Tijd om weloverwogen te veranderen hele weg te gaan met veranderingen bij de lokale banken in hun marktgerichte opstelling en bij Rabobank Nederland in haar ondersteunende rol. De nieuwe strategische aanpak zal voor de aange sloten banken ingrijpend zijn, maar ook voor Rabobank Nederland. Juist met het nieuwe beleid voor de particulierenmarkt wordt beoogd een eenheid in optreden te creëren die posi tief uitstraalt naar de markt. Onvermij delijk zal dit op punten leiden tot een grotere gelijkschakeling, een grotere uniformiteit tussen de lokale banken. Des te belangrijker is het dat we tegelij kertijd in balans zien te blijven door meer accent te leggen op een grotere verscheidenheid in de werking van de lo kale coöperatieve vereniging. Dat bete kent meer ruimte bieden aan plaatselij ke creativiteit ten behoeve van onze leden. De leidende vraag is hoe op eigen tijdse wijze inhoud kan worden gegeven aan de 3 B's die de voorzitter van de Raad van Beheer, W. Meijer, opvoert als cen trale elementen in de coöperatieve discussie die hem voor ogen staat: het Belang van het lid, de Betrokkenheid bij het lid en het Beheer namens het lid. De noodzaak is duidelijk dat we, naast alle onontkoombare bancaire ver nieuwing - de particulierenmarkt voor op nu ook de tijd moeten nemen om niet minder goed doordacht te werken aan de toekomstvaste vernieuwing van de coöperatie. Dit najaar gaat de discussie over dit onderwerp van start: hoe geven we op een eigentijdse wijze vorm aan onze co- operatieve structuur, die zo moeilijk te definiëren is? Wie zijn eigenlijk onze le den en waarom zou een klant bewust lid willen worden? Waarin onderscheiden wij ons van andere banken? In de Cen trale Kringvergadering van 7 september staat dit onderwerp op de agenda. In het najaar volgen de Kringvergaderingen. Het wordt een boeiende, fundamentele discussie! ROOSEN 3 in een beleidsstuk afkomstig uit eigen ge lederen, maar in het jaarverslag van de Banque de Suez, een bank die we niet di rect met coöperatief bankieren zouden willen verbinden. Wat leert dit citaat ons? Niets meer en niets minder dan dat onze omgeving niet stil zit en in haar doen en laten blijk geeft heel goed te weten wat er aan het veranderen is in de relatie tus sen bank en klant. Niet voor niets stond onze Algemene Vergadering in het teken van 'samen vernieuwen'. Het besef dringt definitief door dat oude tijden niet meer zullen terugkeren. We kunnen het ons niet langer permitteren met onze kanto ren als centrale aanbiedingspunten af te wachten tot de klant het initiatief zal ne men. Het is een gedachte waarvan het DELTA-project, waarover we in deze afle vering berichten, is doordrongen. Maar ook 'Visie '98', het nieuwe beleid voor de particulierenmarkt, kiest dit als uit gangspunt. Uit onderzoek blijkt dat onze relatiebeheerders slechts een kwart van hun tijd besteden aan actief relatiebeheer. En dat terwijl op de markt agressieve marktpartijen (zie ook hierboven) zijn verschenen die ook appelleren aan onze kritische en mondige klanten. Daardoor verliest de rendabele kurk op de particulierenmarkt steeds meer aan drijfvermogen. Dat is een zorgwekkende ontwikkeling, die op termijn fnuikend is voor de wer king van de kredietcoöperatie. Een ster ke positie in de lokale particulieren markt blijft onontbeerlijk voor het gezond functioneren van het kre- dietbedrijf voor de leden en voor de rol die we daarmee in de plaatselij ke economische ontwikkeling heb ben te spelen. In het nieuwe beleid voor de particulierenmarkt gaat het om duurzame verandering in houding en gedrag in de rich ting van een meer actieve marktbediening, gebaseerd op de cliëntenbehoeften. Ter ondersteuning daarvan zullen nieuwe werkwijzen, produkten, distributievor men en allerhande hulpmiddelen moe ten worden geïntroduceerd. Er is een et /ijn niet zozeer Je produkten van de bank, maar veeleer de cliënten die het uitgangspunt vormen van de dienstverlening. Bankieren is in onze opvatting niet het verkopen van be paalde diensten of produkten hoe hoog waardig ook van kwaliteit maar het oplos sen van problemen en het realiseren van wensen en mogelijkheden van de cliënt. Op deze wijze geeft de bank gestalte aan haar fi losofie van relationship banking. Een verre gaande gedecentraliseerde organisatie met be sluitvaardige teams in alle vestigingsplaatsen zonder vertragende hiërarchie van het hoofd kantoor ondersteunt deze benaderingswij ze. 1 )it zou een citaat kunnen zijn uit het beleidsplan van een Rabobank. De klant centraal en een organisatie die zonder hiërarchische barrières uit de voeten kan. Een wat onbekende Engelse term lar deert het stuk, maar zou een directeur van een lokale bank zich geen buitenlands woordgebruik mogen permitteren, waar hij veelvuldig nota's van Rabobank Ne derland onder ogen krijgt die bol staan van buitenlands taalgebruik? Toch lazen we dit niet

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 3