voldoende worden geuit. Jak is het daar mee eens: 'Bij kringvergaderingen wordt inderdaad vaak alleen geluisterd en instemmend geknikt, zonder dat de irritaties of vragen die men heeft, wor den geuit. Overigens ontbreekt het bij de vertegenwoordigers van Rabobank Nederland ook wel eens aan een goed inlevingsvermogen.' Het bestuur van De Kempen komt zes tot acht keer per jaar bij elkaar. Over het algemeen zijn de vergaderingen ge richt op de komende kring- en Centrale Kringvergaderingen. Van Elderen: 'Wij nemen alle agendapunten door, voorzo ver ze relevant zijn. We spreken hier af wie over welke punten wat in de Cen trale Kringvergadering gaat zeggen. Aan de hand van het verslag bekijken we of er met de standpunten die we heb ben uitgedragen ook iets wordt gedaan.' Kijkend naar de agenda voor de CKV van 24 november moet bestuurder Jak iets van het hart ten aanzien van de rol van de kringen. 'Er komen op de CKV drie voorstellen aan de orde die niet in de kringen zijn besproken, maar wel per 1 januari 1994 in werking moeten tre den. Je moet daarover dus zonder last of ruggespraak, zonder de achterban te hebben gehoord, een standpunt inne men. Dat vind ik bezwaarlijk. Het is mij niet duidelijk waarom deze zaken op zo'n manier worden geagendeerd, ter wijl andere punten wél in de kringver gadering aan de orde komen. Het ge beurt vaker en ik vraag me af wat voor functie de kring dan heeft. Mijn indruk is dat er onvoldoende rekening wordt gehouden met het bestaan van de krin gen. Vanuit Rabobank Nederland is de aandacht erg gericht op de CKV. Daar worden de beslissingen genomen. Zo is het voorstel over het spaarbankbeleid door diverse kringen bekritiseerd. Maar de nota voor de CKV is niet gewijzigd. Dat vind ik geen goede zaak.' Het zou beter zijn als de bestuurders inzicht wordt gegeven in de amende menten die er door Beleidsvoorberei dingscommissies en kringvergaderin gen zijn ingebracht. Een mondelinge toelichting op de CKV zelf is ontoerei kend, vindt het kringbestuur van De Kempen. Beter is het om het een en an der van tevoren op papier te zetten, zo dat het in de voorbereidingen kan wor den meegenomen. Jak: 'Ik vind het een gemis dat niet bij ieder agendapunt voor de CKV dat in de kringen is behandeld, een samenvatting zit van het oordeel van de kringvergaderingen. Nu zie je een verslag van iedere kring, maar een dwarsdoorsnede waarbij je per agenda punt of onderwerp een samenvattende visie van de kringen ziet, zou zeer wel kom zijn. Dat maakt de discussie in de CKV gemakkelijker. CKV-afgevaardig- de Van Geloven zou graag zien dat agen dapunten die in de CKV veel oppositie ondervinden, in de kringen worden te ruggebracht. 'Als een agendapunt in de CKV op weinig oppositie stuit, dan is het blijkbaar een goed voorstel. Natuurlijk zijn er zaken die snel moeten gebeuren en dan moet je je afvragen of je de lan ge weg moet bewandelen, of met het raadplegen van de CKV kunt volstaan. Andere zaken lenen zich door hun ge detailleerdheid of formele karakter niet om te worden doorgeleid naar de krin gen. Die afweging mag er best zijn, maar moet zorgvuldig worden gemaakt. De afgevaardigden gaan naar de CKV, na dat ze zich terdege in de kringbestuurs vergaderingen hebben voorbereid. Na tuurlijk hebben we niet alle leden uit de kring erbij betrokken. Daarvoor zijn we kringbestuur. De behandeling van een wetsontwerp in de Tweede Kamer volgt in principe dezelfde weg.' CK V-af ge- vaardigde Willems vindt desondanks dat bepaalde zaken beter zouden moeten worden afgestemd met de achterban. 'Ik zou me dan een stuk prettiger voelen.' Het idee een overleg voor voorzit ters van banken in het leven te roepen om zo een breder platform te creëren, wordt met gemengde gevoelens ont vangen. Kringbestuurder R.ll.C. Huij- bers, voorzitter van de Rabobank Dui zel, benadert het idee met enige reser ve: 'In een vorige kring waarvan ik deel uitmaakte, is het voorzittersoverleg na enige tijd doodgebloed.' Directeur Wil lems: 'Het zou de betrokkenheid enorm vergroten.' Er schuilt een gevaar in de vrijblijvendheid van een dergelijk over leg, vindt Ten Donkelaar: 'Voorzitters voelen zich bij dat overleg vaak niet he lemaal vrij om te zeggen hoe hun bank erover denkt. Ze willen dan eerst weer ruggespraak houden voordat ze een standpunt op tafel leggen. Onder die condities heeft zo'n bijeenkomst na tuurlijk niet veel zin. Een kringbestuur der heeft een andere rol: hij wordt ge acht een mening te hebben.' Van Gelo ven vindt het geen goed idee om overleggroepen te organiseren tussen de officiële organen van de plaatselijke banken en het kringbestuur in. 'Het is prima als er daadwerkelijk iets leeft, maar anders verzandt het al snel in ver gaderen om het vergaderen.' De gang van zaken op de Centrale Kringvergadering en in de kringen roept ten slotte nog wat discussie op. Afge vaardigde Willems woonde in septem ber jl. zijn eerste Centrale Kringverga dering bij: 'Wat mij erg is tegengeval len op de CKV is de inhoud van de discussie. Er wordt te veel over details gepraat.' Kringvoorzitter Van Elderen legt uit dat dat ook niet de bedoeling is. 'Er zou best iets meer mogen worden gestuurd op wat er bijvoorbeeld bij een eerste behandeling in de CKV wordt verwacht. Bij een eerste behandeling oordeelt de CKV alleen maar of het voorstel geschikt is om door te leiden naar de kringen. Maar in sommige ge vallen wordt al uitputtend over de hoed en de rand gesproken.' De kringvergaderingen zijn een stuk levendiger geworden dan tien jaar geleden, zo is de algemene opvatting. De Hoofddirectie geeft doorgaans een korte toelichting op de agendapunten, maar stelt zich verder luisterend op. Van Elderen: 'Er is een veel grotere open hartigheid, want ook de kwade kanten worden nu besproken. Daarmee stellen Raad van Beheer en Hoofddirectie zich kwetsbaarder op en wordt discussie uit gelokt.' Agenda CKV roept vragen op De afgevaardigden van de kring De Kempen tijdens de CKV van 24 november jl.: v.l.n.r. J.A Willemsen, mr. L.C. van Elderen en J.M.J. van Geloven. Amendementen opnemen in voorstellen CKV Gemengde gevoelens over voorzittersoverleg Kringen levendiger Bank Bestuurder 3e jaargang nummer 1 pagina 22

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 22