INTERNE BERICHTEN VISIE '98 EIM DE BEDRIJVENMARKT Dat de Rabobank bozig is met een for se commerciële operatie blijkt ook uit de nieuwe aanpak van de Bedrijvenmarkt. Na de segmentatie van de Particulierenmarkt, adviseerde de Centrale Kringvergadering van 7 september in de Bedrijvenmarkt een soortgelijke beweging door te voeren. Een meer gedifferentieerde bedie ning van bedrijfsrelaties zal moeten lei den tot een verbetering van de positie in de Bedrijvenmarkt, zowel in termen van marktaandelen als in termen van resul taat. Er is sprake van een licht teruglo pend marktaandeel in de agrarische sec tor, het gewenste marktaandeel in het midden- en grootbedrijf in de HID-sec- tor is nog niet bereikt en het marktaan deel bij starters blijft, vergeleken met het totale marktaandeel, te laag. Daarbij blijkt het, onder invloed van de ver- krappende marges in de Particulieren- markt, steeds moeilijker in de Bedrij venmarkt trendsettende debettarieven te hanteren. Ook zijn de relaties teveel gebaseerd op het financieringsprodukt en daardoor in feite te smal en te kwets baar. Bovendien komt uit onderzoek naar voren dat we in het algemeen te weinig zijn ingesteld op een effectieve bediening, gericht op de individuele be hoeften en mogelijkheden van de be- drijfsklant. Hierdoor blijft een deel van de klanten in hun relatie met de bank on rendabel en een ander deel kwetsbaar der voor concurrentie dan nodig. Segmentatie zal ook voor de Bedrij venmarkt het antwoord op deze ont wikkelingen moeten zijn. De organisa tie van de bank, zowel plaatselijk als bij het Werkgebied Aangesloten Banken van Rabobank Nederland (Focus) zal daarop worden toegesneden. Leidend in de om vormingsoperatie is het onderscheid in twee tvpen klanten. In de eerste plaats zijn dat bedrijfsre laties met een behoefte die door stan- daardprodukten kan worden gedekt. De ze groep klanten (50-60% van de relaties) heeft een relatief kleine financieringsbe hoefte of een relatief klein bedrag aan cre- ditgelden. De bediening van dit segment wordt belegd bij de zogeheten 'Bedrij- venadviesgroep'. De daarin werkzame 'bedrijvenadviseurs' leveren een kwalita tief goede bediening met scherp geprijs de betrouwbare produkten, toegesneden op de klantbehoeften zonder overbodige franje. Ook kan bijvoorbeeld voor on dernemers relevante en bruikbare kennis worden aangeboden. De bedrij venadvi seurs zullen zich kunnen ontwikkelen tot het 'gezicht' van de kredietcoöperatie. Als tweede segment worden de in doorsnee grotere bedrijfsrelaties met meer complexe behoeften onderscheiden. De ze groep klanten waagt een andere bena dering en kan voor de bank opbrengsten leveren die dat mogelijk maken. Het gaat hierbij om advies op maat, gebaseerd op deskundigheid met financiële instrumen ten en vaardigheden om die instrumenten in de juiste samenstelling aan te bieden. Ook zal er kennis van en dus begrip voor de bedrijfsvoering van de klant moeten zijn. Binnen dit segment 'Relatiebeheer' wordt iedere klant bediend door speciale adviseurs, waarbij twee typen te onder scheiden zijn. Enerzijds is dat de 'Finan cieel Adviseur'die overigens ook voor het particulierensegment 'Toekomstvoorzie ning' werkzaam kan zijn. Anderzijds is dat de 'Senior Bedrij venadviseur', die vanuit zijn produktkennis bij uitstek geschikt is voor advisering over financieringen en liquiditeitenbeheer. Doordat de aangesloten banken hun verkooporganisaties beter richten op de diverse behoeften in de markt en zich een meer pro-actieve, gestructureerde klantbenadering eigen zullen maken, kunnen zowel kostenreducties als op brengstverhogingen worden gereali seerd. Verbeteringen van ongeveer 30% lijken haalbaar. In het segment 'Bedrij- venadviesgroep' zal het accent liggen op kostenreductie, in het segment 'Relatie beheer' op de realisatie van hogere op brengsten. Daarbij zal de afkalving van marktaandeel in de agrarische en MKB- markt ten minste moeten worden ge stopt, terwijl het marktaandeel bij het midden- en grootbedrijf duidelijk moet gaat toenemen tot boven de 30%. 1 O JAAR CAAR De Centrale Adviesraad Arbeidsaan- gelegenheden Rabobankorganisatie, kort weg de CAAR, bestaat tien jaar. Omdat onze coöperatieve structuur het hebben van een Centrale Ondernemingsraad uit sluit, is dit unieke inspraakorgaan uitge dacht om zich te buigen over de sociale problematiek van de organisatie. De raad telt werkgeversleden, onder meer afkom stig uit de beheerscolleges van aangesloten banken, en werknemersleden, en staat on der voorzitterschap van de voorzitter van de Raad van Beheer. Door de brugfunctie tussen de samenstellende delen en de lei ding van de organisatie heeft de CAAR zijn waarde inmiddels bewezen. Wezenlijk voor het goede functioneren is steeds ge weest dat met name de werknemersleden vanuit de banken daadwerkelijk in de ge legenheid worden gesteld hun bijdrage aan het overleg te leveren. In het kader van het jubileum orga niseert de CAAR op 8 november een symposium over het onderwerp 'Ar beidsverhoudingen in de toekomst en de rol van de medezeggenschap daarin'. BANK IN BEELD VOOR BESTUURDERS In het najaar zijn van deze video-uit gave twee afleveringen verschenen: af levering 12 waarin naar aanleiding van het behandelde in de CKV van 7 sep tember nader wordt ingegaan op de co- operatiediscussie aflevering 1 3 (een special) waarin aandacht wordt ge schonken aan de herpositionering van de Rabobank en de voortgang van Visie '98, het commerciële programma voor de Bedrijven- en Particulierenmarkt. VAKGROEP BESTUURDERS BESTUURDERSPROGRAMMA 1995 Deze brochure geeft, naast algemene informatie, een overzicht van de confe renties die het komende jaar aan bestuur ders worden aangeboden. In de brochure is tevens een aanmeldingsformulier opge nomen. Voor aanvullende informatie kunt u terecht bij de Vakgroep Bestuurders te Eindhoven, telefoon ((HO) 34 79 72. LEIDRAAD BESTUURDERS Begin december zal de vijfde aanvul ling op deze Leidraad verschijnen. In de ze aanvulling is opgenomen een herziening van rubriek 5 (onder meer de interne fi nanciële regelingen) en een hoofdstuk over het beoordelen van het eigen func tioneren door de bestuurscolleges. RABOBANK IN HET NIEUWS Voor de teksten van de in deze rubriek genoemde interviews kunt u contact opnemen met de redactie. RABO DE BESTE Het gebeurt ons niet elke dag dat de Rabobank in de kop van een artikel als de beste bank wordt opgevoerd. En dat is natuurlijk maar goed ook. Op z'n tijd is zo'n vermelding echter zeer welkom en motiverend. Vooral als je als bank alles in Bank&Bestuurder 3e jaargang nummer 6 12

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 12