land en ruim één jaar voorzitter van de
bank, die in 1991 is ontstaan als gevolg
van een fusie tussen de banken Oost
burg en Biervliet-Breskens. Bij de
laatstgenoemde bank maakte hij ruim
vier jaar deel uit van de raad van toe
zicht. 'Onze bank met een balanstotaal
van f435 miljoen, is van oudsher goed
ingevoerd in de agrarische sector en
heeft een goede positie in het bedrijfs
leven en in het particulierensegment.
Daarnaast zijn wij actief in de verhuur
van vakantiewoningen, een - voor Rabo-
banken - niet alledaagse activiteit.
Deze verhuur geeft ons ook toegang tot
de bemiddeling bij de verkoop van der
gelijke woningen en levert dus veel ex
tra activiteiten op en een uitstraling die
ons ook in de bewerking van het be
drijfsleven voordelen oplevert. Omdat
deze activiteiten voor onze organisatie
betrekkelijk uniek zijn, botsten we in het
verleden nogal eens op tegen bepaalde
opvattingen van de Accountantsdienst
over zekerheden en dergelijke. Ik kan
nu constateren dat onze opvattingen
daarover heel goed met de Accoun
tantsdienst kunnen worden besproken
en dat we erin slagen met elkaar tot
werkbare afspraken te komen. Er is veel
meer sprake van een tweerichtingsver
keer. De Accountantsdienst is bereid
naar ons te luisteren en gebruik te ma
ken van de ervaringen die wij in deze
specifieke sector hebben opgebouwd',
aldus Hennekeij.
Ammerlaan waardeert de volwas
sen en zakelijke wijze waarop de ge
sprekken met de Accountantsdienst
plaatsvinden. De slotbespreking bereidt
hij samen met de directeur voor. Tijdens
die bespreking stuurt hij zoveel moge
lijk aan op een dialoog tussen het be
stuur en de Accountantsdienst. Hij ver
mijdt technische discussies. Als die
noodzakelijk zijn, moeten die maar
plaatsvinden in het overleg tussen het
management en de accountants. Het
rapport van de Accountantsdienst wordt
na de slotbespreking in de formele be
stuursvergadering aan de orde gesteld
en vervolgens in de raad van toezicht.
Belangrijke aanbevelingen uit het rap
port komen periodiek terug op de agen
da van het bestuur.
Ammerlaan heeft met belangstel
ling kennisgenomen van het voorne
men van de Accountantsdienst over te
gaan tot een rating-systeem. 'Ik vind dat
bepaald aantrekkelijker dan vergelij
kende cijfers die nu vaak op de be
stuurstafel komen. Die zeggen meestal
zo weinig. Bij het rating-systeem krijg
je een echte indruk hoe de zaken er bij
je bank voor staan. Je ziet dan je sterke
en zwakke punten en je weet wat je te
doen staat. Het rating-systeem is prima
voor het bestuur. Dat geldt ook voor de
operational audit die de accountants
dienst verder wil uitbouwen. Als be
stuurder krijg je dan goede hulpmidde
len 0111 je verantwoordelijkheden te
kunnen waarmaken', aldus Ammerlaan.
De bank West Zeeuws-Vlaanderen
heeft onlangs bezoek gehad van de Kre
dietinspectie. Hennekeij: 'We hebben
het rapport kritisch besproken in een ge
combineerde vergadering van bestuur
en raad van toezicht met onze directeur.
We vonden dat er veel behartigens
waardige opmerkingen in stonden en we
hebben dan ook besloten nog vóór de
slotbespreking een plan van aanpak op
te stellen, waarin we verbeteringsvoor
stellen opnamen met daarbij een tijd
schema en de menskracht die nodig was
om de verbeteringen te realiseren. Dat
plan van aanpak is met de Accoun
tantsdienst en de Regiodirectie bespro
ken, en we hadden de indruk dat men
hiermee erg ingenomen was. In onze
maandelijkse bestuursvergaderingen
komt het plan van aanpak telkens aan de
orde, zodat we de voortgangsrapporta
ge op de voet kunnen volgen. We heb
ben daarbij overigens moeten vaststel
len dat we op een enkel punt wat te am
bitieus waren, zodat we onze planning
hebben moeten bijstellen. Als de Kre
dietinspectie tegen het eind van dit jaar
haar evaluatiebezoek aflegt, kunnen we
een goed beeld geven van de mate waar
in hun aanbevelingen zijn opgevolgd.
Daarnaast hebben we een goede verkla
ring voor het feit dat we onze planning
op enkele onderdelen niet hebben ge
haald', aldus Hennekeij. De raad van
toezicht van de bank neemt deel aan de
bijeenkomst waarin het gesprek met de
Accountantsdienst wordt voorbereid. In
de ogen van Hennekeij hoeft dat niet be
zwaarlijk te zijn om de raad van toezicht
toch zijn eigen verantwoordelijkheid te
laten nemen. 'Het is bij ons gebruikelijk
dat wij de raad van toezicht vragen of er
behoefte bestaat aan een bijeenkomst
waarbij uitsluitend de directeur aanwe
zig is, zodat de leden een eigen visie
over een rapport kunnen ontwikkelen.
Tot nu toe was de inhoud van het ac-
countantsrapport kennelijk niet van dien
aard dat onze raad van toezicht behoef
te heeft aan een dergelijke bijeenkomst.
Het is dan efficiënter om het rapport in
een gecombineerde vergadering aan de
orde te stellen.'
Zoals dat ook bij de collega-bank in
Venlo gebeurt, leidt Hennekeij de dis
cussies in de slotbespreking. Slechts de
hoofdlijnen worden dan besproken.
'Detailopmerkingen moeten in een eer
der stadium aan de orde zijn geweest
tussen onze directeur en de controle
leider, daar moeten we ons als be
stuurders niet meer mee bezig willen
houden. Ook praten we met de Ac
countantsdienst niet over individuele fi
nancieringen. Het gaat om de hoofdlij
nen én om de vraag of wij als bestuur
voldoende zicht hebben op de risico's
die aan het bankbedrijf zijn verbonden.
Dat we ons in de gesprekken met de Ac
countantsdienst beperken tot de hoofd
lijnen, betekent overigens niet dat wij
als bestuur geen inzicht zouden moeten
hebben in individuele (probleem)pos-
ten. Niet uit een soort misplaatste
nieuwsgierigheid, maar om een goed
beeld te hebben van het risicoprofiel van
de uitzettingenportefeuille. Ik ben het
dan ook niet eens met het voornemen
van de Accountantsdienst om in het
vervolg de rapportage over individuele
debiteuren nog uitsluitend ter kennis
te brengen van de directie', aldus
Hennekeij.
Geen technische discussies
Plan van aanpak
Hennekeij: 'Er is veel meer sprake van
tweerichtingsverkeer.'
Geen details
Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 6 pagina 11