Steeds meer aandacht voor integer bankieren Ook het seizoen 1993-1994 was voor de Accountantsdienst van Rabobank Nederland een periode waarin op verschillende terreinen vernieuwingen werden ingezet. De rapportage aan de banken werd gewijzigd, het rating-programma werd ingevoerd en bij de controle werd meer dan in het verleden - het accent gelegd op de zogenoemde Operational Audit, waarbij de beheersing van de activiteiten van de banken en de daarmee verbonden risico's centraal staan. Een gesprek hierover en over de plannen voor het op handen zijnde 'controleseizoen' met de heren Van der Stroom en Beckers van de Accountantsdienst. I ün der Stroom: Geen ernstige kleerscheuren opgelopen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: onze rapportage aan de beheerscolleges gaan we anders inrichten. Vorig jaar hebben we besloten het bestuur en de raad van toe zicht elk een op hun specifieke verant woordelijkheden toegesneden rapporta ge ter beschikking te stellen', aldus de directeur Accountantsdienst, drs. E.J. van der Stroom RA, 'maar we kregen daar opmerkingen over. Deze gesplitste rapportage werd minder gewaardeerd. Nu krijgen de colleges weer een iden tiek rapport van een voldoende diep gang. Daarnaast wordt voor het ma nagement een afzonderlijk rapport met bijlagen opgesteld, waarin meer gede tailleerd op de bevindingen wordt inge gaan. Deze rapportage kunnen de be heerscolleges overigens ook ontvangen. Waardering kregen we voor het inge voerde rating-programma dat als uiter mate uitdagend, maar ook verduidelij kend werd ervaren.' Aan het gesprek wordt ook deelgenomen door drs. A.J.M.J. Beckers RA, hootd van de on langs ingerichte Stafeenheid Accoun tantsdienst. Deze eenheid draagt onder meer de vaktechnische verantwoorde lijkheid voor het accountantswerk en heeft een ondersteunende functie bij de beleidsontwikkeling. Beckers licht de betekenis van de rating nog eens toe: 'Het rating-onderzoek beoordeelt de mate waarin de bank de belangrijkste ri sico's beheerst. De uitkomsten van het onderzoek worden volgens vastgestelde normen vertaald in kwalificaties, noem het rapportcijfers. Het is ons gebleken dat dit rating-programma een goede ba sis vormt voor gesprekken met de colle ges en het management. Er zit natuur lijk ook een stevige uitdaging in, terwijl deze aanpak het ook mogelijk maakt met elkaar van gedachten te wisselen over verbeteringsvoorstellen en de daarbij te hanteren tijdslijnen. Wij streven ernaar dat de in onze ogen wenselijke priori teiten worden ingepast in de door de bank zeil ontwikkelde plannen.' AANTAL MEMOBANKEN MET EEN DERDE VERMINDERD Onder meer met behulp van dit ra ting-programma worden de banken op een zeer praktische wijze geconfron teerd met tekortkomingen en wordt hen de weg gewezen naar kwaliteitsverbete ring. Deze aanpak staat niet op zichzelf. In feite wordt de lijn doorgetrokken die enige jaren geleden bij de reorganisatie van de Accountantsdienst reeds is inge- B a n k<$_B e s t u u r d e r 3 e jaargang 11 u m ni e r 5 14

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 14