r
C
-
zot met de instelling van de Kredietin
spectie. Van der Stroom: 'Wij kennen
het begrip Memobanken, dat zijn ban
ken die in onze ogen kwalitatief nog een
behoorlijke inhaalslag hebben te maken.
Deze kwalificatie kennen we niet snel
toe. Het is verheugend te kunnen con
stateren dat het aantal Memobanken in
de afgelopen anderhalf jaar met onge
veer éénderde is verminderd. Hierbij
moet ik wel aantekenen dat een deel van
deze daling het gevolg is van fusies. De
ze trend zien we met name bij banken
waar de Kredietinspectie het noodzake
lijk vindt een herhal ingsbezoek af te leg
gen. Bij tweederde van die banken blijkt
er bij het tweede bezoek sprake te zijn
van verbetering. Overigens zal de Kre
dietinspectie in verregaande samen
werking met de Accountantsdienst Aan
gesloten Banken medio 1995 alle
banken volgens planning hebben be
zocht. We zijn dan in de fase gekomen
dat we bij het merendeel van de banken
de beoordeling van het kredietapparaat
weer terug kunnen brengen bij de regu
liere accountantscontrole. De Krediet
inspectie blijft dan nog opgesteld voor
banken die in het financieringsbedrijt als
risicovol zijn aan te merken.'
FUSIES BEVORDEREN
DESKUNDIGHEID
Beckers heeft voor het bestaan van
Memobanken drie verklaringen: gebrek
aan deskundigheid, gebrek aan normbe
sef of gebrek aan capaciteit, aan mens
kracht. 'Als gevolg van de toenemende
schaalgrootte door fusies kunnen we
vaak constateren dat het gebrek aan des
kundigheid en capaciteit wordt opgehe
ven. Slaagt de bank er niet zelf in het des
kundigheidsprobleem op te lossen, dan
kan /ij in afstemming met de regiodi
rectie een beroep doen op specialisten
van Rabobank Nederland. Hiervoor zijn
zogenoemde task-forces in het leven ge
roepen', aldus Beckers.
De verbeterde kwaliteit kan ook
worden afgelezen aan de wijze waarop
de Rabobanken de afgelopen periode van
recessie zijn doorgekomen. Van der
Stroom: 'Vergelijk ik de recente debi
teurenrisico's met die van de recessie
periode aan hel begin van de jaren tach
tig, dan durf ik zonder meer de stelling
aan dat in de voorbije periode het kre-
dietbeheer beter voor elkaar was en dat
de risico's beter in kaart waren gebracht.
We hebben in deze periode geen ernsti
ge kleerscheuren opgelopen.'
WET MELDING
ONGEBRUIKELIJKE TRANSACTIES
Wat het normbesef betreft, consta
teert Van der Stroom eveneens een ver
betering: 'Maatschappelijk ontstaat
steeds meer aandacht voor, wat ik zou
willen noemen, integer bankieren. De
wetgeving wordt toegespitst op het uit
sluiten van malafide praktijken, maar
ook in de maatschappelijke discussie
krijgt dit onderwerp meer aandacht. Ik
vind het goed dat wij in onze Signatuur
discussie dit onderwerp niet uit te weg
zijn gegaan. Ook in ons controlepro
gramma nemen we vanzelfsprekend za
ken mee, zoals de onlangs in werking ge
treden Wet Melding Ongebruikelijke
Transacties, de wet MOT. Uit onze eer
ste waarnemingen kunnen we voorzich
tig concluderen dat het meldingsproces
op gang begint te komen. Onder integer
bankieren versta ik overigens ook ban
kieren met een minimale kostenbela-
ding, coöperatief bankieren
PERIODIEKE CONTROLE 1994
OMVAT OOK DE
KOSTENBEHEERSING
Het programma voor de komende
periodieke controle van de Accoun
tantsdienst bevat, naast de rating, ook de
bepaling van het risicoprofiel van de de
biteurenportefeuille, een oordeel over
de naleving van de regelgeving binnen de
organisatie en een beoordeling van het
door de banken ingezette proces van
kostenbeheersing. Daarnaast zal aan
dacht worden geschonken aan andere
onderwerpen, die echter van bank tot
bank kunnen verschillen.
De bevindingen van de Accoun
tantsdienst kunnen ook leiden tot een
verbetering van de kwaliteit van de
dienstverlening door Rabobank Neder
land. De controleresultaten worden
steeds vaker teruggekoppeld naar de
eenheden van Rabobank Nederland. Het
betreft dan niet alleen het algemene
beeld, maar tevens de knelpunten in de
aangeboden produkten, processen en
hulpmiddelen. Periodiek wordt nage
gaan waartoe deze signaleringen hebben
geleid. Zo kan de Accountantsdienst een
belangrijke bijdrage leveren aan de be
leidsondersteuning door Rabobank Ne
derland.
Daarnaast voert de Dienst ook on
derzoeken uit bij Rabobank Nederland
zelf Zo heeft zij een belangrijke rol ge
speeld bij het besluit de ontwikkeling
van LAURA drastisch bij te stellen.
VERDERE PLANNEN
De reorganisatie van de Accoun
tantsdienst die zo n jaar of vier geleden
werd ingezet, heeft ertoe geleid dat het
aantal medewerkers is teruggelopen van
een kleine 500 naar iets meer dan 200.
Daarnaast heeft de Dienst zich ook ver
bonden de (personeels)kosten verder te
rug te brengen in het kader van de één
achtste operatie. De thans gerealiseerde
terugloop is overigens gepaard gegaan met
een behoorlijke instroom van nieuwe me
dewerkers die inmiddels hun plek binnen
Beckers (I): 'Rating-programma vormt goede
basis voor gesprekken.
de Dienst hebben gevonden. Van der
Stroom omschrijft hen als kwalitatief goe
de sparring-partners voor het manage
ment en de colleges van de banken. De
kweekvijverfunctie die de Accountants
dienst heeft voor de organisatie, functio
neert eveneens goed, soms zelfs te goed,
als gevolg waarvan er toch weer vacatures
zijn ontstaan. Nu de Dienst veel energie
heeft gestoken in het op niveau brengen
v an de medewerkers, kan worden gedacht
aan een gewijzigde inzet van de mede
werkers. 'In de komende tijd willen we
toegroeien naar een dienstverlening die is
te karakteriseren als 'maatwerk op bank
niveau'. We willen de controleprogram
ma's en de samenstelling van onze teams
meer gaan richten op de specifieke om
standigheden van de bank en de behoef
ten van het management en het bestuur.
Een team moet in een variabele samen
stelling kunnen werken met verschillen
de deskundigheden. Enerzijds wordt dit
mogelijk gemaakt door gebruik te maken
van specialistische kennis bij de activitei
ten I Dl'-audit en Kredietinspectie, ander
zijds door gebruik te maken van interne
specialisatie. Zo ontstaat dienstverlening
die echt kan fungeren als tooi of manage
O O
ment!', aldus Van der Stroom.
Bank&Bestuurdcr 3c jaargang nummer 3