mengevoegd met het gelijknamige seg ment uit de Barticulierenmarkt), is in middels aan de organisatie gepresen teerd Deze ontwikkelingen speelden een centrale rol in de vormgeving van het WAB. Van den Goorbergh: 'In septem ber hebben we in twaalf regionale infor matiebijeenkomsten met de manage mentteams van de lokale banken de consequenties van de segmentbenadering doorgepraat en met name de conse quenties die deze benadering zal hebben voor de structuur en organisatie van de lokale banken. Ook in deze bijeenkom sten ontmoetten we instemming met de nieuwe opzet. We hebben daar blauw drukken gepresenteerd van de organisa tiestructuur van de 'nieuwe' lokale bank. Maar we hebben ook laten zien welke ge volgen de veranderingen bij de banken zullen hebben voor het WAB.' VRAAGSTUK VAN DE MINIMUMOMVANG VAN DE BANK Van den Goorbergh vervolgt: 'De directeuren zullen ongetwijfeld hierover verslag hebben gedaan aan hun beheers colleges en de zaak ook goed hebben doorgepraat met hun medewerkers. Want juist voor hen zal er veel gaan ver anderen. De 'draai' naar een segment- georiënteerde bank zal in de loop van de komende maanden moeten worden in gezet. Vanuit Rabobank Nederland zul len wij die beweging onder meer on dersteunen, doordat we voor de commerciële operaties nog slechts langs de segmentlijnen met de banken zullen communiceren. Iedere medewerker van een bank krijgt door de gekozen struc tuur van het WAB nu een partner, noem het een bondgenoot, bij Rabobank Ne derland. De kanteling bij de lokale ban ken vraagt een forse personele inzet. Veel banken hebben daarop de afgelopen jaren al voorgesorteerd door schaalver groting en kwaliteitsverbetering, onder meer door middel van fusie. Ik wil daar overigens onmiddellijk de kanttekening bij plaatsen dat de nieuwe opzet niet in eerste instantie is bedoeld om antwoord te geven op schaalgroottevraagstukken. Zo blijft in mijn ogen de minimumom- vang bepaald op 20 a 30 medewerkers. Wel is uit de onderzoeken naar voren ge komen dat de ideale - ik noem het een fraai gedimensioneerde bank straks een personeelsbezetting heeft tussen de 40 en 60 medewerkers. Een dergelijke bank kan op een eigentijdse wijze in de nieuwe structuur werken en alle seg menten adequaat bemannen. Zo'n bank moet heel goed nadenken of ze nog wel een slag groter wil worden. Dan moe ten er heel zwaarwegende motieven lig gen in de sociaal-geografische situatie of in de concurrentiepositie PERSOONLIJK, SAMENWERKEN EN DESKUNDIG Ook in de discussies rond de nieuwe huisstijl en de positionering is duidelijk geworden dat de Rabobank vanuit haar identiteit de klant centraal wil stellen. Dit moet tot uitdrukking komen in de be grippen persoonlijk, samenwerken en deskundig. Met het inhoud geven aan de ze begrippen, met name in de daarbij be horende gedragskenmerken, zullen wij onze klanten aan ons moeten binden. Vol gens Van den Goorbergh is de segmen toriëntatie bij de banken hiervan de ban caire invulling. Hij ziet die oriëntatie dan ook niet primair als een andere organisa tievorm, maar meer als een andere wijze van werken, overigens wel een ingrij pende. Medewerkers zullen uitdrukkelij ker worden aangesproken op hun taken. Van hen zal een meer geïntegreerde en marktgeoriënteerde inzet worden ver langd, terwijl in het verleden het accent meer lag op het specialisme: 'Uitgaande van dit profiel sluit ik niet uit dat we in bepaalde functies zelf onvoldoende kun nen voorzien. Het zal dan noodzakelijk zijn extern te werven, maar dat moet wel tot het uiterste worden beperkt. Ook in dat licht zal in de komende jaren stevig in opleidingen en dergelijke moeten wor den geïnvesteerd. Mij bereiken overigens signalen dat deze opzet als uitermate ver nieuwend en uitdagend wordt ervaren. Dat komt wellicht ook omdat een groter beroep zal worden gedaan op eigen ini tiatief en verantwoordelijkheid', aldus Van den Goorbergh. KOSTENREDUCTIE VAN 30% Terug naar Focus. Van den Goor bergh ziet dit project zeker niet als een bureau-exercitie. De uitkomsten zijn voor een belangrijk deel bepaald door lering te trekken uit EDAB en de Delta projecten. Bovendien hebben directeu ren van plaatselijke banken een belang rijke rol bij Focus gespeeld. In een klankbordgroep werd elke fase van het proces kritisch gevolgd en van commen taar voorzien door een gezelschap van twaalf directeuren. Het resultaat van Fo cus is een ingrijpende aanpassing van de structuur van het WAB, dat vanaf 1 ok tober een daadwerkelijke afspiegeling van de lokale bank van de toekomst vormt. Ook daar dus de segmentoriëntatie. 'Ik verwacht dat in de komende jaren door een doelmatiger wijze van werken en als gevolg van een betere benutting van de informatietechnologie, een kostenre ductie is te bereiken van ongeveer 30° o. Het WAB zal in zijn dienstverlening dan ook aanzienlijk goedkoper worden.' Bij Focus is ook aandacht geschon ken aan de taak van de regiokantoren. Ook hier ziet Van den Goorbergh aan trekkelijke perspectieven: 'ln 1995 is het aantal regiokantoren teruggebracht naar vijf. Dit is mede mogelijk door de afna me van het aantal banken. De feitelijke bezetting van de regiokantoren wijzigt niet. Dit geldt wel voor een deel van hun taken. Regiokantoren zullen met name een belangrijke functie vervullen om de 'confectie' die centraal wordt ontwik keld, om te bouwen tot maatwerk voor de lokale banken. Dit geldt de eerder ge noemde projecten, maar evenzeer de be geleiding van de banken bij de noodza kelijke aanpassing van de organisatie.' INTERPOLIS Bij Interpolis is inmiddels ook een belangrijke reorganisatie aan de gang, het project Vast en Zeker. Daar ligt het accent met name op kostenreductie en een stroomlijning van de procedures rond de verstrekking en afhandeling van verzekeringsprodukten. Ook zijn door Interpolis en Rabobank Nederland geza menlijk marktdoelstellingen geformu leerd die tot een aanzienlijke verbetering van de marktpositie moeten leiden. De Rabobank zal in staat worden gesteld daadwerkelijk invulling te geven aan het Allfinanz-concept: voor elk segment kunnen combinaties van verzekerings produkten en andere bancaire produk- ten worden aangeboden. Van den Goorbergh ten slotte: 'ln 1998 bij het eeuwfeest van de Rabobank zal deze ingrijpende heroriëntatie geleid moeten hebben tot een nieuwe Rabo bank, een bank waarin de klant en zijn behoeften echt centraal staan en waarin de organisatie, maar vooral onze menta liteit in alle opzichten deze opstelling kunnen waarmaken. En om dat in 1998 bereikt te hebben, zullen we vandaag moeten beginnen.' Ba nk^Be stuur der 3 e jaargang nummer

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 11