Sparringpartner Het toeval wil dat voorafgaand aan ons bezoek bij de bank Breda het jaarlijkse functioneringsgesprek niet de directeur heeft plaatsgevonden. Als belangrijk punt kwam daaruit naar voren hoe wezenlijk het is dat er meer voe ding vanuit het management naar het bestuur komt over met name beleidsmatige aangelegenheden. Het belang hiervan is des te groter nu, na een periode van ingrijpende veranderingen, resultaat moet worden geboekt. 'Het bestuur wil goed de vinger aan de pols hebben om de effecten te kunnen beoordelen', zegt voorzitter Van Mechelen, 'zonder dat we op de stoel van de directeur willen zitten. We willen zo min mogelijk met operationele Broek, 'er wordt soms heel stevig gediscussieerd. Je moet dus heel goed geïnformeerd zijn wil je de grote verant woordelijkheid kunnen waarmaken.' Dijkstra spreekt z'n waardering uit voor de prima ondersteuning die de beheerders hier niet alleen van de directeur, maar ook van Rabobank Nederland ondervinden: 'soms is het inderdaad wel overdadig, maar anderzijds is het niet gauw teveel, want je bent natuurlijk te allen tijde aan spreekbaar op je verantwoordelijkheden voor de bank.' Terugkijkend op het traject van verandering dat tot nu toe is afgelegd, is Mulders de mening toegedaan dat het bestuur zeer evenwichtige besluiten heeft kunnen nemen. 'Net nu we alles op de rit hebben, dient zich echter Visie '98 aan. Eigenlijk zitten we nu niet bepaald te wachten op een nieuwe golf van onrust en onzekerheid. Toch zul len we ook daar een mouw aanpassen. 'Het gevoelen in Breda is dat nu de randvoorwaarden aanwezig zijn. Alen wil een pas op de plaats maken, omdat anders het kri tisch punt wordt genaderd van wat een organisatie aan verandering aankan. Na alle interne herschikkingen moet nu het zakendoen prevaleren. 'We zijn en blijven in de eerste plaats een onderneming', benadrukt Mulders. 'De zorg voor het op peil houden van de motivatie van het personeel staat bij ons hoog op de agenda.' 'We steken er veel energie in om de medewerkers ervan te doordringen dat we een coöperatieve bank zijn en dat we dat ook zo moeten voelen', licht Van Winkel toe. 'Men moet inzien dat we een zelfstandige unit zijn, met alle voordelen van dien. Vanuit het relatiebeheer moet dit richting lid en klant worden uitgedragen. Dat is heel wezenlijk.' zaken bezig zijn.' Directeur Van Winkel geeft aan dat er sprake is van een goed samenspel tussen hem en zijn bestuur, waarbij hij een goed beeld heeft van de informa tiebehoefte van de colleges: 'Breda is bijvoorbeeld proef- bank geweest in het kader van EDAB. De colleges waren daarbij intensief, doch terughoudend, betrokken. Het management was goed in staat de input voor de intensie ve gedachtenwisselingen aan te reiken.' Mede door de achtergrond en de ervaring uit de eigen werkkring van de leden, zijn de colleges blijkbaar een goede sparringpartner voor de directeur. Van Winkel hecht veel waarde aan de wisselwerking met zijn bestuur. Opvallend is de grote betrokkenheid van het bestuur bij het personeelsontwik kelingsbeleid. 'We houden zoveel mogelijk zicht op de personeelsaangelegenheden', licht voorzitter Van Meche len toe, 'en als deze om een of andere reden problema tisch zijn, bemoeien we ons er ook wel direct mee. Zo zijn bijvoorbeeld de opleidingsplannen, die in het kader van EDAB werden ontwikkeld, uitgebreid in discussie geweest.' Happening Naast alle lof die er zeker voor de huisstijlshow is, spreekt men in Breda verwondering uit over het feit dat tijdens de bijeenkomst in de Brabanthallen het coöpera tieve eigenlijk zo onderbelicht is gebleven. 'En dat ter wijl slechts 40% van de medewerkers zich blijkens het identiteitsonderzoek echt bewust is van onze coöpera tieve missie', beklemtoont Van Boxtel. Voorzitter van de raad van toezicht Dijkstra onderstreept nogmaals de sterk gezichtsbepalende rol die het personeel voor een coöperatieve bank speelt. 'Vanuit de colleges werken wij heel bewust aan een goed contact met de medewer kers. We nemen altijd deel aan allerlei personeelsactivi- teiten. Twee keer per jaar is de ondernemingsraad te gast in de bestuursvergadering. Zodoende trachten we zo goed mogelijk op de hoogte te blijven van het den ken en voelen onder de medewerkers.' Onwillekeurig dringt zich hierbij de vraag op in hoeverre de Bredase colleges hiermee binnen de organisatie een unieke koers Kritisch punt In het hele veranderingsproces dat zich bij de Rabobank Breda voltrekt, blazen de colleges hun partij volop mee. 'Het is zeker geen eenvoudige klus', beaamt Van den

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 22