De Centrale Kringvergadering heeft een belangrijke functie in de be sluitvorming binnen onze Rabobankor- ganisatie. De verslagen van de verga deringen geven dat ook aan met onder werpen zoals het financieringsbeleid, de transactiegebonden tarifering, de kos tenreductie en de aanpassing in het as sortiment spaarprodukten. Goed voorbereid door de Beleids voorbereidingscommissies. kwamen hierover voorstellen in de CKV. Na toetsing in de kringvergaderingen volg den definitieve besluiten en werden de plaatselijke banken geïnformeerd. In onze grote coöperatie is het niet anders mogelijk dan dat er op centraal niveau beleidsvoorbereiding plaatsvindt. Maar van daaruit moeten voorstellen in een vroeg stadium de breedte van de krin gen in, om zo aandacht te krijgen in de bestuurskamers van de lokale banken. Voor uitvoering van het beleid is draag vlak aan de basis nodig, dus is betrok kenheid van de beheerscolleges en di recteuren van wezenlijk belang. Het proces van achtereenvolgens: discussie, voorstellen en besluitvor ming. speelt zich naar mijn mening af op een té smal deel van onze organisa tie. We zouden de kringen hier na drukkelijker bij dienen te betrekken. Kringvergaderingen hebben thans een overwegend informatief karakter. De inleiders van Rabobank Nederland ge ven meestal de bezoekers het gevoel dat 'de koek al gebakken is'. Zij be oordelen suggesties en opmerkingen meestal ter plekke en die komen zelden verder. Deze werkwijze geeft het ge voel dat er weinig ruimte bestaat voor bijstelling. De vraag is nu of onze huidige overlegstructuren in dat kader passen. Ervan uitgaande dat er géén grote ver schillen per kring bestaan, zal het nodig zijn de vergaderstructuur aan te passen. Discussiepunten horen niet op een over volle agenda van een middagvergade ring. Oplossing: extra kringvergaderin gen of een hele dag voor de kringver gaderingen uittrekken. Het opdelen van een kringvergadering in clusterbijeen komsten is een andere mogelijkheid. f'i Dat vergt veel tijd. vindt u? Het gaat hier om het evenwicht tussen de moge lijkheden en onmogelijkheden. Zeg genschap en het vergroten van de be trokkenheid kosten tijd en energie. Ver kiezen we het 'wij-gevoel' binnen onze Rabobank nadrukkelijk neer te zetten, dan hebben we géén keuze en moeten we het gehele speelveld van onze orga nisatie benutten. Het is mij opgevallen dat er tijdens conferentiedagen voor bestuurders een behoefte valt waar te nemen voor het uitwisselen van gedachten over organi satorische punten die op plaatselijk ni veau spelen. Leden van de beheerscol leges zouden, zo blijkt, hun mening over een aantal zaken graag eens willen toet sen aan die van collega-bestuurders. Jammer genoeg is de tijd daarvoor beperkt en gebeurt dit alleen tijdens de lunch en koffiepauzes. Hieraan zouden we invulling kunnen geven door in kringverband periodiek, bijvoorbeeld jaarlijks, overleg te plannen voor de voorzitters van de besturen. De deelna me te beperken tot de bestuursvoorzit ters heeft géén andere reden dan een praktische. Voor een effectieve uitwis seling van onderwerpen moet de groep niet te groot zijn. De gedachtenwisse- ling zou kunnen gaan over organisato rische punten die veelal jaarlijks terug komen, zoals: De opzet van de algemene verga dering van de plaatselijke banken. Hoe en welke onderwerpen presen teren, welke hulpmiddelen? De vergaderstructuur van bestuur en raad van toezicht, leder college heeft zijn eigen statutaire taak en hoe vertalen we dit naar effectief vergaderen? Het starten en begeleiden van de eindejaarscyclus: het opstellen van het beleidsplan, het beoordelen van de directeur, het maken van de be groting. Afstemming van actuele zaken die telkens weer in kringverband spelen. Het ligt voor de hand voor deze bij eenkomsten ook de adjunct-regiodirec teur en een vertegenwoordiging van het kringbestuur uit te nodigen. Deze ver tegenwoordiging zou kunnen bestaan uit de kringvoorzitter en de beide direc teuren of één van hen, om zo informa tie te kunnen doorleiden naar hun ach terban. De komende jaren zullen vele be leidszaken onze aandacht vragen. We groeien naar en fuseren tot grotere ban ken, waarmee op zichzelf de complexi teit voor de bestuurders en directeuren zal toenemen. Op lokaal niveau zal de organisatie moeten kloppen. Dat is ook de opzet van de Rabobank: de plaatse lijke bank is de basis, het hart. Het hart van de Rabobank moet kloppen in tweeërlei zin. G G. Bouwman voorzitter bestuur Rabobank Kamerik In de vorige column (november 1993) van de hand van mr. J.L.M. Niers stond vermeld dat hij secretaris is van de Raad van Beheer. Hij is echter vice- voorzitter van dit college. Bank Bestuurder 3e jaargang nummer 1 pagina 4

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 4