9 a "iii 'ocht met de Rabobank Assen de Omroep Drenthe. betekenis zij hechten aan de lokale zelfstandigheid, in welk opzicht de Rabobank zich onderscheidt van andere banken en hoe zij oordelen over de kwaliteit van de dienstverlening. De beantwoording van deze vragen door zeer uiteenlopende ondernemers - van Omroep Drenthe en l ego Nederland tot een uit het Westen afkomstige tuinder - gaf een beeld dat aardig overeen bleek te komen met de uitkomsten van de coöperatiediscussies: een vaak nauwelijks beleefd lidmaatschap van een bank, waarvan de betrokkenheid en de kwaliteit hoog worden gewaardeerd. Maar ook een beeld van leden die zich bewust zijn van de schaalvergroting die hun banken in de afgelopen jaren als gevolg van fusie hebben doorge maakt. Daarbij klonk de waarschuwing dat een verdere schaalvergroting gevaren inhoudt voor de directe betrok kenheid en de korte lijnen. Wel of geen ledenraad? Het avondgedeelte van het regiobezoek was gereserveerd voor onderlinge discussies, l.edenhetrokkenheid was daarbij een thema. 'Ik zie mijn leden als mijn opdrachtge vers,' aldus een deelnemer. Een aantal bestuurders bracht opnieuw de positie van de raad van toezicht van de loka le bank ter sprake. Van verschillende zijden werd gepleit voor het instellen van een soort ledenraad onder gelijk tijdige opheffing van de raad van toezicht. Dit ging één bestuurder duidelijk te ver. Hij wees op de belangrijke taak van de raad van toezicht bij conflictsituaties. Deze zijn in een kleine kring van ingewijden vaak beter op te lossen dan in een ledenraad, die door zijn omvang nood gedwongen op een grotere afstand opereert. Vanuit de personeelsleden kwam het niet te negeren geluid dat ook bij hen behoefte bestaat hun bijdrage aan de coöperatiediscussie te leveren. Het uitsluitend bijwo nen van ledenvergaderingen is in hun ogen onvoldoende om echt begrip te krijgen voor de identiteit van hun bank. De onderlinge verhoudingen tussen collega-banken werden overigens ook vaak als weinig 'coöperatief' ervaren. Ook noemden zij het belangrijk in de voor hen bestemde interne media meer te kunnen lezen over de coöperatiediscussie. Kritiek op Rabobank Nederland De aanwezigheid van de leiding van Rabobank Neder land werd aangegrepen om teleurstelling uit te spreken over de mate waarin het veranderingsproces van de orga nisatie vanuit Rabobank Nederland wordt ondersteund. Hierbij vielen termen zoals tempoverschillen, uiteenlo pende visies, en met name ontoereikende dienstverlening. Uit de reactie hierop van I loofddirectielid Van den Goor- bergh bleek dat Rabobank Nederland zich deze kritiek sterk aantrekt. Hij vroeg er begrip voor dat de diep ingrijpende reorganisatie van Rabobank Nederland, waarbij zo'n 2000 medewerkers zijn betrokken, niet onmiddellijk leidt tot een perfecte dienstverlening. De kritische geluiden van de zijde van de banken zijn echter zeer goed verstaan. Binnen Rabobank Nederland zijn inmiddels groepen gevormd die - mede op basis van sig nalen van banken - tot taak hebben de dienstverlening te verbeteren. Hij erkende dat medewerkers van Rabobank Nederland nog vaak moeite hebben de juiste toon ten opzichte van de banken te vinden. Het succes van Visie '98 is echter sterk afhankelijk van een perfecte coöperatie binnen de totale organisatie. W. Meijer kon als voorzitter van de Raad van Beheer de Luisterend naar de Groninger Burgemeester Ouwerkerk. dag afronden met de opmerking dat ook dit Regiobezoek geheel had voldaan aan de verwachtingen die bij de Raad van Beheer en de Hoofddirectie leefden: 'Er is naar elkaar geluisterd in een oprechte dialoog. We kunnen terugkijken op een uitstekende dag!' Op 12 mei bezoekt de Raad van Beheer de Provincie Flevoland.

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 9