vier 'tvpen' consumenten te onderschei- dcn, die zowel in de bedrijvenmarkt als de particulierenmarkt voorkomen. Zo zijn er onafhankelijkheidzoekers die een bank vooral zien als sparringpartner; er zijn har moniezoekers die een bank zien als een partner waarmee men een persoonlijke relatie onderhoudt; er zijn zekerheidzoe kers die een bank zien als coach om fi nanciële zorgen over te nemen, en ten slotte zijn er beheersingszoekers die een bank beschouwen als een opponent, een tegenstander, waarin men weinig tot geen vertrouwen stelt. Vastgesteld is dat de laatste twee categorieën wisselend tot ne gatief oordelen over de Rabobank. De meeste Rabobankklanten blijken zich te bevinden onder de categorieën van de har moniezoekers en de zekerheidszoekers, die samen 70% van de markt uitmaken. I let imago van de Rabobank is bij de laat sten duidelijk het sterkst. KENMERKEN DOOR SAMENWERKEN Daarnaast is in een identiteitsanaly se onder meer gekeken naar de positio nering van de concurrenten en relevan te trends in de omgeving. Nauwkeurig is bestudeerd op welke aspecten de Rabo bank-identiteit nu heel goed past hij de behoeften van zekerheids- en harmonie zoekers. In dit proces is langzaam maar zeker de nieuwe positionering uitge kristalliseerd. Uit alles blijkt dat de be grippen persoonlijk, samenwerking en deskundig in onze communicatie cen traal dienen te staan. Het centrale begrip daarbij is vooral samenwerken. Met de nieuwe positionering raken we dus niet ver van huis. Integendeel: zowel de letterlijke als de moderne ver taling van coöperatie is 'samenwerking' Dat zal vooral de harmonie- en zeker heidszoekers aanspreken in de relatie met hun bank. Het begrip leent zich voor vertaling in actief meedenken met de klant, in deskundige adviezen, in een goede persoonlijke relatie, in dichtbij, etc. Allemaal begrippen die van oudsher bij de Rabobank passen en die onver minderd grote groepen klanten blijken aan te spreken. In de driehoek persoon lijk, samenwerking en deskundig krijgt de coöperatieve doelstelling van onze or ganisatie duidelijk gestalte. DE MENS CENTRAAL Wanneer we het resultaat van de on derzoeken en analyses samenvatten, ont staat een beeld van een zeer mensgerich te Rabobank. Door haar coöperatieve oorsprong heeft de Rabobank gestalte aan die samenwerking gegeven met een mo dern netwerk van lokaal gewortelde ban ken. De Rabobank is daardoor in staat om haar leden en cliënten een combinatie van persoonlijke aandacht en deskundigheid te bieden. Dit alles met het doel de am bities van haar leden en cliënten te helpen realiseren en bij te dragen aan de econo mische ontwikkeling van de plaats en de regio waarin zij is gevestigd. De nieuwe positionering stelt dus vooral de mens en menselijke aspecten centraal. De Rabobank onderscheidt zich hiermee duidelijk van haar voornaamste concurrenten. Deze stellen bijvoorbeeld het instituut ('dé bank') en de anonimi teit in de relatie ('thuisbankieren') cen traal. Een ander punt van onderscheid dat uit het onderzoek naar voren is ge komen, is het Nederlandse karakter van de Rabobank. De Rabobank doet er daar om goed aan haar uitingen te plaatsen in een context van Nederlandse waarden en begrippen. De Rabobank is immers bui ten kijf de meest Nederlandse bank on der de banken in ons land. GEEN BREUK Door het onderzoek wordt beves tigd dat de Rabobank door de tijd heen een heel duidelijk eigen credo heeft op gebouwd. De positionering op basis van 'persoonlijk, samenwerking en deskun dig' betekent dan ook geen breuk met het verleden. De typeringen 'meest be trokken' en 'toonaangevend', die de voorgaande jaren zijn gebruikt, vormen het voorportaal van de nu gebruikte ele menten. De betrokkenheid kan vooral worden teruggevonden in de persoon lijke bediening en de samen werkingsge dachte, en het begrip deskundig spoort met de kwalificatie toonaangevend. Zo zijn met de trits 'persoonlijk, samen werking en deskundig' een aantal tijd loze kenmerken van de Rabobank op eigentijdse wijze opnieuw gevat. Het zijn in feite elementen die ons in het bloed zitten. De cruciale aanpassing anno 1994 is gelegen in het volledig centraal stellen van de mens, de leden en de klanten. Daarmee richt de Rabobank haar coöpe ratief geïnspireerde credo op de veran derde tijdgeest en past zij haar wijze van functioneren daarop aan. HUIDIGE BEELDMERK VAN EEN VOORBIJE PERIODE In wisselwerking met het onderzoek speelde de vraag of er niet tegelijkertijd een nieuwe huisstijl moest komen. Ge bleken was inmiddels dat de (communi catieve) waarde van ons oude, v ertrouw de logo bijvoorbeeld ver achterbleef bij de kracht van de (nieuwe) beeldmerken van de concurrentie. Niet zomaar ook noemde Wijffels het vignet van de op gaande lijn het symbool van een voorbije periode. In de context van de in gang ge zette ingrijpende vernieuwing de scher pere positionering incluis kunnen we aannemen dat de nieuwe huisstijl op de klant, maar zeker ook intern op de orga nisatie zelf, een zeer gunstige uitwerking zal hebben. Door de mens ook in de huis stijl centraal te stellen, bevestigen wij met kracht naar de klant en naar onszelf dat persoonlijke en deskundige samenwer king ons inderdaad in het bloed zit. De lat kan zonder bezwaar omhoog. BankótBestuurder 3e jaargang nummer 3 9

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 19