plooien glad te strijken. Zij voelen niet
veel voor een permanente overlegstruc
tuur met de banken buiten de kringver
gaderingen om. Van Geloven noemt de
informele contacten bij de kringverga
deringen een belangrijke informatie
bron, terwijl ook de vertegenwoordi
ging van het kringbestuur bij jubilea en
andere feestelijke gelegenheden van
banken voldoende ruimte biedt om ge
dachten uit te wisselen. 'Het is een we
zenlijke opdracht van een kringbestuur
der om veel te luisteren en dat mee te
nemen in vergaderingen van het kring-
bestuur. Bovendien moet de lokatie
voor de kringvergadering voldoende
mogelijkheden bieden om tijdens de
pauze met de achterban van gedachten
te wisselen. Dat is beter dan zoiets na
afloop te organiseren. Slechts enkele be
stuurders blijven na, de meesten gaan
direct naar huis.'
Ook de overige kringbestuursleden
vinden de contacten van het kringbe
stuur met de achterban op dit moment
voldoende. Van de 26 banken in de
kring zijn er nu zes in het kringbestuur
vertegenwoordigd. 'De directeuren van
de plaatselijke banken bespreken regel
matig in de vergaderingen van de Ver
eniging van Directeuren van Raboban-
ken (VDR) zaken die de kring betref
fen', vertelt J.J.M. Mezenberg, directeur
van de Rabobank Oirschot. Hij is on
langs in het kringbestuur benoemd en
woonde nog niet eerder een vergadering
ervan bij. J.A. Willems, directeur van de
Rabobank Aalst, vertelt dat de vergade
ringen van de VDR zo worden gepland
dat de agenda van de kringvergaderin
gen kan worden besproken. 'Daar wor
den afspraken gemaakt over welke ban
ken in de kringvergadering over een be
paalde kwestie het woord voeren. Dat
overlegt de directeur met het bestuur
van zijn bank. Het uitgangspunt is dat
de bestuurders het woord voeren, tenzij
het een bancair-technisch onderwerp
betreft.' Bestuurders kennen, in tegen
stelling tot directeuren, geen overkoe
pelende vereniging en lijken wat dat be
treft in een geïsoleerde positie te verke
ren. Bestuurder Jak ziet daarin geen
onoverkomelijke problemen. 'Het is ze
ker niet lastiger voor een bestuur. Als
een bank iets naar voren wil brengen en
ze voelt zich daar alleen niet sterk ge
noeg voor, dan is het kringbestuur de
aangewezen instantie.'
Adjunct-regiodirecteur mr. C. ten
Donkelaar is (ambtelijk) secretaris/pen
ningmeester van het kringbestuur, maar
maakt daarvan formeel geen deel uit.
Slechts in enkele kringen is dat het ge
val. Vaak wordt de secretaris gekozen
uit het kringbestuur, met als argument
dat deze onafhankelijker is. In De Kem
pen is bewust gekozen voor de adjunct
regiodirecteur als secretaris. Voorzitter
Van Elderen: 'De adjunct-regiodirec
teur kan een brug vormen tussen Rabo
bank Nederland en de plaatselijke ban
ken. Hij woont beleidsgesprekken bij
van plaatselijke banken en de vergade
ringen van de VDR. Hij is als geen an
der op de hoogte van wat er bij de plaat
selijke banken leeft. Ik vind dat ontzet
tend belangrijk. Natuurlijk wordt van
onze secretaris verwacht dat hij twee
petten op heeft en er zonodig één afzet.
We hebben nog nooit gemerkt dat hij
dat onderscheid niet uiterst zorgvuldig
weet te maken.'
Ten Donkelaar: 'Het kringbestuur
vormt een goede afspiegeling van de
kring, zowel geografisch als naar groot
te. In de vergaderingen van het kring
bestuur komen de geluiden van de ban
ken duidelijk terug. Er is een wissel
werking tussen kringbestuur en banken,
ook al ligt er geen overlegstructuur on
der. De signalen van de plaatselijke ban
ken bereiken zo ook de Centrale Kring
vergadering.' Van Elderen voegt daar
aan toe: 'Mocht er aanleiding toe zijn,
dan kan een aantal banken zelf verga
deringen beleggen. Op dit moment staat
er een ingekomen stuk van een aantal
kleinere banken op de agenda.' Ten
Donkelaar vindt dat banken toch te wei
nig van die mogelijkheid gebruikma
ken. 'Ze zouden het kringbestuur en de
afvaardiging naar de CK V beter kunnen
gebruiken.'
Als er op de agenda van de CKV
zulke belangrijke punten staan dat voor
overleg gewenst is, worden die in De
Kempen soms voorafgaand aan dezelf
de CKV en de kringvergaderingen in
klein comité door groepjes banken be
sproken. Van Geloven: 'Het spaar-
marktbeleid is daar een goed voorbeeld
van. We hebben in de kring een hele dis
cussie gevoerd over hoe we daarmee
moesten omgaan. De opvattingen van
De Kempen zijn in het verslag van de
CKV opgenomen. Ook het voorstel
'Van Interne Arbeidsmarkt naar Ar-
beidsmarktbemiddeling" is uitgebreid
aan de orde gesteld. Het kringbestuur
hield op de kringvergadering een inlei
ding, waarbij expliciet commitment van
de banken werd gevraagd. 1 Iet gebeurt
veel dat banken zich op een kringver
gadering niet uitspreken over een be
paalde kwestie, terwijl in de wandel
gangen wel kritiek of ideeën worden ge
uit. We gaan uit van het principe dat wie
zwijgt, toestemt. Om te voorkomen dat
dat bij zo'n belangrijk agendapunt als
arbeidsmarktbemiddeling zou gebeu
ren, hebben we als kringbestuur stelling
genomen.' Van Geloven is van mening
dat het niet goed doorklinken van de
stemmen van de plaatselijke banken
naar de Hoofddirectie en Raad van Be
heer niet zozeer is te wijten aan het feit
dat er van die zijde onvoldoende wordt
geluisterd, maar dat die stemmen on-
Het bestuur van de kring De Kempen: v.l.n.r. J.J.M. Mezenberg, R.H.C. Huijbers, voorzitter
L.C. van Elderen. secretaris C. ten Donkelaar, W.B. Jak, J.A. Willemsen en J.M.J. van Geloven.
VDR en bestuurders
Wisselwerking tussen kringbestuur
en banken
Vooroverleg soms noodzakelijk
Bank Bestuurder 3e jaargang nummer 1 pagina 21