van saamhorigheid en solidariteit, maar de wezenlijke waarden blijven volstrekt overeind. Het moge duidelijk zijn dat dergelijke structurele veranderingen diep ingrijpen in processen die uitgaan van collectiviteiten. De twee nieuwe aandachtspunten die ik tijdens de laatste Algemene Vergadering heb toegevoegd aan mijn agenda voor I 998, zijn daarvan een duidelijk voorbeeld. Maar ook de in houd van de coöperatieve discussie die we met elkaar aangaan, zal hiervan de sporen dragen', aldus Wijffels. AANDACHTSPUNTEN VOOR EEUWFEEST Tijdens de Algemene Vergadering in 1 993 somde Wijffels tien punten op die tot het eeuwfeest van de Rabobankorga- nisatie in 1998 de aandacht zullen vra gen. In de Algemene Vergadering van dit jaar liep hij de punten na. Op alle ter reinen was goede voortgang gemaakt. Twee punten kon hij zelfs van zijn agen da afvoeren. De Spaarbank is bezig haar ideale vorm en invulling te krijgen. Wijllels hierover: 'We hebben de ultie me spaarvorm in ons assortiment de centrale plaats gegeven, de Rabobank Rendement Rekening, een rekening met een zeer hoge rentevergoeding en een directe opvraagbaarheid. In dat licht is het overbodig nog een woud van spaar- vormen de handhaven, daar waar de markt de keuze voor die ene vorm over duidelijk heeft gemaakt.' Ook de inter ne financiële verhoudingen zijn heront- worpen. Ook hier zijn de collectieve sjablonen verlaten en is meer ruimte ge geven voor de positie van de individuele bank. Rabobank Nederland "houdt de eigen broek op" en de banken hebben meer speelruimte gekregen, omdat ze er de kwaliteit voor in huis hebben. Twee nieuwe punten voerde Wijf fels op: de communicatieve herpositio nering van de organisatie met als uitingsvorm de nieuwe huisstijl, én de noodzaak te komen tot meer geïndivi dualiseerde arbeidsverhoudingen. In zijn ogen hebben deze punten alles met elkaar en met het huidige tijdsbeeld te maken. NIEUWE HUISSTIJL ALS MANIFESTATIE VAN EEN NIEUWE BANK Wijffels: 'De nieuwe huisstijl moet de zichtbare buitenkant worden van wat we intern willen: de klant centraal stel len. In onze marktbewerking willen we als vertrekpunt de behoeften van de klant nemen. De huidige stand van de technologie maakt dat ook mogelijk. In onze klantenbediening keren we weer terug naar het tijdperk van het ambac h telijke, waarbij de vakman een produkt leverde dat exact was toegesneden op de behoefte van zijn afnemer. In de voorbije decennia konden wij onze klanten stan- daardprodukten aanbieden, waar desge wenst enige variatie op mogelijk was. Maar het produkt of de dienst stond wel centraal. De technologische ontwikke lingen zijn nu zo ver gevorderd dat wij een produkt kunnen maken dat is ge componeerd vanuit de behoeften van de klant. Kijk naar de automobielindustrie. Fabrikanten vervaardigen vandaag de dag auto's, waarbij de klant kan kiezen uit veertig of nog meer variaties. De klant bepaalt, de techniek ondersteunt. Het is echter ook bij ons niet louter een kwestie van (computer)techniek. We zullen er ook een mentale slag voor moeten maken en dat is geen eenmalige operatic! We zijn dienstverlener en geen fabrikant. Dit alles vraagt namelijk een andere houding naar de klant toe. Wil je je die andere houding eigen maken, dan vergt dat veel van je. We zullen de klant pro-actief moeten bedienen. De hele huisstijlexercitie is erop gericht alle be trokkenen, van bestuurders tot mede werkers, te doordringen van deze ver anderingen én van de noodzaak ook zelf een andere opstelling te kiezen.' ORGANISATIE VAN DE ARBEID: LOS VAN COLLECTIEVE SJABLONEN Deze pro-actieve houding betekent ook dat de klant zal worden bediend op tijdstippen die hem of haar passen en dat kan weieens buiten de reguliere ar beidstijd zijn. Maar ook medewerkers kunnen er behoefte aan hebben hun ar beid te verrichten op momenten die niet geheel samenvallen met de huidige werktijden. Dit was voor Wijffels aan leiding ook aandacht te vragen voor de gevolgen hiervan voor onze arbeidsver houdingen. Hij sprak als zijn mening uit dat het noodzakelijk is de organisatie van de arbeid los te maken van collectieve en uniforme sjablonen die niet langer pas sen bij het opereren op de markt. 'De huidige arbeidsverhoudingen worden gedomineerd door collectieve regelin O O gen zoals de openingstijden, de werktij den, beloningssvstemen en dergelijke. Deze arrangementen gelden voor alle ruim 100.000 medewerkers van de ban ken in Nederland. Kies je echter, zoals wij dat willen, voor individuele klan tenbehoeften, dan zul je ook je arbeids organisatie daarop moeten aanpassen, meer moeten individualiseren. Het is toch eigenlijk te gek dat onze banken open zijn als de meeste klanten werken en gesloten op het moment dat onze klanten tijd hebben. Dat moet verande ren en dat heeft natuurlijk gevolgen. In arbeidsverhoudingen ben ik overigens geen voorstander van een soort premie cultuur, maar ik denk wel dat een suc cesvolle adviseur in zijn of haar salarië ring iets moet kunnen terugzien van de geleverde inspanningen. Meer geïndivi dualiseerde arbeidsverhoudingen spelen bovendien goed in op de eigen behoef ten van de medewerkers. Begrijp me goed: ik wil het collectieve kader niet loslaten, noch vanuit het werkgevers- standpunt, noch uit dat van de werkne mer. De CAO moet wat mij betreft blij ven bestaan, maar zal op onderdelen minder gedetailleerd en verbindend moeten worden ingevuld. Het lijkt mij onvermijdelijk dat er geïndividualiseer de afspraken komen over werktijden, loopbaanperspectieven, opleidingen en dergelijke. Voor deze gedachte vind ik ook aanhangers aan vakbondszijdc. In dit als de meeste klanten ivcrken BankiSLBcstuurder Be jaar^ane nummer 6

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 6