Schretlen: een concurrent voor de lokale banken? De bediening van de rijke particulier stelt bijzondere eisen aan banken. Om hen daarbij te ondersteunen vond anderhalfjaar geleden de metamorfose plaats van de effectenbank Schretlen Co in een Private Bank. De doelstellingen van de bank zijn ambitieus, de groei zit erin en steeds meer Rabobanken maken gebruik van de diensten van dit in Amsterdam gevestigde huis. De Rabobank Naarden-Bussum introduceerde reeds menig topklant bij Schretlen. Wat zijn de ervaringen van die bank? Hoe ontwikkelt Schretlen zich? Een interview met twee directeuren. Veen: 'Het is onze core-business. 16 j n ons werkgebied met een kleine 60.000 inwoners zijn nogal wat vermogende particulieren en institu tionele beleggers gevestigd', aldus R. van Wouden- bergh, sinds 1990 directeur van de in het Gooi gelegen Rabobank Naarden-Bussum. 'Een deel daarvan mogen we tot onze klantenkring rekenen. De bediening van deze groep vraagt een behoorlijke deskundigheid. Daartoe beschikt onze beleggingsafdeling onder meer over een eigen systeem voor financiële planning. Bovendien zijn we in het kader van Visie '98 bezig onze werkwijze zoda nig in te richten dat Financiële Advisering uit alle hoeken van het bedrijf signalen ontvangt om in een vroeg sta dium kansen te benutten. Ik durf te beweren dat we in staat zijn ook onze vermogende klanten op hoog niveau te bedienen.' Kwestie van psychologie Van Woudenbergh vervolgt: 'Hoewel dergelijke relaties dus prima door onze adviseurs kunnen worden bediend, brengen we sommige zeer vermogende klanten toch in contact met onze collega's van Schretlen. Het gaat daar bij ook vaak om potentiële cliënten. Dergelijke 'Schret- len-klanten' stellen behandeling in een zekere ambiance op prijs. Ze hebben ook vaak behoefte aan specifieke deskundigheid en wensen een bediening waarbij veel aandacht is voor privacy-elementen. Dit alles vindt zo'n klant terug bij Schretlen. Het is misschien geen rationeel argument, meer een kwestie van psychologie, maar daar verander je nu eenmaal niet veel aan. Ik ben er zelfs van overtuigd dat je zo'n klant uiteindelijk zou verliezen als je geen gebruik maakt van de mogelijkheden van Schret len. Ik spreek dan wel over relaties die heel bewust bezig zijn met vermogensvorming en die over een belegbaar vermogen van minimaal la 1,5 miljoen beschikken. Je kunt voor jezelf wel overtuigd zijn van de kwaliteiten van je eigen bank, maar de klant bepaalt toch hoe en door wie hij wil worden geadviseerd. Natuurlijk kan het dan voorkomen dat de klant uiteindelijk voor Schretlen kiest en met zijn hele beleggingsportefeuille, met inbegrip van zijn creditgelden, daadwerkelijk overgaat. Op zichzelf doet het pijn als je zo'n klant uit je boeken ziet verdwij nen, maar hij blijft wel behouden voor de Rabobank- organisatie.' Nu of nooit Het uitstekend bereikbare Apollohouse is de metamorfo se van wat voordien de - ook in architectonisch opzicht

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 16