GOEDE VOORTGANG Voorzitter Meijer gat bij de behan deling van de jaarcijfers het woord aan zijn collega voorzitter van de Hoofddi rectie, de heer Wijffels. Deze keek nog even met tevredenheid terug op het voorbije jaar, maar richtte zijn aandacht al snel op het jaar 1994 dat immers al bij na voor de helft was neergeslagen in de boeken van de bank. Zeer tevreden toonde hij zich over de ontwikkelingen van de kosten. 'Slagen wij erin onze prognose vast te houden, dan komen we over 1994 op een relatieve kostenstijging van 0%, een uitstekende prestatie, die overigens wel een flinke uitdaging in houdt voor de tweede helft van dit jaar', aldus Wijffels. Wat meer bezorgd toon de hij zich over het balansevenwicht dat met name begin 1994 fors was v erstoord als gevolg van de massale oversluitingen van hypotheken. Uitgebreid stond Wijf fels stil bij zijn 1 O-punten programma dat hij in de Algemene Vergadering van 1993 had ontvouwd. Van deze tien pun ten, die bij het eeuwfeest van de organi satie in 1998 zullen moeten zijn gereali seerd, kon hij er al twee afstrepen. De Financiële Verhoudingen binnen de or ganisatie noemde hij als eerste. Deze zijn herzien en onderstrepen de volwassen relatie tussen lokale banken en Rabo bank Nederland. Ook de Spaarbank is aanzienlijk vereenvoudigd. Het aantal spaarvormen is teruggebracht tot twee. Ook bij de overige acht voornemens stond hij stil om aan te geven dat goede voortgang was gemaakt bij het realise ren daarvan. Gezien het tempo van de fusies zou het hem niet verbazen wan neer het aantal banken in 1998 onder het genoemde aantal van 500 zou komen. Ondanks het opschonen van het 10-pun- ten programma met twee bleek Wijffels toch het aantal van tien te willen hand haven: aan de overgebleven acht punten voegde hij er opnieuw twee toe. Het zijn zaken waaraan de organisatie in de ko mende jaren veel aandacht zal moeten schenken: de vernieuwde communica tieve positionering, waarmee de verga dering die middag kennis zou maken, en de flexibilisering van de arbeidsverhou dingen in onze organisatie. Hij toonde zich een warm voorstander van indivi duele afspraken met (groepen van) werknemers ter vervanging van CAO- regelingen. In zijn ogen past het begrip 'collectiefniet meer in deze tijd van in- div idualisering. 'De CAO is een typisch v oorbeeld van het denken in oude sja blonen. Laten we het CAO loze tijdperk dat we nu meemaken, maar gebruiken om eens goed na te denken hoe we in de huidige tijd onze arbeidsverhoudingen beter en flexibeler kunnen organiseren' aldus Wijffels. INDRUKWEKKENDE ONTHULLING Onder het motto 'Samen Venieu- wen' werd in het middagdeel op in drukwekkende wijze kracht bijgezet aan de woorden van de beide voorzitters. Als symbool van nieuw elan onthulden bei den 'het nieuwe gezicht van de Rabo bank. Voor dat grote moment aanbrak, werd de Algemene Vergadering eerst meegenomen door de wereld van 'den ken en doorvoelen' achter de nieuw ge kozen positionering en huisstijl. Het En gelse bureau Newell Sorrell, dat tekent voor de creatie van het beeld merk, kwam over het voetlicht. Vanaf het begin van het contact met de Rabo bank was het bureau getroffen door de 'warmte die de organisatie uitstraalt' of, zoals één van de directeuren het uit drukte: 'people are at the heart of Rabobank'In een audio-visuele presen tatie kwam het hoe en waarom van de achterliggende nieuwe positionering haarfijn uit de doeken. 'De consument was eens heel diep in de ogen gekeken' Daarbij kwam naar voren dat consu menten van ons vooral samenwerking, persoonlijke aandacht en deskundigheid verwachten. Dat geldt zowel voor on dernemers als voor de meeste particu lieren die bij de Rabobank bankieren, tégen de achtergrond van een proces van voortschrijdende regionalisatie ligt er op basis van deze positionering voor een unieke, decentrale bank als de Rabobank een wereld open. Het thema 'Samen Vernieuwen' werd met een aantal voor beelden van succesvolle vernieuwing uit de praktijk van de aangesloten banken ondersteund. De heren Meijer en Wijffels licht ten de grote stap naar de ingrijpende ge- zichtsvernieuwing persoonlijk toe. Wijf fels sprak van het oude logo 'als het symbool van een voorbije periode, waar bij de bank centraal staat' en verklaarde dat 'het nieuwe beeldmerk de mens een traal stelt en dat daarin de opdracht en de ambitie besloten ligt waar de Rabo bank in komende periode voor staat. Meijer benadrukte nogmaals dat wij met 'de coöperatie in de kern van ons bank bedrijf' staan voor het organiseren van samenwerking als antwoord op behoef ten en ambities van onze leden en klan ten. Een associatie die het nieuwe beeld merk de mens in een context van tijd en richting zeker oproept. Het creatieve proces dat aan het ont staan van het beeldmerk ten grondslag lag, werd vervolgens op onnavolgbare wijze door de Nederlandse groep 'Flairck' en zangeres Margriet Eshuis muzikaal vertolkt. De geboorte van het nieuwe beeldmerk werd daarbij symbo lisch neergezet tegen een achtergrond van videobeelden uit de realiteit van het scheppingsproces. De Algemene Vergadering 1994 is daadwerkelijk geworden tot beginpunt van gezamenlijke vernieuwing. Vanat die dag staan persoonlijke en deskundige sa menwerking centraal in ons denken en doen. Bank&Bestuurcler 3c jaargang nummer 4 7

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 7