Coöperatie met hoofdletter Coöperatief in de praktijk 6 De Rabobank onderscheidt zich van andere banken door haar coöperatieve structuur. Hoe werkt dat in de praktijk? Deze keer een kleine bloemlezing van activitei ten die drie banken hebben ondernomen om de betrok kenheid met hun leden vorm te geven. De Rabobanken Rolde, Wanroij en Ameide. I e in het uiterste oosten van Noord-Brabant gele gen Rabobank Wanroij is een typische platte- landsbank met een duidelijke plaats en functie in dit gebied. Het werkgebied van de bank telt zo'n vierdui zend inwoners. De bank zelf heeft een balanstotaal van een kleine 100 miljoen gulden. Daarnaast is via de RHB f 120 miljoen uitgezet. Over de betrokkenheid met haar leden heeft de bank niet te klagen. Directeur C.M. de Nijs is daarvan overtuigd. 'Wij schrijven Coöperatie met een hoofdletter. Onze bank besteedt veel energie aan de verhoudingen met onze leden. Van hun kant zijn onze leden ook zeer bij de bank betrokken. De jaarvergade ring bijvoorbeeld wordt uitstekend bezocht. We mogen rekenen op een opkomst in de huurt van zo'n 200 a 300 bezoekers, vaak leden met hun partner. We bereiken daarmee ongeveer eenderde van onze leden. We besteden veel aandacht aan die vergaderingen. Goede sprekers over onderwerpen die onze leden aanspreken. Afwisse lend een spreker uit de agrarische hoek en uit de sfeer van handel, industrie en dienstverlening. Ook de andere coöperaties in ons werkgebied hebben overigens niet te klagen over belangstelling voor hun bijeenkomsten.' Wanroij's Nieuws Hij vervolgt: 'Toch merkten we dat veel leden vragen hadden over onze coöperatie. Tijdens de jaarvergadering probeer je op die vragen antwoord te geven, maar daar- H'1 et*" mee bereik je toch niet alle leden.' Mede op zijn initiatief besloot het bestuur de publiciteit te zoeken. In het plaat selijke huis-aan-huis blad, het Wanroij's Nieuws, werd een eigen bijdrage geplaatst, waarvan de naam (en overi gens ook de lay-out) werd 'geleend' van Raboband, het welbekende communicatieblad van de organisatie. Op vier pagina's werd antwoord gegeven op vragen zoals 'Wat is een coöperatie, heb ik als lid rechten, moet ik lid worden, mag ik lid worden, is mijn vrouw ook automa tisch lid?', en dergelijke. De Nijs: 'In die uitga ve namen we tevens de uitnodiging op voor onze jaarvergade ring. De publi- katie heeft veel positieve reacties opgeroepen. We hebben die vragen behandeld waarvoor veel interesse bleek te bestaan. Deze schrifte lijke vorm van publika- tie geeft ook de mogelijk heid genuanceerd op bepaalde zaken in te gaan. Alles overziend een goede en goedkope manier om de betrokkenheid met onze leden te benadrukken.' Achter de computer Onder het motto '90 jaar dynamisch dichtbij' vierde de Rabobank Rolde in 1994 haar jubileum. Een deel van de festiviteiten rond het 90-jarig bestaan van deze Drentse bank vond plaats in haar nieuwe en ruime kantoor, dat bijzondere mogelijkheden bood om ook binnenshuis samen met de leden van de bank aandacht aan het jubi leum te schenken. Een zeer gewaardeerd initiatief daarbij was ongetwijfeld het aanbod aan de leden een computer cursus te volgen. 'Maar liefst tachtig leden gingen op dit aanbod in', aldus de heer L.H. Eising, directeur van de bank. 'Het aanbod gold die leden die nog geen of weinig ervaring met het gebruik van de computer hadden. Het waren met name middenstanders en agrariërs die inte kenden. De cursus is binnen onze bank opgezet door onze twee adviseurs betaaldiensten. Zij maakten daarbij gebruik van de kennis van onze coöperatieve zuster, de ACM, de Aan- en verkoopcoöperatie Meppel. De cursus zelf is gegeven door een professioneel bureau uit Assen,

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 6