onder leiding van het hoofd van het Ge west-West van de Accountantsdienst Aangesloten Banken, W.F.J.M. Verfür- den RA. Besloten is voor een aanpak die specifiek is geënt op onze organisatie. Vertuiden: 'Operational audit stelt an dere eisen aan de accountant. Hij moet natuurlijk primair zijn vak als accoun tant beheersen. Daarnaast moet hij een grote kennis hebben van de produkten en diensten van de bank, een goed ge voel voor het eigene van onze organi satie, onze mentaliteit en niet in de laat ste plaats de vaardigheid om zijn bood schap op een zodanige wijze over te dragen dat de banken hem in de toe komst graag zien terugkomen, zelfs als die boodschap op zichzelf niet zo aan genaam was. We stellen hoge eisen, maar we investeren ook veel in trainin gen en opleidingen. Op zichzelf is ope rational audit niet nieuw. Ook in het ver leden deed de Accountantsdienst al on derzoek naar zaken zoals beveiliging, kasorganisatie en dergelijke. Toen werd echter met name gekeken naar de wijze waarop de bank de procedures hanteer de. We beantwoorden nu de vraag hoe het proces zelf functioneert. We richten ons onderzoek zo in, dat de leiding van de bank met de uitkomsten ervan iets kan doen: het moet een stukje gereed schap worden, een tooi of management, met toegevoegde waarde voor bestuur ders en directie.' Van der Stroom vult aan: 'Het ac cent zal worden gelegd op de beoorde ling van risico's die het bedrijf van de bank met zich mee brengt. Je moet dan natuurlijk allereerst kijken naar de risi co's uit het financieringsbedrijf, maar onder risico's verstaan we net zo goed de risico's die samenhangen met het managen van de kosten van de bank. We beoordelen dan niet de kosten als zodanig, maar wel de wijze waarop de bank daarmee omgaat. Is er een kosten bewust beleid, zijn er activiteitenplan nen, wordt er met budgetten gewerkt? We laten het echter niet bij constaterin gen. We doen zo nodig voorstellen om tot verbetering te komen en we zullen ook nagaan wat er met die aanbevelin gen wordt gedaan. Bij een volgend be zoek komen we daar beslist - en be paald niet op een vrijblijvende manier- op terug. Wij zullen ons overigens steeds de vraag stellen wat de toege voegde waarde van ons onderzoek voor de leiding van de bank is. Die leiding moet zich in de uitkomsten van het on derzoek kunnen herkennen. Men moet er wat aan hebben. We willen ook we ten of we die toegevoegde waarde heb ben. Daarover willen we met de banken regelmatig afstemmen, omdat we van mening zijn dat een goed samenspel en waardering over en weer ons uiteinde lijk produkt alleen maar ten goede zal komen', aldus Van der Stroom. De nieuwe werkwijze van de Ac countantsdienst zal de bestuurders van de plaatselijke banken zeker niet ont gaan. Allereerst krijgen zij natuurlijk te maken met de uitkomsten van de ope rational audit. Daarnaast zal ook de vorm van de rapportage veranderen. Dit zal met name voor de leden van de raad van toezicht merkbaar zijn. Zij krijgen in het vervolg nog uitsluitend een sa menvatting van het rapport van de Ac countantsdienst. Het bestuur krijgt het hele rapport, met uitzondering echter van de gegevens over individuele debi teuren, terwijl de directeur het rapport krijgt met inbegrip van die gegevens. Met hem wordt ook gesproken over de bevindingen van het onderzoek voordat het rapport wordt uitgebracht. Met de ze vorm van verslaglegging denkt de Accountantsdienst te voldoen aan de specifieke verantwoordelijkheden van de beheerscolleges. Vanzelfsprekend blijft het echter voor alle bestuurders mogelijk de totale rapportage bij de di recteur in te zien als zij, bijvoorbeeld op basis van het aan hen uitgebrachte rap port, van oordeel zijn dat dit wenselijk is. Tenslotte blijft het mogelijk dat bij voorbeeld een bestuur de Accountants dienst verzoekt een bepaald onderdeel van de bank aan een bijzonder onder zoek te onderwerpen. De bestuurders zullen met nog meer veranderingen te maken krijgen. Van der Stroom daarover: 'Na de zomer star ten wij bij de periodieke controles met een rating-systeem. Alle door ons on derzochte processen, die in onze ogen cruciale risico's voor de bank kunnen inhouden - denk aan de kredietverle ning, overstanden, bepaalde kritische verwerkingsprocessen en vooral de 'controle-omgeving' - worden voorzien van een oordeel, een rating. Dit oordeel kan variëren van 'kritiek' via 'risicovol' tot 'goed'. We leggen de maatlat daar bij behoorlijk hoog, omdat het daarbij gaat om de minimale beheersingsmaat regelen. Alle ratings samen vormen uit eindelijk een totaal-rating voor de des betreffende bank. Daarom zou je ook kunnen zeggen dat het rating-systeem een basisvorm van de operational audit is. Het geeft namelijk een totaal beeld van de kwaliteit van het functioneren van de bank. En dit is in een periode van 'kenterend tij' zeker van groot belang. Hiervan kan natuurlijk een prima signaalwerking in de richting van de be- heerscolleges uitgaan. Die weten waar de sterke en zwakke kanten van hun bank liggen. Maar ook Rabobank Ne derland kan met deze tendenties aan de slag. Zo vormen zij uitstekende aan knopingspunten voor de beleidsonder steuning. We beogen er natuurlijk ook mee plaatselijke banken te prikkelen om hun rating bij de volgende periodieke controle te verbeteren. Met een opera tional audit van de kwaliteit die wij be ogen, moet het mogelijk zijn dit stelsel van ratings op een verantwoorde wijze in te voeren. Ook de Kredietinspectie zal haar bijdrage aan de ratings leveren', aldus Van der Stroom. Beoordeling van risico's Gewijzigde rapportage aan de banken Rating Van der Stroom: 'een goed samenspel en waardering over en weer' Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 5 pagina 19

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 19