De Rabobank op weg naar een nieuwe huisstijl? 5 Toen de Rabobank ten doop werd gehouden, nu zo n kleine kwart eeuw geleden, kreeg zij als kenmerk in haar vignet de oplopende lijn mee en haar 'huiskleur' werd helder blauw. Voor die tijd een sterk vignet, een vignet van zelfvertrouwen, herkenbaar voor de buitenwereld en een inspiratiebron voor allen die bij de nieuwe bank waren betrokken. Blijft dit vignet ook ons baken voor de toekomst, nu er zoveel aan het veranderen is? Wij spraken hierover met dr. W.M. van den Goorbergh, lid van de Hoofddirectie. n gesprekken met bestuurders en me I dewerkers van Rabobanken ervaar ik vaak een zekere emotionele binding met ons vignet. Heel begrijpelijk als je je realiseert dat zo n vignet is verbonden aan een bank die in de afgelopen twintig jaar een ontwikkeling heelt doorgemaakt waar je met recht trots op kunt zijn. Maar een vignet kunnen we niet los zien van onze eigen ontwikkelingen als bank, de concurrentie, de markt en de mens van nu. We ontkomen er dan ook niet aan ons regelmatig te beraden op de ef fecten van dergelijke ontwikkelingen. Onlangs hebben we een onderzoek inge steld naar onze positionering. We wilden een antwoord hebben op de vraag waar wij als Rabobank staan en hoe onze klan ten ons zien', aldus Van den Goorbergh. Het onderzoek richtte zich op een aantal terreinen. Allereerst op de con ditie van de Rabobank zeil. De conclu sie was dat de vele veranderingen die de ze doormaakt, leiden tot een 'nieuwe' Rabobank, volop in beweging als gevolg van de eenachtste operatie, EDAB, DEI TA, het nieuwe particulierenbeleid en dergelijke. Bij dat onderzoek is daarnaast de omgeving waarin wordt gewerkt, be trokken. Ook hier kon slechts worden vastgesteld dat er sprake is van een gro te dvnamiek als gevolg van individuali sering, vergrijzing, een verhoogde mo biliteit, veranderende politieke en religieuze keuzen. Bovendien is de con currentie in het bankenlandschap nog nimmer zo scherp geweest. De ING Bank, de Postbank en de ABN Amro hebben elk hun eigen positie in de markt die wordt onderstreept door hun inten sieve reclame-uitingen. Dit versterkt hun herkenbaarheid en daardoor hun concurrentiekracht. De laatste invals hoek van het onderzoek betrof onze klanten en met name hun motieven bij het afnemen van (financiële) diensten. DIEPTE-INTERVIEWS MET KLANTEN Van den Goorbergh: 'Dat klanten- onderzoek hebben we heel fundamen teel aangepakt. Dat was wel nodig ook, omdat we dat terrein een beetje hadden verwaarloosd. Er zijn diepte-interviews met klanten gehouden die veel aan het licht hebben gebracht over hun houding ten opzichte van ons en hun motieven om een bank te kiezen ot deze juist vaar wel te zeggen. Door dat onderzoek heb ben we een heel scherp beeld van onze klanten gekregen. We hebben ontdekt dat de overgrote meerderheid van onze klanten, zowel de particulier als de on dernemer, kan worden gekarakteriseerd met de begrippen harmoniezoekers en zekerheidszoekers. De eerste categorie acht zichzelf bij financiële zaken des kundig en zelfstandig en ziet de bank als een partner waarmee hij een persoonlij ke band onderhoudt. De tweede groep ziet de bank als een soort coach die zijn financiële zorgen voor een belangrijk deel overneemt. Beide groepen hechten aan een goede persoonlijke relatie met hun bank, maar dan wel op een eigen tijdse en klantgerichte manier. Men wil een bank die de klant niet bevoogt of be tuttelt, maar actief ondersteunt op een breed terrein van financiële dienstverle ning. Mede op basis van dit onderzoek is geconcludeerd dat de Rabobank in haar optreden met name zal moeten worden herkend als een bank gericht op samen werking, op persoonlijke aandacht en op deskundigheid. Begrippen die sterk aan sluiten bij onze coöperatieve structuur en in het verlengde liggen van onze nor men en waarden die we onlangs hebben neergelegd in de brochure over de Sig natuur. Deze drie begrippen zijn ook lei dend voor communicatieve uitingen. Een zeer belangrijke communicatieve uiting is de huisstijl, waar het vignet een centraal onderdeel van uitmaakt.' EEN NIEUW VIGNET Over de huisstijl heeft Van den Goorbergh een uitgesproken mening: 'Huisstijl is essentieel voorde vraag hoe je door je omgeving wordt waargeno men, hoe men je identiteit beleeft. Je eigen gevoelens bij een huisstijl kunnen en mogen niet centraal staan. De huis stijl moet uitdragen wat je wilt en voor al wat je wilt zijn. Welnu, we willen een bank zijn waarop de begrippen samen werking, persoonlijk en deskundig van toepassing zijn. Huisstijl kan hierbij on dersteunend werken door gebruik van kleuren en vormen, maar vooral door een vignet. Hit onderzoek is duidelijk gebleken dat ons huidige vignet sleets begint te raken. Het wordt in aanzien lijk mindere mate herkend dan de vig netten van andere bekende bedrijven. Het wordt ervaren als hoekig, afstande lijk en stoffig. I let stelt de bank centraal en niet onze klant. Er gaat onvoldoende positieve werking vanuit in de richting van onze klanten. Ik wil overigens dui Bank&Be stuurde r 3 e jaargang nummer 12

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 12