Focus-project als antwoord een veranderende Rabobank In de afgelopen maanden is binnen Rabobank Nederland de organisatie van het Werkgebied Aangesloten Banken, het WAB, aangepast aan de veranderingen die zich zullen voordoen bij de lokale banken. Daar vindt immers een omslag, een kanteling, plaats van een produkt- naar een klantgeoriënteerde werkwijze. Als 'spiegel' van de lokale banken ondergaat ook het WAB daarvan de gevolgen. Hoofddirectielid dr. W.M. van den Goorbergh geeft zijn visie op Focus, de 'meest ingrijpende reorganisatie bij Rabobank Nederland sinds de fusie'. e achtergrond van het Focus-pro ject was eigenlijk tweeledig. Ook Rabobank Nederland heeft zich verbonden de relatieve kosten met één achtste te verlagen. Daarnaast ontvingen wij van onze banken steeds indringender signalen dat de kwaliteit van onze dienst verlening en de mate waarin deze was toe gesneden op de verwachtingen van de banken, verbetering behoefden. Zo wer den banken te vaak geconfronteerd met op zichzelf staande initiatieven van de pro- Goorbergh: duktgroepen van het WAB. De afstem- opzei wordt rning en de coördinatie werden aan de igend banken zeil overgelaten. Je zou kunnen zeggen dat de coördinatievraag met de fac tor 6S0 werd vermenigvuldigd! Dat was een wreinig efficiënte en daardoor kostba re zaak. We zijn Focus dan ook ingegaan met twee vragen: Doen we de goede din gen? En doen we de dingen goed?'aldus Van den Goorbergh. BELANGRIJKE ROL VOOR DE LOKALE BANKEN Begin dit jaar startte bij Rabobank Nederland het Focus-project dat op de ze vragen een antwoord moest geven en moest leiden tot een nieuwe inrichting en een andere werkwijze van het WAB. Bij Focus is aangesloten bij de uitkomsten van projecten waarbij de praktijk van de lokale banken centraal stond. Te denken is dan aan het EDAB-project dat erop was gericht de processen bij lokale banken te stroomlijnen, en de Deltaprojecten, ge richt op een verbetering van de com merciële prestaties van de banken. Daar naast werd voor Focus aansluiting gezocht bij de ingrijpende veranderingen in het beleid voor de Particulieren- en Bedrijvenmarkt, waarin niet langer het produkt, maar de klant en diens behoef ten centraal worden gesteld. Dit leidde voor de Particulierenmarkt tot de komst van drie behoeftensegmenten: Basis voorziening, Eigen Huis en Financiële Advisering. In het voorjaar van 1994 is deze nieuwe opzet met de banken be sproken in themabijeenkomsten, en v er volgens in de Centrale Kringvergadering en in de kringen. De organisatie heeft de hoofdlijnen van dit beleid aanv aard. Ook de segmentering van de Bedrijvenmarkt in Bedrijvenadviesgroep, Relatiebeheer en Financiële Advisering (dat wordt sa- Bank&Bestuurder 3c jaargang nummer 6 0

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 10