DELTA Bedrijven in Zoetermeer: duizend verkoopideeën m Zoals zo vele banken maakte ook de Rabobank Zoetermeer-Benthuizen jaarlijks in haar beleidsplan voornemens voor een actievere aanpak van de bedrijvenmarkt. Voortgang werd daarbij zeker geboekt, maar het tempo lag in de ogen van de colleges en de medewerkers van de bank niet hoog genoeg. De bank werd begin dit jaar proefbank voor het DELTA-project en kijkt nu reeds terug op een ware commerciële metamorfose. Een interview met twee direct betrokkenen: voorzitter Mares en directeur Mathot. Wat wij met DELTA doen, vind ik uitermate coöperatief. We verstevigen de hand met on ze leden-ondernemers en ondersteunen hen heel nadrukkelijk in datgene wat zij van hun bank mogen verwachten. Zij er varen hun bank als een actieve en creatie ve partner. Je merkt dat je elkaar meer te bieden hebt', aldus drs. J.W.E.M. Mares, sinds kort bestuursvoorzitter van de bank Zoetermeer-Benthuizen en daarvoor ge- Mares: Onze leden krijgen de aandacht die /c verdienen. durende vier jaar lid van de raad van toe zicht. Ondanks zijn drukke werkzaamhe den als voorzitter van de agrarische standsorganisatie KNBTB, is hij toch sterk betrokken bij het reilen en zeilen van zijn bank. Hij vervolgt: 'Vanaf het begin heb ik mij zeer aangesproken gevoeld door dit project, omdat onze leden-ondernemers hierin centraal staan én omdat het ant woord gaf op discussies binnen onze col leges over de invulling van de coöpera tieve identiteit. Onze bank is een typische groeibank. Dat heeft tot gevolg dat er veel energie is gestoken in de vergroting van marktaandelen. Al met al is onze positie in de i UD-markt bevredigend, maar er was nauwelijks tijd en menskracht om vol doende aandacht te schenken aan relatie- onderhoud en -verdieping, een wat meer op de klant gerichte oriëntatie. Vanuit het bestuur hebben we dat ook gesignaleerd. Ook het managementteam van de bank had er behoefte aan de accenten te ver leggen.' Directeur P.J. Mathot beaamt dit: 'Ik werkhiernu 2,5 jaar als directeur. We hebben een goed systeem van beleids planning, waarbij ook het bestuur een be langrijke rol vervult bij het aangeven van prioriteiten. Een van die prioriteiten was en is de benadering van bestaande bc drijfsklanten. De plannen die we daarvoor maakten, haalden het vaak niet doordat ze werden doorkruist door andere prioritei ten, of doordat we de juiste aanpak mis ten. We waren er misschien toch te v rij blijvend mee bezig. DELTA Bedrijven is een prima hulpmiddel gebleken.' CREATIVITEIT BLEEK IN RUIME MATE VOOR HANDEN 'De bedrijfscultuur van de Rabo bank is wat passief. Er wordt nog te veel geredeneerd: laat de klant maar komen, wij hebben de goede produkten en dien sten voor hem of haar. Een wat zelfge noegzame houding. Maar de klant komt niet meer vanzelf. Je zult erop af moe ten. Je krijgt te maken met een nieuw type klant met een complexe behoefte aan financiële dienstverlening, en je ziet een moordende concurrentie om je heen. Alles wat je laat liggen, wordt door die concurrent opgepakt. DELTA Be drijven heeft ons een veel actievere op stelling bijgebracht, overigens met for se organisatorische consequenties. Ook dat is een reden dat ik als bestuurder het BankiSLBf stuur der 3 e jaargang nummer 3

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 8