ten gunste van vers bloed. Daarbij wijst hij ook op de mogelijke wisseling van een bestuursfunctie naar een functie in de raad van toezicht, het liefst in die volgorde. 'Dat zou naar mijn smaak veel meer kunnen plaatsvinden, maar de kwaliteit van het functioneren moet al tijd voorop staan', aldus Trienen. MOBIEL BLIJVEN Een voorbeeld van die 'doorstro ming' vindt de voorzitter dichtbij huis, want zijn collega Willems heeft eerst zes jaar in het bestuur gezeten, alvorens hij overstapte naar de raad van toezicht. Daar is hij nu zon anderhalf jaar in func tie. Willems zegt de overstap als erg ple zierig en zinvol te hebben ervaren. 'Je moet als lid van de beheerscolleges op voorhand mobiel blijven. Als organisa tie moeten we ernaar toewerken dat op dat gebied de juiste cultuur ontstaat', legt hij uit, 'het gaat erom de juiste kwa liteiten in de colleges te verzamelen. Herbenoemen moet bepaald geen auto matisme zijn.' Tangelder wijst, refere rend aan de Leidraad voor Bestuurders, op het grote belang van het opstellen van een profielschets bij de vervulling van vacatures. Hij verklaart dat bij de Rabobank Almelo, waarvan hij sinds 1985 Algemeen Directeur is, het roula tie principe tussen de colleges zonder meer een punt van overweging is. 'De heer Willems is wat dat betreft een fenomeen binnen de organisatie, dat ze ker verdere navolging verdient', aldus Tangelder. TOETSEND EN ADVISEREND legen deze achtergrond komt logi scherwijs al snel de vraag op naar de ver schillen in functioneren tussen raad van toezicht en bestuur. In eerste instantie komt het accent inderdaad op de ver schillen te liggen. 'Lliteraard is de ver gaderfrequentie anders', zegt Willems. 'Het bestuur vergadert hier elke veer tien dagen, de raad van toezicht gemid deld eens per zes weken. Het bestuur is minder met de lange termijn bezig.' Trienen vult aan: 'De raad van toezicht heeft een andere invalshoek dan het be stuur. We zijn toetsend en adviserend bezig. De toezichthoudende taak wordt verricht in het belang van de leden. On ze doelstellingen moeten worden be waakt en derhalve zijn we als raad van ouds al sterker gericht op de toekomst dan het bestuurDe ervaringen van Wil lems bevestigen dat het in de raad van toezicht, meer dan in het bestuur, voor al gaat om het volgen van de grote lijn: 'Het toetsen van het beleid is gemakke lijker geworden. Elk halfjaar krijgen we in de raad een uitgebreide toelichting op de cijfers en tegenwoordig vinden we houvast in stuurgrootheden, de rente- tvpische balans, en dergelijke. Het gaat ons om de ontwikkeling van de bank, zo als bijvoorbeeld voor de ideale omvang.' BESTUREN OP AFSTAND Vanuit hun kwaliteitsvisie gaat het de gesprekspartners erom te zorgen toezicht steeds moeilijker maakt. Dit wordt ook in Almelo als een zeer we zenlijke ontwikkeling ervaren. Tangel der: 'Hier dient zich zonder twijfel een belangrijk discussiepunt voor de organi satie aan. Hoe moet het gaan met die functies?' Trienen met zijn ervaring in het bedrijfsleven, benadert het pro bleem primair vanuit de toegevoegde waarde: 'De verantwoordelijkheid voor de dagelijkse gang van zaken is inderdaad gemandateerd aan de directeur. De pro fessionalisering dwingt tegelijkertijd het bestuur tot het nemen van afstand. Dat Willems: 'Kringen vervullen geen rol van betekenis. voor een bestuur en raad van toezicht die qua samenstelling goed op hun taak be rekend zijn. En dan springen de over eenkomsten tussen bestuurswerk en het werk van de raad van toezicht meer in het oog. Kijkend naar het bestuurswerk stellen ze vast dat er zich langzaam maar zeker een omslag aan het voltrekken is. Er is steeds meer sprake van besturen op afstand. De operationeel-bancaire zaken worden het domein van de directeur, terwijl het bestuur zich meer en meer richt op beleidszaken. Toegelicht wordt dat ook het Almelose bestuur nog te vaak, en eigenlijk onnodig, in tijdnood komt doordat de agenda teveel wordt bepaald door de druk en de details van alledag. Daardoor gaat teveel tijd zitten in zaken die eigenlijk onder verant woordelijkheid van de directeur kunnen en moeten worden afgehandeld. I)e con statering is ondertussen wel dat het af stand nemen door het bestuur een scher pe functiescheiding met de raad van is een goede zaak. Maar daardoor is er steeds vaker sprake van een 'overlap' in bepaalde werkzaamheden van beide col leges. Het is dan niet eenvoudig de toe gevoegde waarde van ieder college af zonderlijk aan te geven. In deze tijd moet de bestuursagen da regelmatig worden aangepast. Daar uit blijkt dat het bestuur zich snel verder afbeweegt van het financieel bancaire specialisme. 'In de Leidraad worden hele goede aanzetten gegeven voor een agenda-opzet, waardoor het accent meer komt te liggen op het hoe en wat van de informatievoorziening, zoals het tijdig verkrijgen van de juiste managementinformatie, stuurgroothe den en dergelijke. In dat licht bezien is de kwaliteit van de beheerder, in ter men van leesvaardigheid, interpreta tievermogen en dergelijke van door slaggevend belang voor de vraag of hij een goede gesprekspartner kan zijn op weg naar morgen. We zijn in Almelo Bank&Bestuurder 3e jaargang nummer 6 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 21