De heren De Kort (I.) en Baecke voor de onlangs geheel vernieuwde reizen balie: 'Het is coöperatief om een breed dienstenpakket aan te bieden. sieve aandacht en een bediening die we eigenlijk zouden moeten voorbehouden aan onze beste klanten. Tot voor kort lieten we die goede klanten aan de balie staan, ter wijl onze reisklanten een stoel en een kop koffie kregen. En bij thuiskomst wachtte hen nog een attentie! Het zou mij niet verbazen als de organisatie binnen enkele jaren toch zal moeten besluiten deze dienstverlening totaal te beëindigen. Er is nu een half besluit genomen en dat werkt de verwarring bij banken en klanten alleen maar in de hand.' Vermeulen ziet een uitstekende oplossing voor de beëindiging van de reisactiviteiten: 'We zijn een co- operatieve bank, opgericht voor ondernemers. We zou den kunnen besluiten onze reisactiviteiten te beëindigen en onze portefeuilles overdragen aan startende onderne mers, eventueel met een vriendelijk geprijsd startkapitaal. Dat zou ik een vorm van coöperatieve plaatselijke betrokkenheid vinden!' Spectaculaire groei in provisie Hen geheel ander geluid klinkt in Zeeuws Vlaanderen. Het bestuur van de Rabobank Hulst heeft er bewust voor gekozen Reizen in het pakket te houden. Bestuurs voorzitter G.A.M. Baecke, in zijn dagelijks leven akker bouwer, zou het betreuren als deze dienstverlening zou worden gestaakt: 'Als coöperatieve bank willen we onze klanten een goede, maar ook zo breed mogelijke dienst verlening aanbieden en daar hoort Reizen naar onze mening bij. Bovendien rendeert deze dienstverlening uitstekend. Sinds 1992 is de provisieopbrengst verdrie voudigd. Op basis van het rekenschema is Reizen is voor ons een rendabel produkt. Dat is een objectieve vaststel ling! Natuurlijk wisselen we binnen de colleges regelma tig van gedachten over onze dienstverlening. Daarbij heb ben we ook aandacht besteed aan het advies van Rabobank Nederland om Reizen niet meer door alle ban ken te laten voeren. Op basis van de goede rentabiliteit van deze dienst, heeft het ons echter weinig tijd gekost te besluiten door te gaan. Daar komt bij dat we vorig najaar onze reizenbalie opnieuw hebben ingericht.' De eveneens in de gemeente Hulst gevestigde buurbank, de Rabobank St. Jansteen, heeft wel besloten met Reizen te stoppen. De bank heeft haar reisklanten geadviseerd CTi reizen in het vervolg bij onze bank te boeken. Tussen beide banken wordt thans gesproken over een zo effectief mogelijke overdracht van deze klanten. Bovendien vindt CO er overleg plaats over de mogelijkheden de medewerkers van St. Jansteen in de gelegenheid te stellen reizen op per- soneelsvoorwaarden bij Hulst te boeken. <L CO Prima verkoopster Drs. J.B.A.M. de Kort trad ruim twee jaar geleden aan als directeur van Hulst. Hij komt er graag voor uit dat hij trots is op de wijze waarop zijn bank met Reizen omgaat. 'Het succes van Reizen is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de verkoop. We hebben het geluk gehad enige jaren geleden een reismedewerkster in dienst te kunnen nemen, afkomstig van een andere bank in Hulst die deze dienstverlening staakte. Die medewerkster vol doet volledig aan de eisen die je heden ten dage aan een commercieel medewerker mag stellen: pro-actief, zeer deskundig, flexibel (ook in de sfeer van de werktijden) en klantgericht. Een neveneffect van haar binnenkomst was dat haar voormalige klanten, particulieren en onder nemers, haar voor het boeken van reizen zijn gevolgd en daarbij kennis maakten met een bank die niet alléén goed in Reizen bleek te zijn! We hebben inmiddels een prima marktpositie en overwegen zelfs onze dienstverlening op het gebied van Reizen verder uit te bouwen', aldus De Kort. 15

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 15