Raakt de rek er uit Tegen het einde van de jaren tachtig werd het Perso neelsontwikkelingsbeleid aan de organisatie gepresen teerd. Enkele zwaartepunten hierin waren: het planma tig aangeven van de toekomstige personeelsbehoefte, het flexibiliseren van de medewerkers (zowel functio neel als geografisch), de verhoging van de instroom- kwaliteit en aandacht voor managementontwikkeling. Voor de realisering van dit beleid werden allerlei activi teiten ondernomen, instrumenten ontwikkeld en hulp middelen vervaardigd. In dit artikel de stand van zaken bij de in-, door- en uitstroom van medewerkers. n het voorbije jaar is het aantal medewerkers bij de plaatselijke banken opnieuw, maar minder dan in het jaar daarvoor, gedaald. Bedroeg de daling in dat jaar nog ruim 1.000, in het afgelopen jaar verminderde het aantal medewerkers met ongeveer 800, overigens eerder het gevolg van een verminderde instroom van buitenaf dan van een forse uitstroom. Daarbij kwam nog een geringere omzetting van voltijd- naar deeltijdcontracten. Ook het aantal vacatures nam in 1994 af, waardoor de mogelijkheden om binnen de organisatie door te stromen minder werden. Van vijftig naar drieënveertig Onlangs hebben de banken hun verwachtingen uitgespro ken over de toekomstige werkgelegenheid. Kort samenge vat komen deze verwachtingen erop neer dat het aantal medewerkers van de gemiddelde Rabobank in enkele jaren zal zijn teruggelopen van 50 tot 43. Deze reductie is de resultante van een afname van medewerkers in met name kas- en administratieve functies, en een toename in met name de commerciële sfeer. In elk geval zal moeten worden getracht de 'instromers' zoveel mogelijk te rekru teren uit de 'wijkers'. Dit is geen gemakkelijke taak, omdat aan commerciële medewerkers nu eenmaal andere eisen worden gesteld dan aan personeelsleden in kas- en administratieve functies. Deze ontwikkelingen betekenen dat er geleidelijk een overschot ontstaat van lager gekwa lificeerd personeel, dat er een tekort dreigt te ontstaan aan deskundigheid omdat het aantal hoger gekwalificeerde medewerkers dat onze organisatie binnenkomt kleiner wordt, terwijl er gelijktijdig sprake is van een afnemende uit- en doorstroom. Door het dichtslibben van de perso nele stromen en door het onverminderd voortgaan van de veranderingsprocessen binnen de banken, zijn verregaan de personele maatregelen nodig. Deze moeten voorkomen dat de 'natuurlijke rek' er bij de banken uit raakt. Van baan naar baan Deze problematiek wordt door de banken, én door Rabo bank Nederland onderkend. Bij Rabobank Nederland heeft dit geleid tot een intensivering van het mobiliteitsbeleid, ook wel genoemd het beleid 'van baan naar baan'. Daarbij is overwogen dat het vinden van een nieuwe werkkring de meeste kans van slagen heeft als de betrokkenen worden begeleid en ondersteund door deskundigen op het gebied van de in- en externe arbeidsmarkt. Om de effectiviteit van deze inspanningen te vergroten, is besloten die deskundig heid te concentreren in regionale en centrale mobiliteitscen tra. Inmiddels zijn er bij Rabobank Nederland drie mobili teitscentra ingericht: in Utrecht, Eindhoven en Zeist. Overwogen wordt ook voor de lokale hanken dergelijke centra in te richten. Vooralsnog vervullen de arbeidsmarkt bemiddelaars op de regiokantoren deze functie, in bepaalde gevallen in samenwerking en afstemming met de reeds bestaande centrale mobiliteitscentra. In een mobiliteitscen trum is alle deskundigheid op het terrein van de personele mobiliteit geconcentreerd. Er wordt gewerkt vanuit het principe dat de medewerker zelf invulling leert geven aan zijn loopbaan. Leidinggevenden en medewerkers kunnen daar alle informatie krijgen. Medewerkers kunnen worden begeleid en getraind, worden geholpen bij het schrijven van sollicitatiebrieven, kunnen gebruikmaken van apparatuur en systemen, zoals databanken van in- en externe vacatu res, enzovoorts. De centra hebben ook contact met uitzend bureaus. Hiermee kunnen bijvoorbeeld afspraken worden gemaakt voor het inlenen van Rabobankmedewerkers die zich op de externe arbeidsmarkt willen oriënteren. Het management kan ondersteuning krijgen bij het opzetten i 8

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1995 | | pagina 18