plooien glad te strijken. Zij voelen niet veel voor een permanente overlegstruc tuur met de banken buiten de kringver gaderingen om. Van Geloven noemt de informele contacten bij de kringverga deringen een belangrijke informatie bron, terwijl ook de vertegenwoordi ging van het kringbestuur bij jubilea en andere feestelijke gelegenheden van banken voldoende ruimte biedt om ge dachten uit te wisselen. 'Het is een we zenlijke opdracht van een kringbestuur der om veel te luisteren en dat mee te nemen in vergaderingen van het kring- bestuur. Bovendien moet de lokatie voor de kringvergadering voldoende mogelijkheden bieden om tijdens de pauze met de achterban van gedachten te wisselen. Dat is beter dan zoiets na afloop te organiseren. Slechts enkele be stuurders blijven na, de meesten gaan direct naar huis.' Ook de overige kringbestuursleden vinden de contacten van het kringbe stuur met de achterban op dit moment voldoende. Van de 26 banken in de kring zijn er nu zes in het kringbestuur vertegenwoordigd. 'De directeuren van de plaatselijke banken bespreken regel matig in de vergaderingen van de Ver eniging van Directeuren van Raboban- ken (VDR) zaken die de kring betref fen', vertelt J.J.M. Mezenberg, directeur van de Rabobank Oirschot. Hij is on langs in het kringbestuur benoemd en woonde nog niet eerder een vergadering ervan bij. J.A. Willems, directeur van de Rabobank Aalst, vertelt dat de vergade ringen van de VDR zo worden gepland dat de agenda van de kringvergaderin gen kan worden besproken. 'Daar wor den afspraken gemaakt over welke ban ken in de kringvergadering over een be paalde kwestie het woord voeren. Dat overlegt de directeur met het bestuur van zijn bank. Het uitgangspunt is dat de bestuurders het woord voeren, tenzij het een bancair-technisch onderwerp betreft.' Bestuurders kennen, in tegen stelling tot directeuren, geen overkoe pelende vereniging en lijken wat dat be treft in een geïsoleerde positie te verke ren. Bestuurder Jak ziet daarin geen onoverkomelijke problemen. 'Het is ze ker niet lastiger voor een bestuur. Als een bank iets naar voren wil brengen en ze voelt zich daar alleen niet sterk ge noeg voor, dan is het kringbestuur de aangewezen instantie.' Adjunct-regiodirecteur mr. C. ten Donkelaar is (ambtelijk) secretaris/pen ningmeester van het kringbestuur, maar maakt daarvan formeel geen deel uit. Slechts in enkele kringen is dat het ge val. Vaak wordt de secretaris gekozen uit het kringbestuur, met als argument dat deze onafhankelijker is. In De Kem pen is bewust gekozen voor de adjunct regiodirecteur als secretaris. Voorzitter Van Elderen: 'De adjunct-regiodirec teur kan een brug vormen tussen Rabo bank Nederland en de plaatselijke ban ken. Hij woont beleidsgesprekken bij van plaatselijke banken en de vergade ringen van de VDR. Hij is als geen an der op de hoogte van wat er bij de plaat selijke banken leeft. Ik vind dat ontzet tend belangrijk. Natuurlijk wordt van onze secretaris verwacht dat hij twee petten op heeft en er zonodig één afzet. We hebben nog nooit gemerkt dat hij dat onderscheid niet uiterst zorgvuldig weet te maken.' Ten Donkelaar: 'Het kringbestuur vormt een goede afspiegeling van de kring, zowel geografisch als naar groot te. In de vergaderingen van het kring bestuur komen de geluiden van de ban ken duidelijk terug. Er is een wissel werking tussen kringbestuur en banken, ook al ligt er geen overlegstructuur on der. De signalen van de plaatselijke ban ken bereiken zo ook de Centrale Kring vergadering.' Van Elderen voegt daar aan toe: 'Mocht er aanleiding toe zijn, dan kan een aantal banken zelf verga deringen beleggen. Op dit moment staat er een ingekomen stuk van een aantal kleinere banken op de agenda.' Ten Donkelaar vindt dat banken toch te wei nig van die mogelijkheid gebruikma ken. 'Ze zouden het kringbestuur en de afvaardiging naar de CK V beter kunnen gebruiken.' Als er op de agenda van de CKV zulke belangrijke punten staan dat voor overleg gewenst is, worden die in De Kempen soms voorafgaand aan dezelf de CKV en de kringvergaderingen in klein comité door groepjes banken be sproken. Van Geloven: 'Het spaar- marktbeleid is daar een goed voorbeeld van. We hebben in de kring een hele dis cussie gevoerd over hoe we daarmee moesten omgaan. De opvattingen van De Kempen zijn in het verslag van de CKV opgenomen. Ook het voorstel 'Van Interne Arbeidsmarkt naar Ar- beidsmarktbemiddeling" is uitgebreid aan de orde gesteld. Het kringbestuur hield op de kringvergadering een inlei ding, waarbij expliciet commitment van de banken werd gevraagd. 1 Iet gebeurt veel dat banken zich op een kringver gadering niet uitspreken over een be paalde kwestie, terwijl in de wandel gangen wel kritiek of ideeën worden ge uit. We gaan uit van het principe dat wie zwijgt, toestemt. Om te voorkomen dat dat bij zo'n belangrijk agendapunt als arbeidsmarktbemiddeling zou gebeu ren, hebben we als kringbestuur stelling genomen.' Van Geloven is van mening dat het niet goed doorklinken van de stemmen van de plaatselijke banken naar de Hoofddirectie en Raad van Be heer niet zozeer is te wijten aan het feit dat er van die zijde onvoldoende wordt geluisterd, maar dat die stemmen on- Het bestuur van de kring De Kempen: v.l.n.r. J.J.M. Mezenberg, R.H.C. Huijbers, voorzitter L.C. van Elderen. secretaris C. ten Donkelaar, W.B. Jak, J.A. Willemsen en J.M.J. van Geloven. VDR en bestuurders Wisselwerking tussen kringbestuur en banken Vooroverleg soms noodzakelijk Bank Bestuurder 3e jaargang nummer 1 pagina 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 21