De bestuurder in een meer commerciële rol r Het uit vijf leden bestaande bestuur van de Rabobank Eindhoven zet zich actiefin voor zijn bank. Ze doen dat niet alleen in de bestuurskamer, maar ook - en zelfs steeds meer - buiten de bank. In het kader van relatie- marketing vertegenwoordigen zij hun bank in allerlei netwerken en bij uiteenlopende evenementen. Ook bij de werving van nieuwe collegeleden wordt nadrukkelijk gekeken of de kandidaat deze rol kan vervullen. Wij spraken hierover met bestuursvoorzitter Bergman en directeur Brugmans. o'n jaar of tien geleden maakte de bank Eindhoven (thans 250 medewerkers en een balanstotaal van ruim f 1 miljard) een start met planmatig relatie beheer. Buiten de daarvoor noodzakelijke investeringen in menselijk kapitaal werden de Eindhovense netwerken in kaart gebracht en presenteerde de bank zich aan de plaatselijke accountantskantoren om de bank ook in het Bergman (I): 'We hebben hier gewoon een klus te doen'. Naast hem directeur Brugmans. bedrijfsleven bij mogelijke pleitbezorgers een duidelijker profiel te geven. Anno 1995 vervult de bank in de Eind hovense gemeenschap een prominente rol. Ze is daar aanwezig, waar dat uit commercieel oogpunt van belang is en zij tracht de goede relatie met de gemeenschap en het bedrijfsleven te bestendigen door een scala van activi teiten. Ook het bestuur van de bank levert hieraan zijn bijdrage. Deuren openen De heer A.J.G. Bergman is nu zo'n 14 jaar aan de bank verbonden, de laatste tien jaar als bestuursvoorzitter. Hij is zeer uitgesproken over zijn rol als bestuurder: 'Ik ben ervan overtuigd dat die rol meer moet zijn dan de zuiver formeel-hiërarchische. We hebben hier gewoon een klus te doen en dat betekent dat we, in goede afstemming met het management van de bank, ook beschikbaar zijn voor allerlei meer commercieel getinte activiteiten. We hebben daarbij een soort ambassadeursrol en zijn vaak in staat voor de bank deuren te openen. Onze coöperatieve struc tuur geeft ons een geweldige voorsprong op de concur rent. Als bestuurders kunnen wij immers onze netwerken voor de bank benutten. We doen dat overigens met de nodige prudentie en alleen daar waar dat passend is. Inmiddels participeren we nu in een aantal activiteiten op het gebied van relatiemarketing. Ik vind dat een welkome en zinvolle verrijking van onze functie. Relatiemarketing is met name van belang omdat vaak uit die contacten nieuwe klanten voortkomen. Ze komen echt niet meer uit zichzelf naar de bank! In ons bestuurdersprofiel kij ken we ook heel nadrukkelijk naar kwaliteiten die nodig zijn om zo'n rol te kunnen vervullen. Bestond het bestuur tot voor kort overwegend uit mensen uit de publiek- bestuurlijke hoek - ikzelf was tot voor kort directeur van de Federatie van Eindhovense Woningbouwcorporaties - nu kijken we bij vacatures nadrukkelijk naar zelfstandige ondernemers met bestuurlijke kwaliteiten en voortreffe lijke ingangen in de netwerken.' Eindejaarsborrel Directeur Adviesdiensten, drs. Hans W.J.A. Brugmans, maakt duidelijk dat relatiemarketing binnen Rabobank Eindhoven beleidsmatig een hoge prioriteit heeft. 'In de afgelopen jaren hebben we een evenwichtig pakket aan relatiemarketingactiviteiten opgebouwd. We kunnen onze (potentiële) relaties een breed aanbod doen. Of het 14

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 14