moesten proberen het coöperatieve ka rakter van de bank weer tot leven te brengen. Al waren we een stadsbank, we functioneerden wel als coöperatie met alle verenigingsrechtelijke regels van dien. Maar waarin onderscheidden we ons? Hadden we niet net zo goed als stichting kunnen opereren? Kortom, we moesten zoeken naar de legitimering van ons bestaan. We hebben toen een daar op gericht beleidsplan geschreven en dit stevig doorgepraat met onze medewer kers voordat we het groene licht van de colleges vroegen. We kozen een aantal speerpunten. Zo wilden wij het leden bestand actualiseren en activeren door het te ontdoen van passieve leden. We wilden meer aandacht schenken aan de algemene vergadering en onze leden meer bij de bank betrekken, onder meer door de communicatie aanzienlijk te ver beteren.' Het bestuur gaf het groene licht voor dit ambitieuze programma. Medewerkers, en met name de kan toorbeheerders en accountmanagers, werden in een paar avonden 'bijge schoold' over de coöperatie. De niet- bedrijfsleden werden als lid geroyeerd en de accountmanagers kregen als op dracht om gesprekken aan te gaan met de ondernemers uit hun bestand, lid of geen lid. Deze gesprekken hadden tot doel zicht te krijgen op ondernemers die daadwerkelijk geïnteresseerd waren in het lidmaatschap en zich bij de bank be trokken voelden. Deze operatie resul teerde drie jaar na de start van het nieu we beleid in een forse teruggang van het aantal voor het merendeel particulie re leden. Coenemans: 'Van onze be- drijfsleden zie ik er nu jaarlijks ruim honderd tijdens de algemene vergade ring. Niet alleen ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf, maar ook leden uit het grote Roermondse industriële bedrijfsleven. Nu al hebben we onze doelstelling bereikt dat we een behoor lijk gedeelte van onze leden voor de al gemene vergadering zouden moeten in teresseren! We zijn zeer tevreden met het resultaat van deze operatie. In mei jongstleden hebben we een zeer goed bezochte en uitermate levendige jaar vergadering gehad. Een teken dat onze coöperatie echt leeft.' EIGEN LEDENBLAD Ook aan de communicatie met haar leden heeft de bank veel aandacht ge schonken. In het uitstekend verzorgde jaarverslag wordt telkens een bijzonder thema uitgewerkt dat de band tussen de bank en haar werkgebied belicht. In het jaarverslag 1992 werd jong Roermond aan het woord gelaten om te reageren op een belangrijke strategienota van de ge meente. Vier jaar geleden werd een le denblad ten doop gehouden dat ieder kwartaal verschijnt. Het blad wordt met veel interesse gelezen omdat er relevan te bancaire informatie in staat, maar meer nog omdat in elke aflevering een lid-ondernemer wordt geportretteerd. Aan vrijwel elke uitgave wordt ook mee gewerkt door een lid van bestuur of raad van toezicht, vaak in een voorwoord of column, zodat deze colleges voor de le den een steeds duidelijker gezicht krij gen. 'We willen onze leden, buiten de direct bancaire contacten, jaarlijks een keer of drie a vier ontmoeten. Dat ge beurt dan in de vorm van uitsluitend voor hen georganiseerde seminars en dergelijke. Maar we willen ook meer ge bruikmaken van de kwaliteiten die onze leden-ondernemers hebben', aldus Scheepers. Hij vervolgt: 'Sinds kort be leggen we met groepjes van 10a 15 on dernemers aparte bijeenkomsten, waar in we zaken bespreken die onze relatie met hen zeer direct raken. Zo hebben we eind vorig jaar met een groepje le den gediscussieerd over de Signatuur van de Rabobank en met name over hun er varingen met de opstelling van de bank als het bij het bedrijf w at minder goed gaat. Blijven we inderdaad langer achter onze leden staan? Het was voor beide partijen een leerzame dag. 1 )aar gaan we mee door. Ik noem dit de immateriële kanten van het lidmaatschap. Maar ook in de tarievensfeer proberen we onze le den zo goed mogelijk te bedienen. Ver gelijken we onze debettarieven met die van de concurrentie, dan doen we het uitstekend. Ik heb er altijd wat moeite mee als ons 'coöperatief' resultaat wordt afgemeten aan de CBS index: ik meet het liever af aan de tarieven van de con currentie.' ADVIESRADEN IN PLAATS VAN OVERVOLLE COLLEGES De fusiebewegingen die zich met name in Limburg hebben voorgedaan, zijn ook aan de bank Roermond niet voorbijgegaan. Enkele jaren geleden is de bank gefuseerd met de Rabobank Herkenbosch. In de komende maanden zal een fusie met de banken Herten, Melick en St. Odiliënberg worden afge rond. In de fusiebesprekingen is een bij Rabobancairhet maaa/.tne van Je hank RoermonJ voor haar leden. zondere vorm gevonden om de leden van deze banken bij de nieuwe bank betrok ken te houden. Coenemans: 'Ik weet dat er bij tusies vaak voor wordt gekozen zo veel mogelijk zittende bestuurders op te nemen in de voortzettende lusiebank. Je krijgt dan vaak een sterke uitbreiding van het aantal leden in bestuur en raad van toezicht. Dat bemoeilijkt het overleg en de slagvaardigheid. Bovendien ben je dan vaak jaren bezig om weer naar normale proporties te groeien, waardoor er ook vaak jarenlang geen nieuw bloed in de colleges komt. 1 )at vinden w ij geen goe de zaak. Wij hebben in goed overleg met onze fusiepartners besloten 'adviesra den' op te richten. Zo'n adviesraad wordt ingesteld door de raad van toe zicht van de gefuseerde bank en voorge zeten door een lid van dat college dat al komstig is uit het gebied. In de adviesraad kunnen voormalige college leden worden benoemd die geen plaats krijgen in de colleges van de nieuwe bank. Daarnaast worden kandidaten aan gezocht die een belangrijke netwerk functie in dat gebied vervullen. Zo heb ben we nu een adviesraad voor Herkenbosch, terwijl dergelijke colleges ook zullen worden ingesteld voor de werkgebieden van de banken waarmee we op korte termijn zullen luseren. Een adviesraad komt enkele keren per jaar bijeen. Hun verslagen worden in ons be stuur behandeld, waardoor wij goed op de hoogte zijn van de specifieke wensen uit die gebieden. Een bijkomend voor deel hiervan is bovendien dat we op die wijze een bestuurlijk kader kunnen kwe ken. Overigens is bij de tusiebesprekin- gen afgesproken het ledenbestand van de gefuseerde banken op dezelfde w ijze te 'revitaliseren als we enige jaren geleden bij onze bank hebben gedaan. Voorlopig blijven we dus nog wel even bezig met het inhoud geven aan onze coöperatie aldus Coenemans. Bank&Bestuurder tv jaargang nummrr 4*9

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 9