Het gebeurde tussen twee en drie uur 3 et betalingsverkeer en met name de tarifering hiervan zijn onderwerpen die in onze organisatie tot stevige discussies leiden. Enige jaren geleden voerden we een nieuw tariferingssysteem in. Een besluit dat in zijn uiteindelijke effect - kostenreductie door een efficiëntere verwerking bij de bank, maar vooral een ver standiger gebruik van het betalingsverkeer door onze klanten - succesvol is geweest. Dat uiteindelijke effect ging overigens wel gepaard met een forse imago-deuk. Die operatie heeft ons veel geleerd: als je dergelijke voor stellen in veelvoud de organisatie instuurt - zelfs met de aantekening dat ze vertrouwelijk zijn - kun je er vrijwel zeker van zijn dat ook de pers er de hand op zal weten te leggen. En een kranteartikel over zo'n onderwerp kent nu eenmaal een hoge leesdichtheid. Een tweede ervaring is dat een organisatie-brede discussie over produkt- voorwaarden voor standaardprodukten weinig zinvol is en niet snel zal leiden tot volledige instemming. Zulke onderwerpen vereisen een perfecte regie en een uitge kiende (interne) communicatie. De ervaringen met tarifering hebben er mede toe geleid dat binnen de orga nisatie goed is nagedacht over een betere vorm van com municatie en besluitvorming. Besloten is de meer beleids matige discussie en advisering te beleggen op het niveau van de Centrale Kringvergadering. Daarnaast werden de Beleidsvoorbereidingscommissies, de BVC's belast met de beoordeling van de voorstellen op hun conse quenties in de markt. Daarom ook bestaan de BVC's uit sluitend uit directeuren. Niet zo'n gekke gedachte: de directeuren zitten immers het dichtst bij de markt en worden dagelijks geconfronteerd met de uitwerking van het beleid. Deze taakverdeling heeft de afgelopen jaren goed gewerkt. De BVC's hebben hun plaats binnen het besluit vormingsproces gevonden. Ze spelen een buitengewoon belangrijke rol bij de kanteling die de Rabobank aan het maken is van een produktgerichte naar een klantgerichte organisatie. Qua bemanning zijn de BVC's zelfs versterkt teruggekomen ter ondersteuning van de vijf segmenten binnen het Werkgebied Aangesloten Banken. Hun aan bevelingen worden nadrukkelijk ter harte genomen bij voorstellen die aan de CKV worden gedaan. Toch bleek in de CKV van 22 maart de bovengeschetste praktijk nog niet helemaal op te gaan. En opnieuw waren het de voorstellen voor het particuliere betalingsverkeer die de toetssteen vormden of deze goed beredeneerde verdeling van verantwoordelij kheidsgebieden ook stand zou houden als beleid en uitvoering gelijktijdig aan de orde zouden komen. De ervaringen met de tarifering van het betalings verkeer speelden een dominante rol in de discussie en de afgesproken rolverdeling raakte wat op de achtergrond. Wat bleek? Van veel kanten kwamen van bestuurders en directeuren vaak gedetailleerde suggesties om de produkt- voorwaarden toch iets anders in te richten. Er werd ook voor gepleit de Kringvergaderingen bij de discussie te be trekken. Voorzitter Zijlstra stelde in een eerste samenvatting dan ook weinig eenstemmigheid met de voorstellen vast. Het was aan een interventie van Hoofddirectievoorzitter Wijffels te danken dat de discussie toch weer vlot werd getrokken. 'Tussen twee en drie uur vanmiddag', aldus Wijffels, 'is er een discussie gevoerd die hier eigenlijk niet meer thuis hoort. We hebben ook in het kader van Visie '98 in deze vergadering met elkaar afgesproken dat de produktontwikkeling voor het segment Basisvoorzie ning in overleg met de desbetreffende BVC op centraal niveau, bij Rabobank Nederland, zal plaatsvinden.' Deze interventie leidde ertoe dat de CKV zich op haar uitgangs punten - slechts de beleidsmatige hoofdlijnen - 'hervond' en alsnog bereid was de voorstellen van een positief advies te voorzien. Wat leert deze ontwikkeling ons? Ten eerste dat de positie en het belang van de BVC's nog eens nadrukkelijk zijn onderstreept. Tegelijkertijd vereist die positie ook een maximale zorg voor een goede en breed gedragen besluitvor ming binnen een BVC én een perfecte communi catie over die besluitvor ming binnen de organisatie. Een BVC dient gezaghebbend te zijn door de kwaliteit van haar adviezen én door de kwa liteit van haar leden. Een ander punt van aandacht is dat de CKV in de haar voor gelegde voorstellen een duidelijk beeld dient te krijgen van het advies of het besluit dat van haar wordt verwacht. Dit voorkomt een discus sie over details, waar een advies over hoofdlijnen wordt gevraagd. Er blijft dus werk aan de winkel! Roosen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 3