De achterdeur van Nederland en de poort van Europa E r €■-■* fSBÉP^V' J? VW In een half etmaal - van negen uur 's ochtends tot negen uur 's avonds - bezocht begin september een delegatie van de Raad van Beheer en de Hoofddirectie Zeeuws- Vlaanderen. Het was het vierde bezoek in de reeks die eind 1993 is begonnen. In gesprekken met leden van banken, geïnspireerd door inleidingen van lokale deskundigen en vooral door veel onderlinge discussies ontstond een duidelijk beeld van het werkterrein van deze negen Zeeuwse Rabobanken, hun omgaan met de coöperatieve structuur en problemen waarmee banken in de grensstreek worden geconfronteerd. en bestuurder van één van de ban ken vatte het treffend samen: 'Wij in Zeeuws-Vlaanderen vormen de achterdeur van Nederland, maar het voorportaal van Europa.' Zo is de situ atie inderdaad. Het bankieren in Zeeuws-Vlaanderen wordt gekenmerkt door veel aandacht voor zaken die aan de andere kant van de grens plaatsvinden. Dit vertaalt zich in een sterk gemêleerd klantenbestand. Negen Rabobanken be werken dit deel van de provincie Zee land. Met zo'n 400 medewerkers behe ren deze banken een balanstotaal van ongeveer 5,5 miljard gulden. Dit laatste vanzelfsprekend met inbegrip van de vreemde valuta. In de discussies klonk een duidelijke zorg door over de ont wikkelingen binnen Zeeuws-Vlaande ren, waar zoals een inleider het wat uitdagend stelde in de laatste twintig jaar vrijwel niets is veranderd. RAAD VAN BEHEER BEZOEKT ZEEUWS-VLAANDEREN PRIKKELENDE INLEIDINGEN Bedoelde inleider was drs. M. Wes terlaken, directielid van het in Terneu- zen gevestigde Dow Chemical en tevens voorzitter van het VNO in Zeeuws- Vlaanderen. In zijn prikkelende betoog constateerde hij dat dit deel van de pro vincie in de laatste decennia in vergelij king met de rest van het land op ach terstand is gekomen. Met name gold dit de infrastructuur en de ontwikkeling van de bedrijvigheid. Westerlaken ging zelts zo ver dat hij aan de realisering van de Westerschelde Oeververbinding geen hoge prioriteit hechtte, zolang de in frastructurele achterstand niet zou zijn opgelost: 'ln de huidige situatie betekent deze verbinding eerder een ontsluiting van Walcheren dan van Zeeuws-Vlaan deren.' De Rabobank kwam hij met na me tegen als financier (Rabobank Ne derland) en in de sfeer van sponsoring. vr;'V

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 14