probleem voorde CKV. De personeels- arrangementen waren nog wel even onderwerp van discussie, voornamelijk omdat zij wegens de omvangrijke marktpositie in de Particulierenmarkt en de aanvullend aan te bieden produk- ten en diensten een bedreiging voor de rentabiliteit kunnen inhouden. In de voorstellen is daarom ook impliciet uit gegaan van een centrale toetsing. De nadere criteria zijn een zaak voor de BVC Particulieren en de betrokken Pro- dukt Advies Commissies. De perso- neelsarrangementen zullen terughou dend worden gehanteerd, er zal dus geen werving plaatsvinden. Ten aanzien van de Private Bank spitste de discussie zich met name toe op de naamvoering, de noodzaak van deskundigheid en de continuïteit van het relatiebeheer en de rol die IRIS in de Private Bank zou kunnen spelen. Dit laatste vormt onderdeel van de bespre kingen met de Robeco Groep over de voortgang van de samenwerking. Na af ronding daarvan kan de Private Bank definitief nader worden uitgewerkt. Be sloten werd dat dan een notitie zal wor den opgesteld, die na afstemming met de BVC-Particulieren en de betrokken PAC's, aan de leden van de CKV wordt toegezonden. Over de naamgeving zal nog een nadere afweging plaatsvinden. Nadat de materie nog eens uitge breid op diverse aspecten was doorge sproken, werd ook de overstap van de Interne Arbeidsmarkt naar Arbeids marktbemiddeling van een positief CKV-advies voorzien. Onderlinge soli dariteit, een toegesneden informatie voorziening, een grote discipline en een juiste kostendoorbelasting zijn belang rijke ingrediënten voor het welslagen. De Algemene Goedkeuringsrege ling voor Bedrijfsfinancieringen diende ook vernieuwing te ondergaan. Hoofd directielid Visser lichtte deze specialis tische materie nog eens toe. De toege nomen kwaliteit bij de banken van het kredietbeheer en de kredietverlening maakt een ruimere goedkeuringsbe voegdheid mogelijk. Daarnaast is het wenselijk het goedkeuringsapparaat van Rabobank Nederland meer te richten op de toegevoegde waarde bij moeilijke fi nancieringsbeslissingen. In de kern be helsden de voorstellen twee wijzigingen van de regeling. De eerste houdt in dat de bevoegdheid van de aangesloten ban ken om de betere kredieten te verstrek ken wordt verruimd. De tweede bestaat uit de introductie van bevoegdheids- groepen om te komen tot een classifi catie van financieringsaanvragen naar risicograad. Hierdoor zal het aantal aan vragen dat ter goedkeuring aan Rabo bank Nederland wordt voorgelegd met ongeveer eenderde kunnen afnemen tot circa 10.000 per jaar. Ook zal het kre dietrisicoprofiel van de Rabobankorga- nisatie door de aanpassingen kunnen verbeteren. Visser ging in op een aan tal, vaak technische, opmerkingen die naar aanleiding van de voorstellen door de CKV werden gemaakt. Eén opmer king betrof de terugrapportage door de directie aan het bestuur over financie ringsbesluiten waarvoor deze door het bestuur is gemachtigd. Aangezien de procedure van bank tot bank nogal kan verschillen, werd gevraagd of hierin nu niet meer uniformiteit en efficiency zou kunnen worden aangebracht. Bezien zal worden of in de Leidraad Bestuurders een standaardmethode voor deze terug koppeling kan worden opgenomen. Ook werd desgevraagd toegelicht dat be stuurderskredieten buiten de regeling zijn gehouden, omdat het de voorkeur verdient de lijn aan te houden die De Nederlandsche Bank op dit punt voor staat en die ook van toepassing is op Rabobank Nederland. Ook de Vereveningsregeling Fi- nancieringsverliezen diende op onder delen te worden vernieuwd. Er liggen hier vanzelfsprekend verbanden met de Algemene Goedkeuringsregeling. De voornaamste wijzigingen hadden be trekking op de verhoging van het eigen risico van f 50.000,- naar f 250.000,-, afschaffing van de bonus/malus-rege- ling, aanpassingen in de meldingsplicht en het hanteren van een degressieve lijn in het eigen risico. Eerder geraadpleeg de commissies konden in grote lijnen met de voorstellen instemmen. De BVC-Bedrijfsvoering Grote Banken had inzake de degressieve lijn geadvi seerd tot een amendement, dat nu aan de CKV werd voorgelegd. De BVC-Be- drijfsvoering Kleine Banken was zelfs tweemaal bijeengekomen om zich over deze materie te buigen. Deze commis sie bleef problemen houden met de af schaffing van de bonus/malus-regeling. Omdat het hier om een ingewikkelde en veelal technische materie gaat, én van wege het grote aantal opmerkingen in die richting, werd nog eens benadrukt dat de CKV dergelijke onderwerpen vooral vanuit de beleidsoptiek zou die nen te beschouwen. Na een intensieve gedachtenwisseling kregen de voorstel len een positief advies mee. De geplande vergaderduur van de CKV was al ruim verstreken, toen voor zitter Zijlstra de rondvraag aankondig de. Het zal hem ongetwijfeld goed heb ben gedaan dat, in weerwil van de tijds- drang en ondanks de economisch minder gunstige tijden, daarin vanuit de kring Breda nog een coöperatief geïn spireerde oproep doorklonk. Het betrof een aansporing aan alle leden van de CKV om in eigen kring te stimuleren dat de afgesproken bijdrage aan de Stichting Steun door Rabobanken (SSR), zijnde 1% van de nettowinst, ook daadwerkelijk door de banken wordt voldaan. De voorzitter van de Raad van Beheer, de heer Meijer, zette deze op roep kracht bij door van zijn kant de zorg uit te spreken dat de bijdragen aan de SSR de laatste jaren in omvang te ruglopen. Er wordt overigens een on derzoek ingesteld naar de betrokkenheid van de aangesloten banken bij de acti viteiten van de Stichting. Wanneer de resultaten daarvan in de loop van dit jaar bekend zullen zijn, zal deze ontwikke ling in de organisatie ter discussie wor den gesteld. Aantal interne regelingen in 't nieuw Aandacht voor Stichting Steun door Rabobanken Bank Bestuurder 3e jaargang nummer 1 pagina 17

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1994 | | pagina 17