ming gekregen. Hoofddirectielid H. van den Broek ging in laatste termijn in op de ze belangrijke stap in de ingezette ver nieuwingsslag. Belangrijke constatering was dat bij plaatselijke banken twijfel be staat over de uitvoerbaarheid van het be leid. Rabobank Nederland zal grote in spanningen dienen te leveren. Van den Broek stelde de organisatie een 'master- plan' in het vooruitzicht, waarin de uit werking van het beleid voor de komende jaren zal worden opgenomen: 'Het nieu we beleid is zo ingrijpend dat het stap voor stap moet worden uitgewerkt en geïmplementeerd.' Hierbij zal de BVC Particulieren een belangrijke rol spelen. De CKV drong aan op het hanteren van duidelijke tijdlijnen in het 'masterplan' en het daarin onderstrepen van de nood zaak om te komen tot een centraal ge stuurde en uniforme aanpak voor de be diening van het segment Basisvoorziening. Een opmerking vanuit de CKV, die overigens ook als een rode draad door an derc agendapunten liep, betrof de drin gende noodzaak om nu vooral te komen tot een mentaliteitsomslag. Als resultaat van de vernieuwingsslag moet opnieuw de klant in plaats van het produkt daad werkelijk centraal worden gesteld. Zoals het volgens de spreker een coöperatieve bank overigens betaamt. 'Wellicht het moeilijkste element', beaamde Van den Broek. Door op de vernieuwing gerich te opleidingen zal aan deze omslag bij di recteuren, maar vervolgens ook bij me dewerkers en bestuurders, worden gewerkt. IMAAR DE PRAKTIJK TOE ACTIVEREN De voorzitter van de Raad van Be heer, W. Meijer, ging nader in op de be tekenis van de brochure 'De Signatuur van de Rabobank; over de stijl van co- operatief bankieren''Als de organisatie besluit deze brochure te gaan hanteren, moet dat ook daadwerkelijk gebeuren', hield Meijer zijn gehoor voor. Hij wees erop dat de medewerkers eigenlijk on voldoende bij de bespreking waren betrokken en liet een waarschuwend geluid horen: 'De in- en externe ver anderingen maken het noodzakelijk de positie van de organisatie telkens in her overweging te nemen en daaraan de vraag te koppelen welke consequenties voor het dagelijks handelen daaruit moe ten worden getrokken.' Mede op grond daarvan vroeg hij aan de beheerscolleges en de medewerkers grote aandacht voor de concretisering in het dagelijks hande len v an de uitgangspunten die in de bro chure zijn vastgelegd. 'De brochure zal naar de praktijk toe moeten worden ge activeerd, continu beschikbaar moeten zijn en steeds opnieuw worden bespro ken', hield Meijer de CKV voor. Hoewel de 'Signatuur' niet is be doeld als een aanzet tot een inhoudelij ke discussie over de toekomst van de coöperatie en haar structuur, werd door de bespreking ervan in veel kringen ech ter wel de behoefte aan zo'n discussie ge voeld. Die behoefte leeft overigens ook bij de Raad van Beheer. Samen met de Hoofddirectie gaat dit college na hoe de ze gedachten in de organisatie bespreek baar kunnen worden gemaakt. In het na jaar zullen nadere voorstellen daarover worden ontwikkeld. GEEN HALFSLACHTIGHEID Het grootste deel van haar tijd be steedde de CKV aan de behandeling van een zeer goed ontvangen nota over het communicatiebeleid. Daarin werden gefundeerde veranderingen in de posi tionering en de huisstijl - het beeldmerk in het bijzonder aan de orde gesteld. Na een langdurige periode van onder zoek waren Raad van Beheer en Hoofd directie tot de slotsom gekomen dat besluitvorming over de nieuwe positio nering en huisstijl geen verder uitstel meer duldt. Profiel en herkenbaarheid van de Rabobankorganisatie zijn aan ern stige erosie onderhevig, in- en extern wordt ervaren dat de Rabobank in de communicatie onvoldoende aanwezig is en bovenal is de Rabobank sinds 1993 be zig met een grondige vernieuwing. Meijer benadrukte dat de Rabobank zich op dit punt, gezien de aanzienlijke in spanning en investering, zeker geen half slachtigheid kan veroorloven. 'De wijzi gingen van de huisstijl dienen opvallend te zijn en een nieuwe huisstijl moet ge durende een aanmerkelijk aantal jaren kunnen worden gehandhaafd', aldus Meijer, overigens zonder afbreuk te doen aan de verdiensten van het oude ver trouwde beeldmerk. Hij verklaarde dat uit de positioneringsverkenning heel na drukkelijk naar voren is gekomen dat as pecten zoals samenwerking en het een traal stellen v an de cliënt, in de komende tijd de dragende elementen in de com municatie zouden dienen te zijn. DE MENS CENTRAAL Vanuit dezelfde invalshoek memo reerde Van den Goorbergh, die namens de Hoofddirectie de nieuwe huisstijl in troduceerde, de eerder die dag in de CKV gemaakte opmerking over de nood zaak om tot een mentaliteitsverandering te komen. De Rabobankorganisatie dient als bank en als coöperatieve vereniging lid en cliënt centraal te stellen. 'Dit is ook het centrale thema van de thans voorliggende onderwerpen van het com municatiebeleid, de nieuwe huisstijl en de positionering', aldus Van den Goor bergh. Alvorens het nieuwe beeldmerk van 'de menselijke zonnewijzer' te ont hullen, ging hij uitgebreid in op het on derzoek en het gedachtengoed waarop de positionering en de nieuwe huisstijl zijn gebaseerd. Aan de hand van zijn heldere betoog werd duidelijk dat de nieuwe huisstijl - qua uitstraling en qua timing het krachtige symbool is van de nieuwe wijze waarop de Rabobankorganisatie de markt tegemoet wil treden. Van den Goorbergh benadrukte dat een goede voorbereiding vereist is, w il de intro ductie van het nieuwe logo samengaan met een mentaliteitswijziging binnen de organisatie. Alle medewerkers van de Rabobankorganisatie zullen op dit punt na de zomer worden geïnstrueerd en bij de presentatie naar buiten begin vol gend jaar worden betrokken. 'De im plementatie dient goed en onder strakke regie te verlopen om een optimaal intro ductie-effect te verkrijgen', aldus Van den Goorbergh, die met de presentatie van het nieuwe beeldmerk applaus oogstte. Na deze historische CKV is helder voor ogen komen te staan dat om de woorden van de voorzitter van de Raad van Beheer aan te halen 'de Rabo bankorganisatie met de introductie van de nieuwe huisstijl haar ambities beves tigt en ondersteunt De CKV van 18 mei was van het nieuwe elan reeds merk baar doortrokken. Bank&Bestuurder 5c jaar^anjj nummer 4

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 15