieel gebied. Veel familiebedrijven - vaak jarenlange relaties van Rabobanken - worden nu en in de komende jaren verkocht. De voormalige eigenaar krijgt de beschikking over grote sommen geld die over gaan van de zakelijke naar de privé-sfeer. Rond dat moment doen zich voor onze banken unieke kansen voor. Schreden wil en kan hen daarbij ondersteunen. Er zijn veel kapers op de kust. Nederland beschikt over gerenommeerde Private Banks en de doelgroep is beperkt. We moeten dus nu voluit onze kracht tonen. Het is nu of nooit! Overigens schat ik dat ongeveer 80 a 90% van de doelgroep voor Private Banking kan worden bediend door de lokale bank zelf. Deze categorie vraagt een gedegen financiële planning. Zo'n dienstverlening moet elke Rabobank in huis hebben. Dan blijft er nog altijd een kleine categorie over die niet alleen een hoge mate van specialisme vraagt, maar die ook gevoelig is voor de ambiance die juist Schreden kan bieden.' 4000 klanten met 8 miljard gulden Bij de officiële start van Schreden als Private Bank werd als ambitie uitgesproken dat de bank over vijf jaar 4000 klanten met een gezamenlijk belegd vermogen van zo'n 8 miljard gulden zou willen bedienen. De groei tot nu toe wettigt de verwachting dat dit niveau ook daad werkelijk kan worden bereikt. Schreden bedient thans klanten van ruim 300 Rabobanken. Bij een kleine Van Woudenbergh: 'Samenwerking metSchretlen: een kwaliteitsimpuls.' 200 banken wordt het door Schreden ontwikkelde pro- dukt 'Vermogensplanning', een typisch Private Banking- produkt, voor een of meer klanten afgenomen. Dit pro- dukt loopt zo voorspoedig, dat Schretlen in korte tijd het aantal hiervoor beschikbare adviseurs van twee tot tien kon uitbreiden. De andere produkten van Schretlen zijn vermogensadvies en -beheer. Directeur Veen wijst erop dat het grote voordeel van Schretlen is dat zijn bank volledig is geconcentreerd op deze specifieke vorm van dienstverlening: 'Van hoog tot laag houden we ons hiermee bezig. Het is immers onze core-business. Wij kunnen in de sfeer van commercie en beleggingsresearch kwaliteit aantrekken die past bij onze schaal.' Veen toont zich tevreden over de reacties van zijn klanten op de dienstverlening van Schretlen: 'We hebben net een onderzoek onder onze klanten afgerond. Hieruit blijkt dat zij de kwaliteit van onze dienstverle ning hoog waarderen. Ze achten ons gelijkwaardig aan de gerenommeerde Personal Banks in Nederland, zoals Van Lanschot en MeesPierson. Ook is er veel waardering voor onze administratieve systemen. Juist voor ons type klanten is een actuele en punctuele verantwoording van groot belang. Het onderzoek bevestigt overigens ook de juistheid van ons voornemen een wijziging te brengen in een bepaald onderdeel van onze dienstverlening op het gebied van Vermogensbeheer, te weten het discretionaire vermogensbeheer. Hierbij heeft Schretlen de vrije hand binnen vooraf aangegeven grenzen. Er is dan geen con tact vooraf over voorgenomen transacties. Het onder zoek bevestigt onze zienswijze dat vermogensbeheer juist wel gediend is met intensief persoonlijk contact. Daaraan zullen we dus aandacht schenken.' Concurrentie Directeur Van Woudenbergh ervaart de samenwerking met Schretlen als een stevige impuls voor de kwaliteits verbetering van zijn eigen bank. 'Voor ons is Schretlen zeker geen concurrent, maar eerder een verlengstuk van onze dienstverlening. We leren veel van hun mensen waarmee we frequent contact hebben hier op de bank of in Amsterdam. Het onderbrengen van veeleisende klan ten bij Schretlen is ook heel uitdagend: ik ben er name lijk van overtuigd dat je deze verwijsfunctie niet kunt in vullen als je de klant niet door je eigen kwaliteit kunt overtuigen dat hij er goed aan doet zich toe te vertrou wen aan de Private Bank van de Rabobank. Bovendien moet elke bank - zoals ook collega Veen van Schretlen het stelt - 80 a 90% van de vermogende klanten zelf kunnen bedienen. En daarvoor dien je terug te kunnen vallen op je eigen specialisten en expertsystemen in goede afstemming tussen de verschillende segmenten binnen de bank.' 17

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 17