'We hebben onlangs met de collega- banken in het Westland een aantal af spraken gemaakt. Voor de particulieren markt zullen we met ingang van vol gend jaar uniforme tarieven en voor waarden hanteren. Ook gaan we de ar beidsvoorwaarden gelijk trekken. Daar bij volgen we de adviezen van Rabobank Nederland. Bestaande afwij kingen zullen worden geharmoniseerd of afgebouwd. Voor de bedrijvenmarkt willen we ook komen tot een grote ma te van uniforme tarieven en voorwaar den. Die eenheid van beleid krijgt ook gestalte door het uitgeven van een ge meenschappelijk jaarverslag, dat elke bank bij haar eigen jaarverslag aan de leden verstrekt. Maar dat is niet alles. Met drie banken, de bank Midden- Westland, de bank De Maaslanden en onze bank hebben we nagedacht hoe wij als Westlandse banken onze sterke po sitie ook in de toekomst kunnen behou den In dat denkproces hebben wij ook ons oor te luisteren gelegd bij externe deskundigen, bekend met het Westland, onze coöperatieve structuur en de ont wikkelingen in de bedrijfstakken die hier domineren. Dit heeft geleid tot de vervaardiging van een rapport onder de naam 'Op weg naar eenheid'. Deze no ta concludeert dat eenheid van beleid tussen de Westlandse Rabobanken leidt tot aanmerkelijke efficiency-voordelen en tot een verdere versterking van de marktpositie', aldus Haan. Arkesteijn haakt hierop in: 'Willen wij de vraag uit de markt kunnen blijven beantwoorden, dan is het onvermijdelijk dat ook de Westlandse banken zich daadwerkelijk aaneensluiten. Het rapport 'Op weg naar eenheid' vormde voor de banken Mid- den-Westland en Wateringen-Kwints- heul aanleiding om een onderzoek in te stellen of fusie het juiste antwoord zou kunnen geven op de veranderende vraag in de markt. We realiseren ons daarbij wel dat fusie de ultieme vorm van sa menwerking is. Toch zijn beide banken ijzersterk, hebben een goede rentabili teit en solvabiliteit en een sterk perso neelsbestand. Bovendien hebben ze een uitstekende positie in hun eigen markt en een voor de leden zeer herkenbare rol als coöperatieve kredietverlener', aldus Arkesteijn. 'Het wordt geen gewone fusie', al dus Haan, 'en dat maakt het hele pro ces ook veel ingewikkelder. Beide ban ken willen hun identiteit en hun gezicht in de markt behouden, maar ze willen wel profiteren van bepaalde schaal voordelen die een fusie met zich brengt. De voorgenomen fusie is geen doel op zich, maar een middel om tot nog bete re prestaties te komen. Als gevolg van de fusie kunnen we schaalvoordelen be halen in het administratieve proces en we kunnen de kwaliteit van ons com merciële apparaat verhogen. We stre ven bepaald geen integratie van beide banken na. De huidige hoofdkantoren moeten voor de leden herkenbaar blij ven als centra van commerciële activi teiten. Hoe de vorm er uiteindelijk uit zal komen te zien, weten we op dit mo ment nog niet. Het vergt veel creativi teit. Misschien ligt er ook een taak bij Rabobank Nederland om modellen te ontwikkelen voorde verschillende vor men van fusies waarin banken betrok ken kunnen worden.' Over de begeleiding vanuit Rabo bank Nederland en met name vanuit het Regiokantoor Rotterdam is Van Stee- kelenburg positief: 'De toenmalige ad junct-regiodirecteur. Arthur van Looij, had geen gemakkelijke taak om die ge sprekken tussen de Westlandse banken goed te begeleiden. Bovendien had hij ook op zich genomen ons standpunt te verduidelijken ten overstaan van Rabo bank Nederland. Aanvankelijk hebben we nogal wat reserves ervaren van die zijde. Van Looij is er naar mijn mening uitstekend in geslaagd onze motieven over te brengen. We hebben in het fusieproces goed gebruik kunnen maken van de Fusielei draad. Uit dat stuk hebben we 24 vra gen gedestilleerd. De beantwoording daarvan heeft ons langs het hele proces geleid. We hebben het gevoel dat we daardoor geen stappen hebben overge slagen en dat we niet voor verrassingen zullen komen te staan. Ook bij de wat meer kritische vragen, zoals de samen stelling van de colleges, de formatie van de directie en dergelijke hebben we de gevoeligheden in een vroegtijdig stadi um getraceerd. Toen dat achter de rug was, hebben we de fusiecommissie geïnstalleerd en ook de leden geïnfor meerd', aldus Van Steekelenburg. De leden van de bank Wateringen-Kwints- heul zijn steeds nauw betrokken ge weest bij dit proces. De bank kent een grote mate van ledenbetrokkenheid. De algemene vergadering wordt gemiddeld door 150 leden bijgewoond. Voor de leden kwam de intentie verklaring bepaald niet als een verras sing. In de afgelopen jaren had steeds een open discussie plaatsgevonden over de toekomst van de bank en het werk gebied. Ook in conferenties die door de bank worden georganiseerd voor on dernemers werd regelmatig bij dit on derwerp stilgestaan. De standsorganisa ties werden ook op de hoogte gehouden. De bank heeft een eigen ledenorgaan, 'Rabovisie', waarin met een zekere re gelmaat aandacht wordt besteed aan de ontwikkelingen van de samenwerking tussen de Westlandse banken. Arke steijn: 'Onze leden hebben al in een veel vroeger stadium de vraag gesteld waar om onze bank niet met de overige West landse banken samengaat. We zijn hier gewend geraakt aan fusies en schaal vergrotingen. Vroeger had ieder dorp Haan: 'We zijn niet bezig de structuur van de organisatie onder druk te zetten.' Een fusie die veel creativiteit vraagt Standpunt verduidelijken Geen verrassing voor de leden Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 5 pagina 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 21