Rabobank in het nieuws Feiten en cijfers Externe opleidingen voor bestuurders In de afgelopen maanden zijn directies van plaatselijke Rabobanken benaderd met informa tie over opleidingen specifiek voor bestuursle den. Deze opleidingen worden veelal aangebo den in de vorm van een seminar en/of workshop, op de eigen bank. De inhoud ervan concentreert zich op de vele externe en interne ontwikkelingen die op de Rabobanken zijn afge komen en nog afkomen. Daarbij wordt, aldus de aangeboden informatie, duidelijk gemaakt wat deze ontwikkelingen voor de plaatselijke bank betekenen in commercieel, organisatorisch en bestuurlijk opzicht. Daarbij wordt soms verwezen naar de nota Visie '98. Met nadruk wijzen we er op dat hier sprake is van eigen initiatieven van com merciële instellingen. Deze initiatieven worden niet vanuit Rabobank Nederland ondersteund Indien uw bank gebruik wenst te maken van het aanbod van deze instituten, is het zaak van te voren een goede en duidelijke toelichting te vra gen op de inhoud en de opzet van de opleiding in relatie tot uw behoeften. Dit is met name ook belangrijk om te kunnen nagaan of de inhoud beperkt blijft tot algemene ontwikkelingen en de gevolgen daarvan, of dat inderdaad de genoemde 'vertaalslagen' worden gemaakt naar de specifieke Rabo-situatie. Het moge duidelijk zijn dat onzerzijds twijfels bestaan met betrek king tot dat laatste. Wanneer uw bank informa tie heeft ontvangen over opleidingen voor bestuursleden en/of leden van de raad van toe zicht, zoals hiervoor is aangeduid, stellen wij het bijzonder op prijs deze informatie te ontvangen. Ook vernemen wij graag uw eventuele ervarin gen met bedoelde, externe opleidingen en insti tuten (tel. 040- 346741Wellicht ten overvloede: de eerdergenoemde ontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor de plaatselijke Raboban ken komen aan de orde in de module Bedrijf en Beleid, onderdeel van de Basisconferentie voor nieuwe bestuurders, en in de Vervolgconferentie Personeelsontwikkelingsbeleid. Voor de teksten van de in deze rubriek genoemde arti kelen kunt u contact opnemen met de redactie. Vuurwerk met een klapper Een opmerking vanuit de CKV van 17 mei stelde nog eens onomwonden dat de Rabobank niet altijd een even gelukkige hand van communice ren heeft. Ook al gaat het om positief te waarde ren voorzieningen dan komt het bij de media zeker nog niet altijd zo over. Laat staan bij het grote publiek. Natuurlijk dienen we te beseffen dat we de media -en daarmee het publiek- niet naar hartelust kunnen bespelen. En dat is maar goed ook. Het dwingt om open kaart te spelen en geloofwaardig te blijven. Uiteindelijk is het aan de klant om te bepalen of het gaat 'om leuke dingen voor de mensen'. De CKV sprak de hoop uit dat de klantvriendelijke aanpassing van de particuliere betaalrekening nu ook in de media eens een keer een echte communicatieve 'klapper' zou opleveren. De open kaart die daar over vervolgens naar de media werd gespeeld, bleek zonder meer de nodige impact te hebben. Naast een 'klapper' had het ook veel weg van het 'betere vuurwerk'. Alle media van betekenis pikten de positieve boodschap van de Rabo bank op en gaven deze de verdiende, voorname plaats. Daarbij gingen de 'vuurpijlen' op de voor pagina's veelal vergezeld van fraaie waaiers die de achtergrond belichtten. De Rabobank kwam als klantgerichte bankinstelling eens goed in het zonnetje te staan. Het zal ons imago ongetwij feld goed hebben gedaan. Uit de berichtgeving en commentaren kwam het beeld naar voren dat de Rabobank, na het effectieve en zeker niet onterechte bijsturen met de impopulaire tarife ring, zich nu weer van de klantvriendelijke kant laat zien. 'Bankieren bij Rabo wordt weer gratis' kopte Trouw vergezeld van 'De Rabobank houdt woord'. 'Klant beloond voor beter betaalgedrag', aldus de Telegraaf, terwijl de Volkskrant zelfs met een drietal artikelen kwam, waarvan met name een kop als: 'Postzegel vormt redding van concept van thuisbankieren' zeker tot de ver beelding sprak. In het commentaar werd gezegd dat 'het thuisbankieren ernstige blikschade heeft opgelopen' en dat 'De Rabobank de Postbank een spaak tussen de wielen heeft gestoken'. De NRC nam een andere concurrent op de korrel: 'Rabo raakt zwakke plek ABN Amro' suggere rend dat ons dieper motief het draaien van een loer aan de ABN Amro zou kunnen zijn geweest. De overweging van de CKV dat snelheid in de communicatie was geboden om uitlekken en afgetroefd worden door de concurrentie te voorkomen, werd ook door de berichtgeving onderstreept: 'Met deze radicale stap heeft de bank de concurrentie overvallen', stond in de Volkskrant, 'De concurrentie is verrast door de maatregel', aldus het Financieele Dagblad. Al met al mogen we concluderen dat met de berichtgeving in de media het imago van de Rabobank voor de verandering eens werd uitge- deukt en bovendien aan glans heeft gewonnen. (Diverse kranteberichten einde week 20) Beeldmerk dringt dieper door Na het eerste introductiegeweld, dringt het naar buiten toe langzaam maar zeker dieper door dat het nieuwe beeldmerk van de Rabo bank een zekere pretentie in zich draagt. Het klantgerichte signaal dat ervan uitgaat wordt schijnbaar opgepikt. Niet zo verwonderlijk dat de pers komt navragen of we die pretentie wel kunnen waarmaken. In een vraaggesprek met het maandblad 'ELAN', geeft Hoofddirec tielid dr. W.M. van den Goorbergh aan dat we zeer goed voor ogen hebben dat het nieuwe beeldmerk ons kwetsbaar maakt. Hij legt uit dat de Rabobank de introductie niet zomaar uit de hoed heeft getoverd, maar dat deze nauw gekoppeld is aan een diepgaand veran deringsproces binnen de bank. Van den Goor bergh slaagt er ook nu weer royaal in het ver haal goed over het voetlicht te krijgen, getuige ook deze korte samenvatting in het blad: 'Rabo's nieuwe beeldmerk onderstreept een koerswijziging die het 'oude' coöperatie ve gedachtengoed en de 'omstreden' autono mie van de lokale banken als een modern business-concept omarmt'. Dat het blad ook iets denkt te weten van een koningskwestie, komt zeker niet van de 'uiterst voorzichtige' Van den Goorbergh 'die de directeuren en besturen van plaatselijke banken zijn mening in ieder geval niet via de media wil opdringen'. (ELAN, juni 1995) Derivaten Een van de sterkst groeiende activiteiten van de Nederlandse grootbanken - ook die van de Rabobank - is de handel in derivaten. Deze handel roept nogal wat vragen op, gezien ook de frequente aandacht van de pers voor bedrijven en instellingen die honderden mil joenen guldens verloren zien gaan door 'ver keerd' gebruik van derivaten. Het Britse Barings ging er zelfs aan ten onder. De vraag komt dan ook op, of het bankwezen zich met de derivatenhandel niet op glad ijs beweegt. 14

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 14