om met de maatregelen naar buiten te treden. In geval van voortijdig uitlekken lag tot die tijd een noodscenario gereed. De CKV toonde zich zozeer bezorgd over dit risi co van uitlekken en het afgetroefd worden door concur- rentbanken, dat Van den Broek zich geroepen voelde mee te delen een en ander nog eens goed te zullen overwegen. Toen hij bij de rondvraag aan het eind van de vergade ring meedeelde dat na spoedberaad was besloten nu toch zo snel mogelijk de publiciteit te zoeken, oogstte hij het al vermelde spontane applaus. Inderdaad: ditmaal ver diende onze coöperatieve ondernemingsvorm een tien voor slagvaardigheid. Zorgelijke situatie Voordat de betaalrekening aan de orde kwam, was al bij de behandeling van het verslag vanuit de CKV grote bezorgdheid geuit over het steeds verder in de knel raken van de klantgerichtheid door een verlies aan kwa liteit. Het gevoelen was dat de ondersteuning door Rabobank Nederland te wensen overlaat en dat daarin weinig verbetering is te bespeuren. Eén en ander spitste zich in eerste instantie toe op fouten bij de centrale ver werking van OLA's en OLO's. Ook hier was het Van den Broek die namens de Hoofddirectie het woord voer de. Hij zette omstandig uiteen op welke factoren de klachten zijn terug te voeren. De verwachting is dat bin nen afzienbare tijd de tijdlijnklachten geheel zijn ver dwenen en dat ook de foutenkans op een acceptabel niveau komt. Van den Broek sprak het vertrouwen uit dat de organisatie met de centrale verwerking op de goede weg is en benadrukte dat ook de banken hun steentje kunnen bijdragen door in voorkomende geval len een betere controle uit te voeren op de documenten die zij ter verwerking aanleveren. Met andere voorbeelden werd er vanuit de CKV op gewezen dat het niet alleen om de problemen bij de cen trale verwerking gaat, maar dat - meer in het algemeen - bij veel zaken een veel grotere zorgvuldigheid van de kant van Rabobank Nederland gewenst is. Gewezen werd op het risico dat het beoogde effect van het nieuwe beeldmerk onder druk komt. Ook het PSD-denken (per soonlijk, samenwerken, deskundig) krijgt onvoldoende kans tot wasdom te komen. De managementstijl van Rabobank Nederland legt een te zwaar accent op de proceskant en te weinig op de cultuurkant. Ook de loka le bestuurder, zo werd naar voren gebracht, wordt dik wijls onvoldoende duidelijk gemaakt wat de gevolgen zijn van bepaalde beleidsontwikkelingen. De onvoldoen de uitleg van de problematiek rond de centrale verwer king was daarvan slechts een voorbeeld. Met de CKV was Van den Broek de mening toegedaan dat er vanuit het oogpunt van kwaliteit op een aantal punten sprake is van een zorgelijke situatie. Hij wees er nog eens op dat dit de volle aandacht van de Hoofddirectie heeft en dat de nodige actie wordt ondernomen om tot een kwa liteitsverbetering bij Rabobank Nederland te komen. Voorzitter drs. R. Zijlstra constateerde al met al dat de problematiek met de pittige gedachtenwisseling in de CKV nier uit de wereld is, maar dat Rabobank Neder land er zeer bewust mee bezig is. Niet in de wolken Ook bij andere onderwerpen op de agenda van de CKV was het Coöperatiegehalte hoog. De voorzitter van de Raad van Beheer, W. Meijer, ging kort 111 op de rappor tage over de Coöperatieconferenties die samen met nadere uitwerkingsvoorstellen in de najaarskringen zal worden besproken. Hij wees erop dat over de stellingen I en 4 (over de brede coöperatieve dienstverlener en de lokale oriëntatie) een behoorlijke consensus was gebleken en dat daarover concrete voorstellen kunnen worden uitge werkt. Voor de stellingen 2 en 3 (over de verenigings- en lidmaatschapspolitiek, en de rechten en plichten van het lidmaatschap) is echter een tweede ronde geboden en vol gen nadere voorstellen die een betere keuzemogelijkheid moeten gaan bieden. De CKV sprak haar waardering uit voor de organisatie van de conferenties, maar had ook nog een groot aantal vragen, onder meer over de for meel-juridische kant van bepaalde aanbevelingen. Meijer gaf aan dat de resultaten van de conferenties vanzelfspre kend op hun juridische houdbaarheid zullen worden getoetst. Hij sprak van het creëren van een houdbare samenhang tussen de uitkomsten van de vier stellingen. In de voorjaarskringen van '96 zal een nadere notitie over het thema 'Beheer' aan de orde komen. Het voorne men om in de uitwerking ook nadrukkelijk de rol van leden en medewerkers mee te nemen, werd door de CKV toegejuicht. Ook de gedachte om bij Rabobank Neder land een speciale eenheid voor coöperatiezaken in het leven te roepen werd met instemming begroet. Meijer stelde desgevraagd dat het een kleine effectieve eenheid zal betreffen, die zich met name dient te richten op de aansluiting op en het ondersteunen van de praktische uit voering op lokaal niveau. 'Niet een eenheid die haar werkzaamheden hoog in de wolken verricht', aldus de voorzitter van de Raad van Beheer. 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 21