Rabobank staat voor persoonlijke en deskundige samenwerking Niet langer de bank, maar de klant centraal: dat is in een notedop de betekenis van de nieuwe positionering. Naar de klant toe en binnen het brede veld van de concurrentie nemen we daarmee in de markt onze bijzondere plek in. Dit vereist van de organisatie een omslag in denken en doen, 'in mentaliteit' zoals in de Centrale Kringvergadering van 18 mei werd opgemerkt. Dat is geen kwestie van even een knop omdraaien. Er zal hard aan moeten worden gewerkt, door medewerkers, management en bestuurders. 'We leggen de lat voor onszelf een stuk hoger', aldus Wijffels op de Algemene Vergadering. Maar het maken van een goede sprong zit ons al in het bloed. Langzaam maar zeker staat het ieder een binnen de Rabobankorganisatie voor ogen: onze concurrentiekracht moet aanzienlijk verder omhoog. Door de jaren heen zijn we de zaken teveel vanuit onszelf gaan bekijken ten koste van klantgericht denken en doen. In middels bevinden we ons in een ingrij pend omvormingsproces. Slechts weinig blijft bij het oude, terwijl omgaan met verandering tot tweede natuur wordt. Heel wezenlijk bij alle vernieuwing en verandering is behoud van de juiste in stelling en motivatie. Onszelf, en bo venal de klant, zal duidelijk voor ogen moeten staan wie we zijn, wat we wil len en wat we kunnenkortomwaar we als Rabobank voor staan. Dat komt na tuurlijk niet uit de lucht vallen. MET VOLLE KRACHT Belangrijkste drijfveer voor het op nieuw scherp stellen van onze positie op het bancaire speelveld, is dus gelegen in de noodzakelijke versterking van de con currentiekracht. Heel concreet wordt daaraan met tal van projecten, zoals edab, delta, visie '98 voor de particulie- renmarkt, met volle kracht gewerkt. Dit betekent een grootscheepse vernieuwing, die niet goed in de markt kan worden ge zet zonder een fundamentele bezinning op de merk- en produktcommunicatie. De basis voor de inmiddels vastgestelde positieverscherping is gevonden in diep gravend onderzoek. Vanuit vier invalshoeken is naar de problematiek gekeken. Allereerst zijn daarbij de identiteit, de cultuur en het Samen-werking beleid van de Rabobank van groot belang. In de tweede plaats dient goed te worden gekeken naar trends en ontwikkelingen in de markten en de samenleving waarin de Rabobank actief is. Ten derde moet een analvse van de (nieuwe) positione ringen van de belangrijkste concurren ten in de overwegingen worden betrok ken. 'Last but not least' hebben de resultaten van een diepgaand onderzoek naar de motieven bij consumenten zo wel particulieren als ondernemers een groot gewicht gekregen. DIEP IN DE OGEN De consument is dus eens heel diep in de ogen gekeken. Wat zijn de motieven die bewust en onbewust worden ge hanteerd bij het beoordelen van en het kiezen voor een bank? Er bleken ruwweg Bank ^Bestuurder 3 e jaargang nummer 3 IS

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 18