I DeCentrale Kring werkt verder aan invulling Visie '98 Centrale kringvergadering 8 c <T3 CO Qj CO De Rabobankorganisatie heeft met Visie '98 een duidelijk kader en richtpunt gecreëerd in haar streven naar organi satie-brede vernieuwing. Lijnen die op het eerste gezicht nogal onsamenhangend leken, worden steeds duidelijker op dat punt gefocust. Hierdoor groeit de overtuiging dat we in deze tijd gezamenlijk bezig zijn de toekomst van de organisatie nieuwe vorm te geven. Veel van wat momen teel in de Centrale Kringvergadering wordt behandeld, houdt verband met dit streven naar vernieuwing. Visie '98 is inmiddels uitgegroeid tot de duidelijke noemer waaronder we de gehele vernieuwingsopera tie van de Rabobank kunnen vatten. Tijdens de laat ste Centrale Kringvergadering van 1994, die op 2,-5 novem ber werd gehouden, bleek dat bij bijna alle agendapunten wel een verband was te leggen met Visie '98. Bij het con cept Kader voor de Beleidsplanning door aangesloten ban ken was dat het geval, maar zeker ook bij de voorgenomen transformatie van de Beleidsvoorbereidings- en Produkt- adviescommissies. Bi] de behandeling van de najaarskring- verslagen, waar de notitie 'De coöperatie die Rabobank heet' centraal stond, ging het natuurlijk ook over de ver nieuwing naar 1998 toe. Andere agendapunten, zoals de vaststelling van de rentevergoeding in het kader van de Renteregeling en de Vereveningsregeling Winstgarantie en Vermogensversterking, hadden geheel of gedeeltelijk van doen met al eerder in 1994 ingezette veranderingen. 'Wie de schoen past' Vanuit de vergadering werd opgemerkt dat veel lokale banken onaangenaam getroffen zijn door de stelling dat de achterblijvende terugloop van de personeelsomvang ten dele samenhangt met de gunstige resultaten van de aange sloten banken. 'Deze stelling is niet onderbouwd en wekt de suggestie dat de banken als gevolg van de betere resul taten minder attent zijn geweest op de noodzakelijke reductie van het aantal arbeidsplaatsen', luidde de kritiek. De voorzitter van de Hoofddirectie, drs. H.H.F. Wijffels gaf hierop een nadere onderbouwing. Hij benadrukte nog maals dat een reeks van factoren op de achterblijvende reductie van invloed is geweest, zoals het achterwege blij ven van een loonkostenstijging als gevolg van het uitblij ven van een CAO, het later beschikbaar komen van door Rabobank Nederland toegezegde automatiseringsoplossin gen, de toename van het activiteitenniveau bij de lokale banken als gevolg van het snelle economische herstel en de stijging van het aantal aan opleidingen bestede dagen (met 18% over de eerste helft van het jaar). Ook nu wees Wijf fels erop dat hierbij zeker ook de gunstige bedrijfsresulta ten hun invloed niet zullen hebben gemist. Hij wist zich bovendien gesteund door de statistiek: gunstige resultaten worden telkenmale gevolgd door stijging van het kosten niveau. Banken hoeven zich hierdoor niet in onaangename zin aangesproken te voelen. Het lijkt vooral een kwestie van 'wie de schoen past, trekke hem aan'. Pijnpunten betalingsverkeer wegnemen In het kader van het nieuwe beleid voor de Particulieren-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 8