probleem voorde CKV. De personeels-
arrangementen waren nog wel even
onderwerp van discussie, voornamelijk
omdat zij wegens de omvangrijke
marktpositie in de Particulierenmarkt
en de aanvullend aan te bieden produk-
ten en diensten een bedreiging voor de
rentabiliteit kunnen inhouden. In de
voorstellen is daarom ook impliciet uit
gegaan van een centrale toetsing. De
nadere criteria zijn een zaak voor de
BVC Particulieren en de betrokken Pro-
dukt Advies Commissies. De perso-
neelsarrangementen zullen terughou
dend worden gehanteerd, er zal dus
geen werving plaatsvinden.
Ten aanzien van de Private Bank
spitste de discussie zich met name toe
op de naamvoering, de noodzaak van
deskundigheid en de continuïteit van het
relatiebeheer en de rol die IRIS in de
Private Bank zou kunnen spelen. Dit
laatste vormt onderdeel van de bespre
kingen met de Robeco Groep over de
voortgang van de samenwerking. Na af
ronding daarvan kan de Private Bank
definitief nader worden uitgewerkt. Be
sloten werd dat dan een notitie zal wor
den opgesteld, die na afstemming met
de BVC-Particulieren en de betrokken
PAC's, aan de leden van de CKV wordt
toegezonden. Over de naamgeving zal
nog een nadere afweging plaatsvinden.
Nadat de materie nog eens uitge
breid op diverse aspecten was doorge
sproken, werd ook de overstap van de
Interne Arbeidsmarkt naar Arbeids
marktbemiddeling van een positief
CKV-advies voorzien. Onderlinge soli
dariteit, een toegesneden informatie
voorziening, een grote discipline en een
juiste kostendoorbelasting zijn belang
rijke ingrediënten voor het welslagen.
De Algemene Goedkeuringsrege
ling voor Bedrijfsfinancieringen diende
ook vernieuwing te ondergaan. Hoofd
directielid Visser lichtte deze specialis
tische materie nog eens toe. De toege
nomen kwaliteit bij de banken van het
kredietbeheer en de kredietverlening
maakt een ruimere goedkeuringsbe
voegdheid mogelijk. Daarnaast is het
wenselijk het goedkeuringsapparaat van
Rabobank Nederland meer te richten op
de toegevoegde waarde bij moeilijke fi
nancieringsbeslissingen. In de kern be
helsden de voorstellen twee wijzigingen
van de regeling. De eerste houdt in dat
de bevoegdheid van de aangesloten ban
ken om de betere kredieten te verstrek
ken wordt verruimd. De tweede bestaat
uit de introductie van bevoegdheids-
groepen om te komen tot een classifi
catie van financieringsaanvragen naar
risicograad. Hierdoor zal het aantal aan
vragen dat ter goedkeuring aan Rabo
bank Nederland wordt voorgelegd met
ongeveer eenderde kunnen afnemen tot
circa 10.000 per jaar. Ook zal het kre
dietrisicoprofiel van de Rabobankorga-
nisatie door de aanpassingen kunnen
verbeteren. Visser ging in op een aan
tal, vaak technische, opmerkingen die
naar aanleiding van de voorstellen door
de CKV werden gemaakt. Eén opmer
king betrof de terugrapportage door de
directie aan het bestuur over financie
ringsbesluiten waarvoor deze door het
bestuur is gemachtigd. Aangezien de
procedure van bank tot bank nogal kan
verschillen, werd gevraagd of hierin nu
niet meer uniformiteit en efficiency zou
kunnen worden aangebracht. Bezien zal
worden of in de Leidraad Bestuurders
een standaardmethode voor deze terug
koppeling kan worden opgenomen. Ook
werd desgevraagd toegelicht dat be
stuurderskredieten buiten de regeling
zijn gehouden, omdat het de voorkeur
verdient de lijn aan te houden die De
Nederlandsche Bank op dit punt voor
staat en die ook van toepassing is op
Rabobank Nederland.
Ook de Vereveningsregeling Fi-
nancieringsverliezen diende op onder
delen te worden vernieuwd. Er liggen
hier vanzelfsprekend verbanden met de
Algemene Goedkeuringsregeling. De
voornaamste wijzigingen hadden be
trekking op de verhoging van het eigen
risico van f 50.000,- naar f 250.000,-,
afschaffing van de bonus/malus-rege-
ling, aanpassingen in de meldingsplicht
en het hanteren van een degressieve lijn
in het eigen risico. Eerder geraadpleeg
de commissies konden in grote lijnen
met de voorstellen instemmen. De
BVC-Bedrijfsvoering Grote Banken
had inzake de degressieve lijn geadvi
seerd tot een amendement, dat nu aan de
CKV werd voorgelegd. De BVC-Be-
drijfsvoering Kleine Banken was zelfs
tweemaal bijeengekomen om zich over
deze materie te buigen. Deze commis
sie bleef problemen houden met de af
schaffing van de bonus/malus-regeling.
Omdat het hier om een ingewikkelde en
veelal technische materie gaat, én van
wege het grote aantal opmerkingen in
die richting, werd nog eens benadrukt
dat de CKV dergelijke onderwerpen
vooral vanuit de beleidsoptiek zou die
nen te beschouwen. Na een intensieve
gedachtenwisseling kregen de voorstel
len een positief advies mee.
De geplande vergaderduur van de
CKV was al ruim verstreken, toen voor
zitter Zijlstra de rondvraag aankondig
de. Het zal hem ongetwijfeld goed heb
ben gedaan dat, in weerwil van de tijds-
drang en ondanks de economisch
minder gunstige tijden, daarin vanuit de
kring Breda nog een coöperatief geïn
spireerde oproep doorklonk. Het betrof
een aansporing aan alle leden van de
CKV om in eigen kring te stimuleren
dat de afgesproken bijdrage aan de
Stichting Steun door Rabobanken
(SSR), zijnde 1% van de nettowinst, ook
daadwerkelijk door de banken wordt
voldaan. De voorzitter van de Raad van
Beheer, de heer Meijer, zette deze op
roep kracht bij door van zijn kant de
zorg uit te spreken dat de bijdragen aan
de SSR de laatste jaren in omvang te
ruglopen. Er wordt overigens een on
derzoek ingesteld naar de betrokkenheid
van de aangesloten banken bij de acti
viteiten van de Stichting. Wanneer de
resultaten daarvan in de loop van dit jaar
bekend zullen zijn, zal deze ontwikke
ling in de organisatie ter discussie wor
den gesteld.
Aantal interne regelingen in 't nieuw
Aandacht voor Stichting Steun door
Rabobanken
Bank Bestuurder 3e jaargang nummer 1 pagina 17