Coöperatief, plaatselijk en eigentijds: kan dat samengaan? u De economie internationaliseert, communicatie is wereldwijd geworden. Ondertussen voert de Rabobankorganisatie een coöperatiediscussie. Is dat logisch? Is een kleinschalige lokale coöperatie nog wel van deze tijd? Hoe kijkt de maatschappij daar tegen aan? Een externe adviseur probeert een antwoord te formuleren. w e leven in een dynamische tijd. Slagwoorden in krante koppen maken dat duidelijk: globalisering, internationalisatie, com mercialisering. Maatschappelijke discus sies concentreren zich rond thema's als individualisering, emancipatie, privati sering en calculerend burgerschap. Tegen deze achtergrond is het lo gisch dat hier en daar de vraag gesteld wordt of een coöperatief samenwer kingsverband van lokale, zelfstandige banken nog wel van deze tijd is. Zal een interne discussie daarover wel bij kun nen dragen aan het wenselijke imago van een moderne, efficiënte en klantgerich te bank? Kan zo n discussie, gelet op de maatschappelijke ontwikkelingen, eigen lijk ooit wel vruchten afwerpen? Het antwoord op die vraag hangt naar mijn opvatting af van de wijze waarop men aan de vereniging inhoud geeft en hoe men tegen de maatschap pelijke ontwikkelingen van deze tijd aan- kij RABOBANK: l)E BESTE BANK De buitenwacht ziet de Rabobank organisatie positiever dan sommigen binnen die organisatie voor mogelijk houden. 'Rabo is de beste bank' luidde nog maar kort geleden een kop in FEM, het Financieel-Economisch Magazine. Hiermee werden de resultaten samen gevat van een onderzoek onder drie honderd ondernemers. Waardoor scoort de Rabobank eigen lijk zo goed? De Rabobank wordt uit zonderlijk gunstig beoordeeld op de vol gende punten: 'Goed op de hoogte omstandigheden cliënt' en 'Soepel han teren van voorschriften'. Dat zegt naar mijn mening iets over de manier waar op men tegen de Rabobank aankijkt. Men ziet de Rabobank kennelijk nog steeds als een organisatie, waar het prin cipe van de kleinschaligheid nog niet ver loren is gegaan: waar men gekend wordt en de lijnen kort zijn. De geraadpleegde ondernemers hebben allen meer dan 50 mensen in dienst. Het is opvallend dat zelfs deze wat grotere ondernemers weinig waardering blijken te hebben voor grootschaligheid. AMRO ABN wordt 'grootschaligheid' verweten. Het feit dat die bank zichzelf presenteert als een 'global player' wordt door deze on dernemers negatief uitgelegd. Vanzelf sprekend kan het positieve oordeel over de Rabobank niet rechtstreeks en alleen aan de coöperatieve ondernemingsvorm 40 35 30 25 20 15 10 5 0 -5 -10 1990 1,6 -5,46 Landelijke Partijen Lokale Partijen De opmars van Je lokale partijen bij degemeenteraadsverkiezingen 1990-1994. (Ontwikkeling zetelaantal in procenten.) worden toegeschreven. Het past echter volledig in de huidige maatschappelijke ontwikkelingen om te veronderstellen dat dit positieve oordeel vooral berust op het imago van de Rabobank als 'een lokaal en extern georiënteerde, zelf standige, niet-grootschalige bank'Over w elke maatschappelijke ontwikkelingen hebben we het dan? Bank&Bestuurder Special Coöperatiediscussie 1994 7

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 7