'Op het puntje van je stoel' door de nieuwe huisstijl Per 1 januari 1995 wordt onze nieuwe huisstijl geïntroduceerd. Ogenschijnlijk is dat een technische operatie, waarmee echter slechts de eerste fase in een langjarig proces op weg naar een nieuwe Rabobank wordt afgesloten. Die nieuwe Rabobank vraagt echter meer dan een nieuw beeldmerk. Zij vraagt ook een andere opstelling, een ander gedrag van alle betrokkenen: bestuurders, management en overige medewerkers. De heren Bessembinders en Soeters, bestuurders en lid van de Klankbordgroep Bestuurders, geven hun mening bank moeten zijn met een nieuw elan, gestoeld op een vitale coöperatieve structuur.' Aan het woord is de heer L.A.C. Soeters, bestuursvoorzitter van de Rabobank Schouwen, een echte on derwijsman die als jong leraar Duits be gon en zijn actieve loopbaan afrondde met het voorzitterschap van de directie van de Bestuursacademies in Den Haag en Rotterdam, opleidingsinstituten voor hogere ambtenaren. Een jaar of twaalf is deze geboren en getogen Zeeuw bestuurlijk in onze organisatie actief, eerst bij de bank Vlissingen en nu bij de bank Schouwen. Hij vervolgt: 'In de nieuwe positionering willen wij ons onderscheiden met de begrippen Per soonlijk, Samenwerken en Deskundig. Die begrippen spreken mij aan. Ze zijn uitdagend, maar ze zullen voor onze le den en klanten ook in ons gedrag her kenbaar moeten zijn. Als wij daar niet in slagen, dan kunnen een nieuwe huis stijl en een nieuwe positionering ook contra-produktief werken.' Zijn colle ga-bestuurder, de heer J. Bessembin ders, voorzitter van de Rabobank Mus sel-Onstwedde en vijf jaar lid van het krinpbestuur en de Centrale Krinpver O O gadering, beaamt dit laatste: 'We zijn precies op tijd met de nieuwe positio nering, zoals we ook op tijd waren met onze samenwerking met de Robeco Groep. Ook daar waren wc rijp voor. Ik vind dit voorbeelden van het tijdig ver zetten van de bakens. Het wordt overi gens wel een zware operatie, zeker in het licht van de coöperatieve discussie die tegelijkertijd veel aandacht van de bestuurders zal vergen. De nieuwe po Soeters: Nieuwe huisstijl kan ook contra-produktief werken. De presentatie van de nieuwe huisstijl tijdens de Algemene Vergadering vond ik indruk wekkend, absoluut professioneel. Maar wat ik eigenlijk nog beter vond, was het feit dat deze huisstijlshow perfect was ingekaderd in een overtuigend pleidooi om een bancair antwoord te geven op de vele maatschappelijke veranderingen waarmee we te maken hebben. Ons honderdjarig bestaan nadert met rasse schreden. De Rabobank zal dan een Bank&Bestuurdcr 3c jaargang nummer 8

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 8