De achterdeur van Nederland
en de poort van Europa
E
r €■-■* fSBÉP^V'
J? VW
In een half etmaal - van negen uur 's ochtends tot negen uur 's avonds - bezocht begin
september een delegatie van de Raad van Beheer en de Hoofddirectie Zeeuws-
Vlaanderen. Het was het vierde bezoek in de reeks die eind 1993 is begonnen. In
gesprekken met leden van banken, geïnspireerd door inleidingen van lokale
deskundigen en vooral door veel onderlinge discussies ontstond een duidelijk beeld van
het werkterrein van deze negen Zeeuwse Rabobanken, hun omgaan met de coöperatieve
structuur en problemen waarmee banken in de grensstreek worden geconfronteerd.
en bestuurder van één van de ban
ken vatte het treffend samen: 'Wij
in Zeeuws-Vlaanderen vormen de
achterdeur van Nederland, maar het
voorportaal van Europa.' Zo is de situ
atie inderdaad. Het bankieren in
Zeeuws-Vlaanderen
wordt gekenmerkt
door veel aandacht
voor zaken die aan de
andere kant van de grens plaatsvinden.
Dit vertaalt zich in een sterk gemêleerd
klantenbestand. Negen Rabobanken be
werken dit deel van de provincie Zee
land. Met zo'n 400 medewerkers behe
ren deze banken een balanstotaal van
ongeveer 5,5 miljard gulden. Dit laatste
vanzelfsprekend met inbegrip van de
vreemde valuta. In de discussies klonk
een duidelijke zorg door over de ont
wikkelingen binnen Zeeuws-Vlaande
ren, waar zoals een inleider het wat
uitdagend stelde in de laatste twintig
jaar vrijwel niets is veranderd.
RAAD VAN BEHEER BEZOEKT
ZEEUWS-VLAANDEREN
PRIKKELENDE INLEIDINGEN
Bedoelde inleider was drs. M. Wes
terlaken, directielid van het in Terneu-
zen gevestigde Dow Chemical en tevens
voorzitter van het VNO in Zeeuws-
Vlaanderen. In zijn prikkelende betoog
constateerde hij dat
dit deel van de pro
vincie in de laatste
decennia in vergelij
king met de rest van het land op ach
terstand is gekomen. Met name gold dit
de infrastructuur en de ontwikkeling van
de bedrijvigheid. Westerlaken ging zelts
zo ver dat hij aan de realisering van de
Westerschelde Oeververbinding geen
hoge prioriteit hechtte, zolang de in
frastructurele achterstand niet zou zijn
opgelost: 'ln de huidige situatie betekent
deze verbinding eerder een ontsluiting
van Walcheren dan van Zeeuws-Vlaan
deren.' De Rabobank kwam hij met na
me tegen als financier (Rabobank Ne
derland) en in de sfeer van sponsoring.
vr;'V