onder meer als gevolg van de plaatsing van geldautomaten, en werden de te hanteren tarieven meer in overeenstem ming gebracht met de adviezen van Rabobank Nederland. Volgens Abbring kostte dit laatste wel wat moeite. 'We waren er altijd trots op dat onze renta biliteit het ons mogelijk maakte voor onze leden tarieven te hanteren die dui delijk gunstiger lagen dan de adviesta rieven. We realiseerden ons tegelijker- lijd dat het coöperatieve karakter van onze bank niet alleen een kwestie van ta rieven is, maar ook alhankelijk is van za ken zoals betrokkenheid, snelle besluit vorming en deskundigheid. Daar willen we geen concessies aan doen. Maar we hebben binnen het bestuur wel stevig ge discussieerd voordat we besloten onze tarieven wat meer in overeenstemming te brengen met de adviestarieven'aldus Abbring. PERSONEELSREDUCTIE GEREALISEERD Als gevolg van deze en andere maat regelen bleek het mogelijk het kostenni veau te verlagen en het personeelsbestand met zes medewerkers te reduceren. Ook hiervoor koos de bank een eigen aanpak. Voor uitstroom in aanmerking komende medewerkers, onder meer alkomstig van de bijkantoren, werden op detache- ringsbasis aan collega banken beschik baar gesteld. Directeur De Jong kan nu vaststellen dat hiermee een vlotte uit stroom tot stand kwam: 'We hebben hiervoor kwalitatief goede medewerkers in aanmerking gebracht. Bovendien heb ik heel nadrukkelijk mijn collega-direc teuren uit onze kring opmerkzaam ge maakt op het bestaan van deze mede werkers. Het kostte weinig moeite hen bij naburige banken onder te brengen, temeer omdat in de functies die wij be schikbaar stelden, doorgaans veel ver loop is. Het is zowel voor de medewer kers als voor mij vlot verlopen. Personeelsreductie brengt natuurlijk spanningen met zich mee, maar binnen onze bank was er toch als gevolg van alle exercities een klimaat ontstaan waardoor dergelijke spanningen goed konden worden opgevangen.' DOE-EDAB-ZELF Omdat de bank De Graafstroom blijk had gegeven goed te kunnen om gaan met dergelijke op kostenreductie gerichte operaties, werd de bank eind 199 3 benaderd om als proefbank te fun geren voor het project 'doe EDAB zelf 'Het was voor onze bank een uitdaging om hieraan mee te doen. We wilden nu wel eens weten of we op de goede weg zaten. Het tijdsbeslag dat dit project vergt is niet gering. Zo heelt het hoofd Bedrijfsvoering veel tijd moeten vrijma ken voor interviews, analvses, hegelei ding en dergelijke. Ook het hoold Ves tigingen heeft veel tijd in het project gestoken. Uiteindelijk hebben we dertig procesverbeteringsvoorstellen van EDAB overgenomen. Zelf hebben we er nog een stuk of zes aan toegevoegd. Uit het onderzoek is gebleken dat wij in de per sonele sfeer in de komende jaren nog bij na twee mensjaren kunnen bezuinigen. Daarmee is in mijn ogen wel aangetoond dat deelname aan een dergelijk project zeker zinvol is, zells als je het gevoel hebt reeds maximaal in je bezetting te hebben gesneden', aldus De Jong. EEN BEETJE REK MOET BLIJVEN De colleges waren ook aanwezig bij de presentatie van het resultaat van het EDAB-project, zoals ze steeds op de hoogte werden gehouden van het ver loop. Abbring daarover: 'Ik heb deze EDA B-operatie weieens vergeleken met een medisch onderzoek. Op zichzelf voel je je niet ziek, maar je w ilt weten ot er geen verborgen gebreken zijn. Welnu, wc hebben nu een beeld tot hoe ver we in onze kostenreductie eventueel nog kunnen gaan. Maar we weten nu ook dat we nog enige rek hebben als er zwaar weer komt. We houden die rek er voor lopig in om wat speelruimte te houden en ons personeel niet opnieuw te con fronteren met inkrimping. We hebben nu een prima beeld van onze bank en ook als bestuur geeft je dat de zekerheid dat beslissingen zijn gebaseerd op gerijpt inzicht.' WAT IS 'DOE-EDAB-ZELF'? EDAB (Efficiency Drive Aange sloten Banken) is binnen onze organi satie langzamerhand een bekend be grip geworden. Over dit project berichtten we eerder in Bank 8c Be stuurder van januari 1993. EDAB heeft tot doel aan te tonen dat ver werkingsprocessen bij de lokale ban ken doelmatiger kunnen worden uit gevoerd en dat daardoor aanzienlijke besparingen zijn te realiseren. Hiertoe worden de circa zestien belangrijkste produkt/proces-combinaties binnen de bank geanalyseerd, resulterend in veertig verbeteringsvoorstellen Uit de tot nu toe opgedane erva ringen wordt duidelijk dat EDAB in derdaad tot een forse kostenreductie kan leiden. Tot eind maart 1994 heb ben 1 33 banken aan EDAB deelgeno men. In 1993 bedroeg de gerealiseer de besparing in arbeidsplaatsen bij deze groep banken 414. Bij de overi ge ruim 500 banken vervielen 675 ar beidsplaatsen. In de loop van 1993 is EDAB uit gebreid met EDAB+, w aarin de deel nemende banken ook eigen verbete ringsvoorstellen onder meer gericht op produktiviteitsverhoging kunnen inbrengen. Voor EDAB kwamen tot nu toe slechts middelgrote en grote banken met een personeelsbestand van ten minste 30 medewerkers in aanmer king. Steeds twee functionarissen van Rabobank Nederland voeren het pro ject ter plaatse uit, hetgeen de 'prijs' voor met name kleinere banken be zwaarlijk maakt. Om aan de vraag naar een EDAB- achtige aanpak bij banken met zo'n twintig a dertig medewerkers te vol doen, is besloten EDAB ook geschikt te maken voor een doe-het-zelf-aan pak. Voor f 10.000,- per bank wrordt een aanpak beschikbaar gesteld, waar bij vooral de meer arbeidsintensieve analyserende werkzaamheden door medewerkers van de bank zelf worden verricht. De door automatisering on dersteunde diagnose van de gegevens vindt nog wel plaats door een mede werker van Rabobank Nederland, die ook behulpzaam is bij de toetsing van de geïnventariseerde gegevens aan de referentiecijfers. In deze aanpak wor den ook EDAB+ elementen meege nomen. IJa i k&Bestuurder 5j aar£ang nummer 5 7

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 17