bank Nederland kwijt kunnen. Ons ma nagement zal misschien ook moeten wennen aan andere verhoudingen. Dat is dan prima!', aldus Wijffels In het proces van vernieuwen en sa neren spelen enkele begrippen een sleu telrol. EDAB zal zicht moeten geven op de besparingsmogelijkheden die bij een bank aanwezig zijn. Begin 1994 zal 'EDAB-Commercieel' aan de banken worden aangeboden. Medewerkers van Rabobank Nederland zullen dan samen met hun collega's van de plaatselijke banken de marktmogelijkheden inven tariseren en cliëntenbestanden vervaar digen. waardoor het mogelijk wordt te komen tot een meer doelgerichte en meer efficiënte marktbenadering. LAURA zal met name een onmis bare rol dienen te spelen bij de onder steuning van het commerciële traject. Toch worden van verschillende kanten vraagtekens geplaatst bij de kwaliteit van dit automatiserings- en informati seringssysteem. Daarbij speelt zeker een rol dat de organisatie sterk afhankelijk is van het welslagen van dit project. Wijffels gelooft stellig in het concept van LAURA: 'Je bent inderdaad vol strekt afhankelijk van dat ene systeem, waarin we overigens allerlei reserves in bouwen voor calamiteiten. We zijn nu enige jaren met LAURA bezig en als we vandaag zouden moeten kiezen, zou het weer dit concept, het zogenoemde cliënt/server-concept, zijn geworden. Ook andere banken kiezen hiervoor. Deskundige buitenstaanders noemen het nog steeds de beste keuze. Het is ab soluut toekomstvast. Waar we nu wel tegen aanlopen, is dat een dergelijk tra ject toch meer tijd vergt dan je aanvan kelijk in je optimisme dacht en dat het ook wat minder snel toepassingen ople vert dan je graag zou hebben gezien. Er is echter geen sprake van dat het traject in gevaar zou zijn. Wel hebben we in middels besloten hier en daar in de uit voering van de volgende fasen de lijnen iets anders te leggen, maar ik ben er vast van overtuigd dat we op de goede weg zitten en dat we in de komende jaren een goed systeem zullen hebben, waarmee de processen bij de banken prima kun nen worden ondersteund.' In zijn toespraak ging de heer Wijf fels ook in op de samenwerking met Ro- beco. Deze zal naar zijn mening in de komende jaren worden geïntensiveerd. 'Samenwerking met Robeco was een strategische keuze. Ons imago vroeg van ons dat wij ook een duidelijk profiel had den op het gebied van beleggingen. We zijn gewoon wat laat op die markt ge komen en waren, eerlijk gezegd, niet ge heel aan de maat. Robeco was voor ons een goede partner. Het is een beleggers coöperatie die alle opbrengsten minus de kosten aan de beleggers uitkeert. Zij stelt dus als grootste partij in wezen de norm op de markt van beleggingsinstellingen. Robeco heeft geen aandeelhouders die dividendverwachtingen hebben. En ik kan constateren dat de prestaties van Ro beco de toets der kritiek uitstekend kun nen doorstaan. Natuurlijk betekent dit wel dat veel van onze spaarmiddelen nu in de beleggingssfeer terechtkomen. Maar ik heb geen enkele illusie dat dit zonder onze alliantie met Robeco niet het geval zou zijn geweest. Ik verwacht inderdaad een intensivering van de sa menwerking.' Kenmerkend voor onze organisatie is dat de boodschappen die belangrijke beleidswijzigingen inhouden, mondeling worden gecommuniceerd. Dat gebeurt in eerste aanleg meestal in de CKV, maar ook in de kringvergaderingen. Wijffels is hiervan ook een warm voorstander. 'Dergelijke boodschappen lenen zich niet voor schriftelijke communicatie. Ik beleef er altijd een bijzonder genoegen aan als ik in direct contact met bestuur ders en directeuren deze boodschappen kan overdragen. Ik denk dat het ook voor de toehoorders duidelijker overkomt. Niet uitsluitend de inhoud van het ver haal telt dan, maar ook de overtuigings kracht waarmee het wordt gepresenteerd. Ook in dat opzicht geloof ik heilig in on ze methode van communiceren. We zijn echt een club van mensen, en mensen spreken elkaar rechtstreeks aan. Dat moet overigens niet alleen op centraal ni veau gebeuren. Ik vind dat ook onze di recteuren en het management bij Rabo bank Nederland de problemen met hun mensen moeten bespreken. En dat in al le openheid en zonder om de conse quenties heen te draaien. Dan zijn de mensen vaak tot heel veel bereid en in staat. Dat heb ik nu al bij een groot aan tal banken gehoord.' Wijffels tenslotte: 'Ik geloof in de haalbaarheid van mijn 10 punten-pro- gramma voor 1998. Als ik naai-deze bank kijk, dan hebben we heel lang gefunctio neerd op basis van een soort minder waardigheidscomplex. We hebben een groot deel van de energie waarmee we de ze bank groot hebben gemaakt, ontleend aan het idee dat anderen beter waren dan wij. Dat hebben we geleidelijk aan over wonnen, maar de moeilijkheden waar we de laatste jaren in terecht zijn gekomen, hebben dat laagje zelfvertrouwen weer aangetast. Toch is het ook psychologisch van belang onszelf reëel te blijven zien. En ik zie dan nog steeds een sterke orga nisatie. Ik geloof in de kracht van ons dichte kantorennet, al zal er nog een aan tal kantoren dichtgaan. En ik zie mensen die echt gemotiveerd zijn. echt willen werken en ook een heleboel in hun mars hebben. Deze combinatie moet ons abso luut goed in de race kunnen houden. Ik heb daar alle vertrouwen in.' LAURA, een toekomstvast concept Samenwerking met Robeco intensiveren Uit het tien-puntenprogramma: 'De balie als centraal verkooppunt heeft sterk aan betekenis ingeboet.' Bij de Rabobank Leeuwarden is de balie geheel vervallen. Adviesunits zijn ervoor in de plaats gekomen. Interne communicatie van levensbelang Optimistisch over 1998 Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 5 pagina 7

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 7