Tussen de oren N& Êt e bunnen er wat van! Terug- li j| kijkend op het verloop van de Algemene Vergadering is dit een gevoel dat bij veel van de ruim drie duizend bezoekers zal zijn opgekomen toen zij de Utrechtse Prins van Oranje zaal verlieten, de klanken van Flairck en Margriet Hshuis nog met zich meedra gend. De vergadering stond in het teken van de nieuwe en vernieuwende Rabo bank, straalde elan uit en gaf velen een oprecht gevoel van betrokkenheid. De mensen die de ruggegraat van de orga nisatie vormen, bestuurders en direc teuren, waren getuige geweest van een vergadering die niet te vergelijken is met alle voorafgaande. Nog nooit had bo vendien de techniek zo'n centrale rol ge speeld. Raboband en het audiovisuele beeldverslag lagen de dag na de Alge mene Vergadering bij de banken, zodat ook de medewerkers kennis konden ne men van het verloop van die dag en van de nieuwe huisstijl. De Algemene Ver gadering 1994 is zeker niet te beschou wen als de afsluiting van een intern pro ces dat zo'n twee jaar geleden werd ingezet en dat, naast kostenreductie, een verbetering van het commercieel han delen tot doel heeft. Wel is nu de rich ting bepaald en liggen de hoofdlijnen van het toekomstige beleid vast. Nu nog de invulling en het resultaat! De buitenwereld heeft nog weinig gemerkt van deze vernieuwingen. Dat staat nu te gebeuren. Maar zijn we er klaar voor? Is het een kwestie van tech niek, of komt er toch meer bij kijken? Het verloop van de Centrale Kring vergadering van 18 mei gat een uitste kend beeld van wat er echt nodig is om tot nieuw beleid te komen. Er is op pa pier een nieuw beleid getormuleerd voor de particulierenmarkt. Segmente ring is daarbij een centraal thema. Eenzelfde segmentering zal ook in de bedrijvenmarkt plaats vinden. Beide bewegingen stellen het lid en de cliënt centraal. Dat is vrij gemakkelijke of mis schien wel tè gemakkelijk geformuleerd, zoals de heer J.L. Graven, vertegen woordiger van de kring Peelland, aan gaf. In zijn ogen is die klant wat op de achtergrond geraakt. Wordt immers bij nieuw beleid de oplossing vaak niet ge zocht in het aanbieden van nieuwe pro- dukten en structuren, zonder dat echt goed wordt geluisterd naar de wensen van de klant? 'Het nieuwe, op de cliënt gerichte beleid moet zijn plaats vinden 'tussen de oren', het moet bewust wor den beleefd. Juist een coöperatieve bank als de Rabobank zou die klant centraal moeten stellen, maar zijn we de laatste jaren eigenlijk niet wat te ver van die klant af komen te staan? Hebben we de klant wel voldoende serieus genomen?' aldus Graven. Volgens hem is het dan ook noodzakelijk het nieuwe beleid ver gezeld te doen gaan van een ingrijpende mentaliteits- en gedragsverandering. Dit zou moeten gelden voor alle betrokke nen: bestuurders, directeuren en mede werkers. Een cri de coeur die door Hoofddirectielid Van den Broek werd erkend en onder streept. Het masterplan dat de introductie van het nieuwe beleid vergezelt, zal veel aan dacht besteden aan die mentaliteitsom buiging. Aan directeuren zullen daartoe trainingen worden aangeboden. Bezien zal worden of ook voor bestuurders con ferenties kunnen worden ontwikkeld om de klantgeoriënteerdheid een nog dui delijker plek in de dagelijkse praktijk te kunnen geven. Ook het tijdens de Algemene Ver gadering gepresenteerde logo moet meer zijn dan een optisch aardigheidje met fraaie kleuren en een opvallende vormgeving. Het logo zal het ambitieu ze boegbeeld moeten zijn van een ver nieuwde Rabobank. Het is tot stand ge komen na een grondig onderzoek van onze bank, onze coöperatie, onze leden en onze cliënten. De introductie zal worden voorafgegaan door een intensie ve campagne die in eerste aanleg niet op de buitenwereld zal zijn gericht, maar op onszelf. We zullen van en met elkaar moeten leren inzien wie we zijn en wat het betekent onze klanten centraal te stellen. We zullen inhoud moeten geven aan begrippen zoals persoonlijk, des kundig en samenwerking. Daarom ook zal in het najaar een forse inspanning worden verricht in de richting van onze medewerkers om hen inzicht te geven in de achtergronden die hebben geleid tot het ontwerp van onze nieuwe huisstijl. Zij zullen immers sterk worden betrok ken bij de presentatie ervan. Deze cam pagne biedt tevens de mogelijkheid het segmentheleid voorde particulieren markt breed onder hun aandacht te brengen. Begin 1995 zal de organi satie mentaal en technisch klaar moeten zijn voor een nieuwe fase in het bestaan van de Rabobank. Dan is ook het moment aangebroken de bui tenwereld tegemoet te treden met onze nieuwe huisstijl en duidelijk te maken dat je er met de Rabobank niet alleen voor staat. ROOSEN Bank&BestUurder U' jaargang nummer 4 J

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 3