O Sémh van alleen maar standaardprodukten voor grote groepen mensen is niet langer houdbaar. Gevraagd is maatwerk tot op individueel niveau. Daarbij hoort meer expertise van de medewerkers. Dat verhoudt zich slecht met een organisatiestructuur met grote eenheden en hiërarchische modellen. De structuur zal ruimte moeten maken voor expertisecentra die dicht bij de klant staan. Wijffels: 'Het beeld van de piramide past niet meer. De voet van de piramide, met de medewerkers die direct contact met de klant hebben, is bovenaan gekomen. Een piramide op z'n punt is echter geen stabiele organisatievorm. Beter is het te kiezen voor het netwerkconcept, bestaande uit ver schillende cellen.' 1 lij houdt daarbij het eigene van de Rabobank voor ogen: 'De structuur van de Rabobankor- ganisatie had al nooit de vorm van een echte piramide. Met de lokale zelfstandigheid van banken en de centrale organisatie daar tussenin was er vanaf het begin sprake van een netwerkstructuur. Maar binnen de eenheden bestond en bestaat de piramide wel degelijk. En daar zijn we inmiddels volop mee aan de slag.' Binnen de Rabo- bankorganisatie worden de piramides omgevormd naar expertisecentra, als onderdeel van de netwerkstructuur. Het Centrale Bankbedrijf, Rabofacet, Interpolis, IRIS en de Robeco Groep zijn daarvan voorbeelden. Zwanezang Ook het Werkgebied Aangesloten Banken is inmiddels van verandering doortrokken. 'De laatste jaren hebben we alle vormen van een organisatiestructuur rond stan daardprodukten gezien', luidt Wijffels' analyse, 'het sys- Werken in een duidelijke hiërarchie. personeel. Alle 'cellen' binnen de netwerkorganisatie heb ben hun eigen verantwoordelijkheden. Er is geen sprake van onder- of bovenschikking, maar van onderling dienstbetoon op basis van gelijkwaardigheid. Samenwer ken en omgevingsbewustzijn zijn kernbegrippen. Alleen door goed samen te werken kunnen de expertisecentra de lokale banken bij hun marktbewerking ondersteunen. Wijffels benadrukt dat met de kanteling van produkt- naar marktoriëntatie een permanent leerproces is ingetre den, zonder vaste ankerplaatsen. 'De organisatie zal in tegenstelling tot het verleden constant in een vloeibare situatie moeten verkeren', zo stelt hij, 'het op enig moment bevriezen van de structuur is niet meer wense lijk. Activiteiten in een lerende organisatie zijn niet meer volledig te vatten in structuren en procedures.' De rol van het management in een lerende organisatie dient zich vooral te richten op het scheppen van duide lijke kaders en doelstellingen. 'Het is contra-produktief om op een troon te gaan zitten en vervolgens de anderen als toeleveranciers vanuit de hoogte te benaderen. In een netwerkorganisatie werkt het evenmin om naar boven te kijken en te zeggen: 'Hoofddirectie los het maar op'.' Coöperatie past optimaal In het verlengde van de geschetste ontwikkelingen, steekt de Rabobankorganisatie nu veel energie in het activeren van de coöperatie. Over de grote betekenis daarvan laat Wijffels geen enkel misverstand bestaan: 'Waar we zoe ken naar het zo goed mogelijk aansluiten bij de markt en bij de individuele klanten, past het concept van de coöpe ratie optimaal. Wat we nodig hebben om de coöperatie weer te laten werken is een duidelijke win-win-situatie voor onze leden, het aantrekken van actieve leden en hen vervolgens daadwerkelijk betrekken bij de ontwikkeling van de bank door hen te vragen ons te toetsen op de kwaliteit van onze dienstverlening. Wij moeten daar tegenover stellen dat wij ook daadwerkelijk bereid zijn naar de leden te luisteren en te doen wat zij zeggen. Dat betekent voor ons allemaal - Rabobank Nederland én de lokale banken - een mentale slag. Want op dit moment is de praktijk nog te vaak dat wij niet naar hen luisteren, maar zij naar ons. Toch laat de veranderende maatschap pij ons geen andere keuze: wij zullen flexibel en met een open oor de markt tegemoet moeten treden. Werken met vaste sjablonen voor de oplossing van problemen gaat niet meer.' Om in loodstermen te eindigen: door de koers bij te stellen kan de coöperatieve Rabobank ook nu genoeg water onder de kiel houden. teem werd steeds beter en verfijnder. Maar zoals zo vaak waren de laatste verfijningen ook de zwanezang van het systeem van produktoriëntatie als het gaat om marktbe- diening.' Op basis van klantbehoeften is binnen het WAB nu alle expertise voor specifieke segmenten gebundeld. Daarnaast zijn expertisecentra gevormd op het gebied van juridische zaken, informatisering, communicatie en 13

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 13