nu gaat om sport - we beschikken samen met Rabobank Luxemburg over een businessbox bij PSV, maar ook onze jaarlijkse golfdag wordt druk bezocht - cultuur, seminars of specifieke activiteiten, zoals de eindejaars- borrel. Die borrel wordt met veel enthousiasme door zo'n 300 a 400 relaties bezocht en heeft een belangrijke plaats in het Lindhovense bedrijfsleven. Ook aan de pre sentatie van Cijfers en Trends besteden we veel aan dacht, onder meer door prominente sprekers uit te nodi gen. Ook deze bijeenkomsten zijn goed voor zo'n 400 a 450 bezoekers. En vergeet ook onze Algemene Vergade ring niet. Bij de organisatie en invulling daarvan spelen we nadrukkelijk in op de behoeften van onze leden ondernemers. Ik vind dat je zo'n bijeenkomst ook in het perspectief van relatiemarketing kunt zien. Het is bij uit stek een gelegenheid om ons te profileren als een coöpe ratieve bank. Daar waar dat mogelijk is, streven we bij de opzet van dergelijke activiteiten naar een zekere mix tussen bestaande en potentiële klanten. Een positief sig naal van een bestaande klant over de bank is immers zeker zo effectief als een goed commercieel verhaal van een relatiebeheerder. Ook in de culturele sfeer doen we veel. Zo hebben we samen met Rabobank Nederland de aanschaf van het orgel van het Eindhovens Muziekcentrum gesponsord. Dit geeft ons de gelegenheid regelmatig orgelconcerten te organiseren. Ik verwacht dat we ook in 1996 zullen inhaken op de mogelijkheden tot relatiemarketing van het Vermeerproject', aldus Brugmans. Planmatig Jaarlijks legt de directie van de bank Eindhoven het bestuur een relatiemarketingplan voor, met inbegrip van een budgetvoorstel. De verdere detaillering van het plan en de besteding van het budget vinden plaats door de verantwoordelijke segmentmanagers binnen de bank. Daarop heeft het bestuur verder geen invloed. Bergman daarover: 'We bemoeien ons ook niet met het uitnodigin- genheleid, al zullen we niet nalaten de bank opmerkzaam te maken op voor haar belangrijke relaties. Onze bank werkt inmiddels met de uitgangspunten van Visie '98. In de sfeer van relatiemarketing betekent dit dat het bestuur met name wordt ingezet bij activiteiten in het segment Relatiebeheer. Ten behoeve van het segment Bedrijvenadviesgroep treden wij minder op de voor grond.' 4) In het voorjaar van 1996 vindt in het Mauritshuis in E Den Haag de grote Vermeertentoonstelling plaats. Bij z deze manifestatie - die duurt van 3 maart tot en met 2 juni 1996 - treedt de Rabobank als exclusief-sponsor op. De Vermeertentoonstelling belooft een bijzondere te worden. Nog nooit zijn er zoveel werken van deze CO schilder tegelijkertijd tentoongesteld. Dit najaar zal de ai Vermeerexpositie allereerst de Verenigde Staten aan doen. Zij wordt in de wereldberoemde National Gallery of Art te Washington door H.M. de Koningin geopend. Ook de tentoonstelling in het Mauritshuis zal door haar worden geopend. De Vermeertentoonstelling leent zich buitengewoon goed voor relatiemarketing. Gedacht kan dan worden aan een simpel museumbezoek met relaties tijdens de reguliere openingstijden, maar ook aan een variabel pakket met bezoek aan het museum, het Johannes Vermeer Muziekfestival en een ontvangst - met of zonder diner - in een van de schitterende zalen van het museum. Bepaalde activiteiten vinden plaats in het Vermeerpaviljoen, dat wordt gebouwd op een ponton in de Haagse Hofvijver, direct aansluitend aan het Mauritshuis. Een lokale bank kan in die omgeving een ontvangst voor bepaalde relaties organiseren, maar ook haar jaarvergadering houden. Ook is het mogelijk aldaar een eventueel zelf te bepalen seminar te orga niseren. Dergelijke activiteiten kunnen plaatsvinden na de officiële sluitingstijd (19.00 uur) van het Maurits huis. In de komende maanden worden de banken uitge breid geïnformeerd over de tentoonstelling en alles wat daarmee samenhangt. Banken kunnen zelf ideeën opperen om tot een eigen invulling te komen van bepaalde activiteiten in het kader van 'Vermeer'. Het contactpunt op het terrein van relatiemarketing is Rabobank Nederland, afdeling Representatie, 030-902838. 15

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 15