7 Belang interne communicatie De bank West Maas en Waal werd door het regiokan toor benaderd of zij als toetsbank wilde fungeren voor het Focusproject. Met dit project was reeds ervaring opgedaan bij enkele proefbanken. 'Binnen ons managementteam hebben we de zaak goed doorgepraat. We realiseerden ons dat een dergelijk pro ject opnieuw een zware wissel zou trekken op de inzet van onze mensen, maar we vonden dat we na EDAB ver der moesten om de daarmee bereikte efficiency-voordelen als het ware ook commercieel te verzilveren', aldus Ade- geest. Nadat ook het bestuur het groene licht voor het Focusproject had gegeven, heeft allereerst overleg plaats gevonden met de Ondernemingsraad van de bank. Ver volgens is in een plenaire personeelsbijeenkomst inzicht gegeven in de achtergronden en doelstellingen van het project. Adegeest hierover: 'Ik heb gemerkt dat de com municatie hierover buitengewoon belangrijk is. Van je mensen wordt veel gevraagd tijdens, maar vooral na het project: de werkwijze wordt fundamenteel anders, er zal moeten worden geïnvesteerd in opleidingen en ook de organisatie van de bank verandert ingrijpend. Ik heb wel duidelijk kunnen maken dat Focus geen efficiency-opera- tie is. Begin december van het vorig jaar zijn we gestart. Er is drie weken keihard gewerkt door het Focusteam van Rabobank Nederland, door de leden van het Managementteam en door mijn mensen. We hebben onze marktpositie geïnventariseerd, onze ambities per segment gedefinieerd en plannen gemaakt tot 1998. Rond Kerst mis lagen de uitkomsten op tafel. Deze plannen zijn inmiddels goedgekeurd door het bestuur. Er behoeft inderdaad geen personeelsreductie plaats te vinden. Wel zal er veel moeten worden geïnvesteerd in de kwaliteiten van de medewerkers en dat zal voor sommigen niet een voudig zijn. Met name bij de afdelingen Basisvoorzienin gen en Bedrijfsvoering gaat er veel veranderen.' Coöperatief Voorzitter De Lorijn vindt de uitkomsten van het Focus project met name daarom interessant omdat is komen vast te staan dat zijn bank hoge ambities heeft in het seg ment Financiële Advisering: 'Onze markt is nu gedetail leerd in kaart gebracht, klant voor klant, en wat je dan opvalt is dat je er bij een aantal verwachtingen aardig naast zit. Van bepaalde klanten of groepen klanten had je het zekere gevoel dat ze een belangrijke bijdrage aan de rentabiliteit leverden. Dat bleek vaak helemaal niet zo te zijn. Ook hebben we geleerd dat ondernemers - onder meer in de agrarische sector - die in de komende jaren overgaan tot bedrijfsbeëindiging, creditrelatie worden bij onze bank. Dat betekent voor de bank dat het segment Financiële Advisering versterking nodig heeft. We kun nen dan een op maat gesneden dienstverlening aanbieden en dat vind ik bij uitstek coöperatief.' Adegeest (I): 'Bereid om zelfspitwerk te verrichten. Ondersteuning vanuit Rabobank Nederland Tijdens het project is de bank ondersteund door het uit twee leden bestaande Focusteam, de adjunct-regiodirec teur en - omdat de bank toetsbank was - een medewer ker van McKinsey. Over deze samenwerking is directeur Adegeest zeer te spreken. 'Het is een goede zaak een der gelijk traject met zo'n team af te leggen. Ze dagen je uit de lat behoorlijk hoog te leggen, geven richting aan je gedachtenvorming, maar nemen je geen werk uit handen. Wil je echt inzicht hebben in je markt en het realiteitsge halte van je ambities, dan moet je zelf bereid zijn ook spitwerk te verrichten en je nek uit te steken. De adjunct dwingt je voortdurend te denken vanuit 1998 en niet vanuit de situatie van vandaag of morgen. Het is me door die exercitie wel duidelijk geworden dat het in 1998 onvergelijkbaar anders zal zijn. Dat geldt voor onze doel stellingen, onze instrumenten, marktinzicht, kennisniveau en dergelijke.' De Lorijn ten slotte: 'Als toetsbank heeft dit project ons niets gekost. Toch vind ik een prijskaartje van f 45.000 acceptabel. Je krijgt een plan waarmee je jaren vooruit kunt en dat wordt gedragen door je men sen. Een breed draagvlak is immers heel belangrijk. Bij de presentatie van de plannen in het bestuur hebben we daar ook nadrukkelijk naar gevraagd. Je kunt het je niet permitteren dat een lid van het team er niet echt in gelooft. Het heeft ons bestuur dan ook gerustgesteld dat men unaniem achter de plannen staat.' m

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 7