feringsmaatregelen hebben overigens in termen van stu ring een goede werking gehad. Binnen Visie '98 past nu een streven naar het hechter maken van de relatie met de particuliere klant. De wijziging van de produktvoorwaar- den moet dus een klantgerichte beweging zijn die de con currentiepositie versterkt, het imago verbetert en per saldo kostenverlagend werkt. Het werkelijk belang van de wijziging ligt daarbij volgens Van den Broek vooral in het leggen van een fundament voor een nieuw relatiecon cept waarin de totaalrelatie tot uitgangspunt wordt geno men. Om de daarvoor juiste aanpassingen te kunnen doorvoeren, is uitgebreid marktonderzoek verricht. Op grond van de vastgestelde consumentenvoorkeuren is vervolgens in nauwe afstemming met de BVC Basisvoor ziening het voorliggende beleid ontwik keld. Van den Broek benadrukte dat dit gepaard is gegaan met zeer diep gaande discussies. Toch slaagde men erin ten slotte op één noemer te komen. Uit tests is bovendien gebleken dat klanten heel snel een keuze uit de voor gelegde alternatieven konden maken. Vanuit de CKV werden desondanks nogal wat kanttekeningen bij het resul taat geplaatst en er gingen stemmen op om over te gaan tot een nadere behan deling in de voorjaarskringvergaderin gen. Dit was voor Hoofddirectievoor zitter Wijffels reden om met nadruk te verwijzen naar de in het kader van Visie '98 gemaakte afspraak dat de produktontwikkeling voor het segment Basisvoorziening in overleg met de gelijknamige BVC op centraal niveau plaatsvindt. Hij ontraadde behandeling in de kringen, omdat de veelheid van meningen en aanpassingsvoorstel- len slechts verwarring zou scheppen. Daarmee zou wederom afbreuk worden gedaan aan de zorgvuldig tot stand gekomen samenhang en consistentie van het totale pakket. Vanuit de CKV werd er vervolgens ook voor gepleit om toch vooral te blijven 'sturen op hoofdlijnen'. Daarop besloot men, op voorstel van voorzitter Zijlstra, tot het uitbrengen van een positief advies. Toegezegd werd wel de reacties uit de CKV en uit de regionale con- sultatiedagen nog eens mee te nemen in het overleg van de BVC Basisvoorzieningen. Afhankelijk daarvan zou eventueel nog enige aanpassing van de voorstellen kun nen plaatsvinden. Per saldo hield de CKV dus vast aan het nu zo snel en adequaat mogelijk introduceren van de nieuwe voorwaarden voor de particuliere betaalrekening. Het zwaartepunt is blijven liggen bij de beleidsvorming in de BVC. Conform gemaakte afspraken ging de CKV op hoofdlijnen door. brutoresultaar van de organisatie tot boven 1% van het balanstotaal was gestegen, kenmerkte Wijffels als 'mar kant'. Mede met het oog op de verder krimpende rente marge en minder snel stijgende provisieopbrengsten, zal het accent moeten blijven liggen op het verder terugbren gen van de lasten. Overigens lag het peil van de bedrijfs lasten voor het eerst sinds lange tijd weer onder 2% van het balanstotaal. Daarmee is de doelstelling van 1,75% van het balanstotaal weer dichterbij gekomen. Juist daar om zal de nieuwe CAO goed moeten worden benut. De schaduwzijde van 'het mooie jaar' was volgens Wijf fels de zorgelijke renterisicopositie als gevolg van de 'omzettings- en nieuwe financieringsgolf' van begin '94. Daarover liet zijn collega, dr. W.M. van den Goorbergh, nog eens indringend zijn licht schijnen. Hij stelde vast dat de aangesloten banken commercieel, klantgericht handelen duidelijk hebben laten prevaleren boven over wegingen van balansmanagement. De als gevolg hiervan opgetreden ontwikkelingen maken volgens Van den Goorbergh nadere spelregels noodzakelijk om bestaande posities verder terug te dringen en te voorkomen dat opnieuw posities van dezelfde omvang ontstaan. Hij gaf aan dat het renterisicobeleid van de organisatie aanscher ping en verdere verfijning behoeft. In het najaar zal een aangepaste reglementering worden voorgesteld met dezelfde status als de liquiditeits- en solvabiliteitsregeling. Inmiddels zijn de regiodirecties in overleg met de betrok ken banken doende de renterisicopositie binnen een bepaald tijdpad weer binnen aanvaardbare grenzen te brengen. Hoofdlijnen De wijziging van de produktvoorwaarden voor de parti culiere betaalrekening zijn, aldus Hoofddirectielid H. van den Broek die de toelichting verzorgde, bedoeld om de bij klanten bestaande pijnpunten weg te nemen. De tari- 17

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 17