Onze banken hebben een mooi risicoprofiel. Een kleine vijfjaar gelden werd de Kredietinspectie in het leven geroe pen. Zij kreeg tot taak de kwaliteit van het financieringsapparaat en de kredietportefeuille bij Rabobank Nederland en de lokale banken gron dig te onderzoeken. Vrijwel alle banken hebben deze dienst inmiddels op bezoek gehad. De Kredietinspectie gaat haar aandacht verleggen. Hij noemt zichzelf een echte 'kredietenman': mr. W.J.J. Louwers. Ruim 25 jaar is hij bij de organi- 'satie betrokken, vrijwel onafgebroken in de sfeer van de kredietverlening, maar nu sinds ruim 'n jaar hoofd van de Kredietinspectie. Ervarings-deconcentratie noemt hij zijn overstap naar de Kredietinspectie. Met de directeur van de Accountantsdienst, drs. E.J. van der Stroom, is hij van mening dat de Kredietinspectie zich als pure specialist nu zal moeten toeleggen op een beperkter aantal banken. De meer globale beoordeling van het financieringsapparaat bij de overige banken kan weer worden overgelaten aan de Accountantsdienst Aangeslo ten Banken. Van der Stroom kijkt nog even terug naar het verleden toen de Kredietinspectie werd opgericht, omdat er, zoals hij het voorzichtig uitdrukt 'enige zorg was over de kwaliteit van het financieringsapparaat van banken en er sprake was van onorganisatorisch gedrag en normvervaging'. Veel banken hadden onvoldoende inzicht in de risico's van de eigen portefeuille. De inten sieve en dus kostbare onderzoeken van de Kredietinspec tie hebben ertoe geleid dat bij het management en de medewerkers van de banken, maar ook bij de beheerscol- leges een duidelijker beeld ontstond op het eigen bedrijf, en dat er bij veel banken veranderingsprocessen op gang kwamen, vaak met ondersteuning van de regiodirectie. Ook het in de afgelopen jaren ingevoerde rating-systeem heeft banken geholpen meer greep te krijgen op hun eigen processen. Memobanken Vrijwel alle banken hebben dus inmiddels de Kredietin spectie op bezoek gehad. Voor deze dienst gaf dat aanlei ding zich op zijn toekomstige taken te concentreren. Lou wers daarover: 'De binnen onze dienst opgebouwde ken nis willen we blijven aanwenden, maar we gaan ons op een minder omvangrijke doelgroep richten. Dat zijn aller eerst de zogenoemde memobanken, banken die onze aan dacht verdienen op basis van hun met goed functioneren de financieringsbedrijf. Vervolgens blijven we aandacht schenken aan banken met een meer risicovolle financie ringsportefeuille en banken die actief zijn in de midden- markt. Vaak is dat één en dezelfde groep. Ook banken die blijkens het rating-systeem en andere aanwijzingen dreigen af te glijden naar de memobank-status krijgen onze aandacht.' Door deze selectie kan de Kredietinspec tie met minder mensen toe. Zij kunnen landelijk worden ingezet, nu hun koppeling aan de drie gewesten, waar binnen zij tot nu toe opereerden, is losgelaten. Rapporten van achter het bureau Van der Stroom is in de afgelopen jaren getuige geweest van een kwalitatieve groei van zijn medewerkers. 'We hebben fors geïnvesteerd in opleidingen en in het aan trekken van nieuwe mensen. Daarnaast hebben ze steeds meer aandacht gekregen voor de acceptatie van hun pro- dukt door de lokale bank. Ze zijn daardoor daadwerke lijk gesprekspartners van directeuren en bestuurders geworden. Ze kennen de dagelijkse praktijk van het bedrijf van de banken en zij durven de discussies met de banken aan. In deze tijd is dat ook een harde noodzaak. Accountants worden daarop beoordeeld en niet op rap porten die uitsluitend achter het bureau worden opge steld. Ik ervaar een groeiende waardering ook in mijn periodieke bezoeken aan banken, waar ik praat met de directie en de voorzitter van het bestuur', aldus Van der Stroom. Hij vervolgt: 'Onze banken hebben thans een mooi risicoprofiel en dat moeten we zo houden. Natuur lijk veranderen normen onder invloed van maatschappe lijke ontwikkelingen. Ik realiseer mij heel goed dat klan ten steeds vaker worden gewonnen door middel van een soort 'risico-concurrentie'. Een reden temeer om hoge eisen te blijven stellen aan het financieringsapparaat.' Louwers II): 'Aandacht voor banken in de middenmarkt. 12

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 12