Het gebeurde
tussen twee
en drie uur
3
et betalingsverkeer en met name de tarifering
hiervan zijn onderwerpen die in onze organisatie
tot stevige discussies leiden. Enige jaren geleden
voerden we een nieuw tariferingssysteem in. Een besluit
dat in zijn uiteindelijke effect - kostenreductie door een
efficiëntere verwerking bij de bank, maar vooral een ver
standiger gebruik van het betalingsverkeer door onze
klanten - succesvol is geweest. Dat uiteindelijke effect
ging overigens wel gepaard met een forse imago-deuk.
Die operatie heeft ons veel geleerd: als je dergelijke voor
stellen in veelvoud de organisatie instuurt - zelfs met de
aantekening dat ze vertrouwelijk zijn - kun je er vrijwel
zeker van zijn dat ook de pers er de hand op zal weten te
leggen. En een kranteartikel over zo'n onderwerp kent
nu eenmaal een hoge leesdichtheid. Een tweede ervaring
is dat een organisatie-brede discussie over produkt-
voorwaarden voor standaardprodukten weinig zinvol is
en niet snel zal leiden tot volledige instemming. Zulke
onderwerpen vereisen een perfecte regie en een uitge
kiende (interne) communicatie. De ervaringen met
tarifering hebben er mede toe geleid dat binnen de orga
nisatie goed is nagedacht over een betere vorm van com
municatie en besluitvorming. Besloten is de meer beleids
matige discussie en advisering te beleggen op het niveau
van de Centrale Kringvergadering. Daarnaast werden
de Beleidsvoorbereidingscommissies, de BVC's belast
met de beoordeling van de voorstellen op hun conse
quenties in de markt. Daarom ook bestaan de BVC's uit
sluitend uit directeuren. Niet zo'n gekke gedachte: de
directeuren zitten immers het dichtst bij de markt en
worden dagelijks geconfronteerd met de uitwerking van
het beleid.
Deze taakverdeling heeft de afgelopen jaren goed
gewerkt. De BVC's hebben hun plaats binnen het besluit
vormingsproces gevonden. Ze spelen een buitengewoon
belangrijke rol bij de kanteling die de Rabobank aan het
maken is van een produktgerichte naar een klantgerichte
organisatie. Qua bemanning zijn de BVC's zelfs versterkt
teruggekomen ter ondersteuning van de vijf segmenten
binnen het Werkgebied Aangesloten Banken. Hun aan
bevelingen worden nadrukkelijk ter harte genomen bij
voorstellen die aan de CKV worden gedaan.
Toch bleek in de CKV van 22 maart de bovengeschetste
praktijk nog niet helemaal op te gaan. En opnieuw waren
het de voorstellen voor het particuliere betalingsverkeer die
de toetssteen vormden of deze goed beredeneerde verdeling
van verantwoordelij kheidsgebieden ook stand zou houden
als beleid en uitvoering gelijktijdig aan de orde zouden
komen. De ervaringen met de tarifering van het betalings
verkeer speelden een dominante rol in de discussie en de
afgesproken rolverdeling raakte wat op de achtergrond.
Wat bleek? Van veel kanten kwamen van bestuurders en
directeuren vaak gedetailleerde suggesties om de produkt-
voorwaarden toch iets anders in te richten. Er werd ook
voor gepleit de Kringvergaderingen bij de discussie te be
trekken. Voorzitter Zijlstra stelde in een eerste samenvatting
dan ook weinig eenstemmigheid met de voorstellen vast.
Het was aan een interventie van Hoofddirectievoorzitter
Wijffels te danken dat de discussie toch weer vlot werd
getrokken. 'Tussen twee en drie uur vanmiddag', aldus
Wijffels, 'is er een discussie gevoerd die hier eigenlijk niet
meer thuis hoort. We hebben ook in het kader van
Visie '98 in deze vergadering met elkaar afgesproken dat
de produktontwikkeling voor het segment Basisvoorzie
ning in overleg met de desbetreffende BVC op centraal
niveau, bij Rabobank Nederland, zal plaatsvinden.' Deze
interventie leidde ertoe dat de CKV zich op haar uitgangs
punten - slechts de beleidsmatige hoofdlijnen - 'hervond'
en alsnog bereid was de voorstellen van een positief
advies te voorzien.
Wat leert deze ontwikkeling ons?
Ten eerste dat de positie en het belang van de BVC's nog
eens nadrukkelijk zijn onderstreept. Tegelijkertijd vereist
die positie ook een maximale zorg voor een goede en
breed gedragen besluitvor
ming binnen een BVC én
een perfecte communi
catie over die besluitvor
ming binnen de organisatie. Een BVC
dient gezaghebbend te zijn
door de kwaliteit van haar
adviezen én door de kwa
liteit van haar leden.
Een ander punt van
aandacht is dat de
CKV in de haar voor
gelegde voorstellen
een duidelijk beeld
dient te krijgen van het advies of
het besluit dat van haar wordt
verwacht. Dit voorkomt een discus
sie over details, waar een advies
over hoofdlijnen wordt gevraagd.
Er blijft dus werk aan de winkel!
Roosen