Reizen doorgaan of stoppen? Ruim twintig jaar geleden startte de Rabobank een nieuwe dienst: Reizen. Hoewel deze dienst qua markt aandeel een succes is, houdt de rentabiliteit ervan niet over. Bovendien past Reizen als niet financieel-bancair produkt niet in Visie '98, het nieuwe commerciële beleid. Vorig najaar werd dan ook besloten het aan de banken over te laten of zij met deze dienst verder willen gaan. Inmiddels hebben zo'n zeventig banken besloten hun reisactiviteiten te beëindigen. Welke rol speelt een bestuur bij een dergelijke beslissing? We spraken hier over met een 'wijker' en een 'blijver'. Voorzitter Hooyman: 'Reizen vraagt onevenredig veel aandacht van het management.Naast hem directeur Vermeuelen. oor het management worden wij goed op de hoogte gehouden van de rentabiliteit van onze dienstverlening. We wisten dus al enkele jaren dat Reizen een marginale opbrengst vertoonde. Ook het efficiencyprogramma EDAB bracht dit aan het licht. Ons bestuur heeft inmiddels het besluit genomen te stoppen', aldus ir. C.J.J. Hooyman, voormalig directeur van het Kwaliteitscontrolebureau voor Groenten en Fruit en bestuursvoorzitter van de Rabobank Leidsehen- dam-Voorburg. Hij vervolgt: 'We zijn een bank die steeds maximaal inhaakt op beleidsvoorstellen van Rabobank Nederland. Daarom zijn we toentertijd ook met Reizen begonnen. Ons hoofdkantoor is gevestigd in Leidsenhage, een groot winkelcentrum, waar de concur rentie op het gebied van Reizen fors is. In de directe omgeving van onze kantoren is een tiental reisbureaus gevestigd! Om iets aan de kosten van Reizen te doen hebben we in de afgelopen jaren de medewerkers die zich hoofdzakelijk met de reizenverkoop bezighielden, omgeschoold voor het normale bancaire werk. EDAB heeft ons het laatste duwtje gegeven de dienst Reizen af te stoten. Voor ons kwam de beslissing van Rabobank Nederland om de banken de ruimte te geven deze dienstverlening te beëindigen, dan ook zeer goed van pas. Als bestuur hebben we niet alleen naar de kosten en opbrengsten van Reizen gekeken, maar we hebben ons ook gerealiseerd dat deze dienstverlening onevenredig veel aandacht van het management vroeg. Bovendien hebben we er nooit in geloofd dat Reizen een klanten binder zou zijn.' Sociale gevolgen Omdat de reismedewerkers inmiddels voor een breder takenpakket waren opgeleid, vormde dat geen obstakel bij het besluit om te beëindigen. 'EDAB heeft bij ons vrij forse consequenties in de personele bezetting. Zowel in het bestuur als in de raad van toezicht is intensief gedis cussieerd over ons reductieprogramma. Bij de totale per soneelsreductie hebben wij wel de besparing meegeno men die is ontstaan door met Reizen te stoppen. Toch zijn de colleges ervan overtuigd - mede op basis van een intensieve voorlichting door onze directeur - dat de afbouw in de bezetting geen zware sociale gevolgen behoeft te hebben. Uiteindelijk hebben we er ja tegen gezegd. Het is immers ook onze verantwoordelijkheid', aldus Hooyman. Directeur G.J. Vermeulen, sinds 6 jaar aan deze bank met 65 medewerkers en een balanstotaal van f 400 mil joen verbonden, heeft het wat verbaasd dat Rabobank Nederland het aan de lokale banken overlaat om al dan niet met Reizen te stoppen. Vermeulen: 'Ik ben her er helemaal mee eens dat Reizen niet past in Visie '98. Met wat goede wil zou je een dergelijke dienst kunnen onder brengen in het segment Basisvoorziening. Maar het karakteristieke daarvan is juist een afgeslankte dienstver lening tegen minimale kosten. Reizen vraagt echter inten- 14

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 14