Bestuurder Bank goed ontvangen De drukker als belangrijke schakel tussen redactie en lezer. Tweeënhalfjaar na het uitbrengen van het eerste num mer was het tijd eens te laten onderzoeken hoe Bestuurder Bank het nu eigenlijk doet bij zijn lezers kring. Vlak na het verschijnen van nummer 6 van de derde jaargang - het laatste nummer in het oude jasje - kreeg een representatieve steekproef van duizend lezers een enquêteformulier toegezonden. Het vakblad krijgt een algemene beoordeling van 7,4. Dat mag tot tevredenheid stemmen. Anderzijds blijken er ook zaken voor verbetering vatbaar. Het lezersonderzoek, met een respons van 51%, was gericht op vier groepen van gelijke omvang. Het ging om 250 voorzitters van besturen (respons 61%), 250 bestuursleden (respons 50%), 250 voorzitters van raden van toezicht (respons 50%) en 250 leden van raden van toezicht (respons 42%). Gecon stateerd kan worden dat er geen grote verschillen in waardering tussen deze groepen bestaan. Over het alge meen zijn de bestuursvoorzitters wat meer uitgesproken in hun mening. Bereik en gebruik Bestuurder Bank blijkt een veel en goed gelezen blad. Het gemiddeld bereik onder de totale lezersgroep is 89%. Tussen de vier onderscheiden groepen zijn geen noemens waardige verschillen in bereik. Nummer 6 werd door 82% van de ondervraagden gelezen of ingezien. Gemid deld had men hieraan 36 minuten besteed. Bestuursvoor zitters gebruikten wat meer tijd: 38% leest Bestuurder Bank binnen 3 dagen na ontvangst, 49% binnen 4 tot 7 dagen. In totaal leest dus 87% van de beheerders het blad binnen een week nadat men het heeft ontvangen. Ruim driekwart van hen bewaart alle of sommige nummers. Algemeen beeld Het algemene rapportcijfer voor Bestuurder Bank ligt op 7,4. Bijna de helft van de respondenten geeft zelfs een 8 of hoger. Van alle ondervraagden vindt 87% dat het blad op tijd wordt ontvangen om te kunnen inspelen op ontwikkelingen. Ten aanzien van de informatievoorzie ning is 68% van mening dat men voldoende op de hoog te wordt gebracht van de ontwikkelingen in de organisa tie. Niet altijd blijkt in de artikelen voldoende de specifieke invalshoek en behoefte van de bestuurder te worden gekozen. Dit betreft aspecten zoals een goede aansluiting van artikelen op de praktijk (57%), het goed tot uitdrukking komen van meningen en visies van bestuurders (57%), het geven van informatie die van belang is voor de functie-uitoefening (49%) en de vraag of artikelen voldoende vanuit het oogpunt van de bestuurder zijn geschreven (44%). Met deze signalen kan de redactie inhoudelijk aan de weg gaan timmeren. Nader bekeken Nader gevraagd naar een beoordeling op een elftal aspec ten, blijkt het blad door een ruime meerderheid positief te worden gewaardeerd. Het taalgebruik scoort hoog (78%), maar de variatie in de artikelen ook nu duidelijk het minst (55%). Leesbaarheid (76%) en deskundigheid (77%) komen ook goed uit de bus. Op aspecten zoals de lengte van de artikelen (60%), de verhouding tekst-beeld (67%) en het aantal artikelen (70%) is de waardering wat minder groot. Een punt dat zeker de aandacht van de redactie vraagt, is het relatief geringere percentage van de respondenten (58%) dat vindt dat Bestuurder Bank een goede bijdrage levert aan de opinievorming. Tot slot bleek uit de enquête dat omvang (85%) en fre quentie (62%) van het vakblad bij de lezers niet ter dis cussie staan. Maar liefst 93% vindt het daarnaast een goede zaak dat Bestuurder Bank op het huisadres wordt toegezonden. Dat mag de goede ontvangst nog eens onderstrepen. De redactie heeft het bijzonder op prijs gesteld dat ruim 500 bestuurders de moeite hebben genomen het enquête formulier in te vullen. We gaan ermee aan de slag! 22

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 22